Oppretter byrå bestående av frilansere
Sammen har Andreas Melvær, Michele Sværen og Dag Andreas Olsen skapt frilansprosjektet, et frilansbasert byrå som de tror vil gi en mer forutsigbar og tryggere hverdag for de tilknyttede frilanserne. Foto: Lars Idar Waage

Oppretter byrå bestående av frilansere

I to år har de holdt prosjektet hemmelig, men nå har Melvær&Co lansert et byrå bestående av frilansere. For å gi frilanserne byråerfaring og bedre trygghet, samtidig som de selv blir mer fleksible.
25.juni 2019 Av Lars Idar Waage

Den kreative bransjen i vår region er sterkt avhengig av hvordan det ellers går i næringslivet. Konjunktursvingninger påvirker den kreative bransjen mer enn i mange andre regioner, spesielt siden Rogalands næringsliv er så knyttet til olje- og gassindustrien. Nå vil de utnytte dette til sin fordel.

– Folk som meg, som ønsker å jobbe frilans, finnes overalt. Spesielt internasjonalt er dette en langt større trend enn her hjemme. Nå vil vi lage en plattform og jobbe som et byrå for å tilby byråtjenester til kundene, forklarer Michele Sværen, som blir daglig leder for denne satsingen.

 

Til faste jobber

De siste to årene har prosjektet omsatt for et par millioner kroner i året, og har vært en suksess, til tross for at det hovedsakelig har utført oppdrag fra Melvær&Co. Nå mener initiativtakerne det er modent for å stå på egne ben.

– Å frilanse er en megatrend utenfor Norge og det preger hvordan våre kunder tenker. I Norge er ikke veksten så stor, men vår følelse er at det er flere frilansere innen de kreative næringene enn ellers. Samtidig ser vi ikke de samme tallene som for eksempel i USA, der over 30 prosent av arbeiderne er frilansere, forklarer Andreas Melvær, som er daglig leder i Melvær&Co.

Mange vil bruke frilanslivet og dette prosjektet som et springbrett i karrieren og korte inn veien til fast ansettelse. Det har ikke Melvær noen som helst problemer med.

– Til nå har vi hatt ti frilansere innom, noen er her fremdeles mens flere har fått faste stillinger i andre byråer. Akkurat sånn det skal være, sier han.

I en undersøkelse utført for podcasten «Frilanslivet», svarer mange frilansere at de verdsetter frihet, fleksibilitet og en variert arbeidsdag. Usikkerhet, dårlig betalte oppdrag og følelsen av å stå alene, trekker derimot ned. For Melvær&Co har det vært viktig å tilby noe av det som frilanserne vanligvis savner.

– De fleste frilansere som har vært gjennom prosjektet, har også vært forankret i vårt kreative team. De får være en del av Melvær&Co og følt seg inkludert, vært med på turer og hatt det som de fast ansatte. Dermed tar vi bort mye av det som folk synes er kjipt, samtidig som man beholder friheten. Livet består jo også av ulike faser, og av og til vil man kun ha en fast jobb, sier Melvær.

 

Fleksibilitet

Økonomiske spørsmål og tilgangen på oppdrag er kanskje frilansernes største bekymringer. I en fast jobb kommer pengene på konto hver måned, uavhengig av aktiviteten. For frilansere er det ikke like enkelt, her må man ha oppdrag for å kunne ta ut lønn.

– Ved å opptre som et byrå vil vi få større oppdrag på jevnere basis og gi våre frilansere enn tryggere og mer forutsigbar oppdragsmengde, mener Sværen.

Etter oljekrisen har Melvær&Co hatt en strategi som ikke innebærer økning i antall ansatte i byrået. Fleksibiliteten må derfor komme fra innleid arbeidskraft for å sikre at de faste jobbene forblir sikre.

– Som byrå har vi vært gjennom mange oppturer og nedturer de siste ti årene med både opp- og nedbemanning. På denne måten kan vi bevare fleksibiliteten, sier Dag Andreas Olsen.

Ryktene har gått i den kreative bransjen i regionen om prosjektet, og flere andre byråer har forhørt seg om muligheter for å koble seg på. Inntil nå har ikke dette vært mulig, men de tre tror ikke det vil være vanskelig å få inn oppdrag, fra hele den regionale bransjen.

– Alle har ikke de tjenestene de trenger på huset, og må uansett kjøpe inn disse fra andre. Nå kan de kjøpe hele produktet utenfra, til en pris som gjør at man fortsatt tjener penger. Det gir oss og de andre mer attraktive fordi vi kan tilby et helt annet spekter av kompetanse, mener Melvær før han fortsetter:

– Prosjektet har vært en suksess frem til nå. Nå som det blir åpent for alle å bruke, regner vi med at omsetningen og oppdragsmengden blir langt høyere. Interessen er i markedet, spesielt fra andre byråer.

 

Synlighet

Prosjektet har i dag knyttet til seg seks frilansere innenfor ulike grener. Dersom dyktige frilansere tar kontakt vil de bli vurdert, men plassene er ikke ubegrenset.

– Det må være lønnsomt for de som allerede er her, og vi vil helst ta inn folk vi prøver gjennom byrået vårt først, som vi ser kan levere både på kvalitet og tid, sier Olsen.

For enkeltstående frilansere kan kundekontakt være utfordrende. Spesielt for nyutdannede og folk i startgropen kan det være vanskelig å skaffe egne kunder og oppdrag. Michele Sværen tror synligheten vil være en av de største fordelene.

– For de som ønsker å være frilanser, for en kortere eller lengre periode, vil det være mer forutsigbart, gi et nettverk og kolleger i hverdagen og ikke minst bedre synlighet ut mot både eksisterende og potensielle kunder. Sitter vi hver for oss når vi ikke ut på samme måte, forklarer Sværen.

– Spesielt på nett er det mange konkurrenter som formidler frilansere, men det vi tilbyr er en byråtjeneste. Istedenfor én frilanser tilbyr én tjeneste, kan man bestille byråtjenester i et foretak drevet av frilansere. Forretningsmodellen er helt annerledes, og dermed kan de konkurrere på pris, skyter Melvær inn.

Andre liknende nyheter

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

Slår et slag for referansesjekken

Til daglig titulerer Tom Georg Olsen seg som konserntjener i konsulentselskapet Miles. Med flat struktur, tillitsbasert ledelse og en grundig prosess…

Trenger flere som tenker nytt

Å tenke nytt høres ut som en floskel, men Egil Vigdel og Agri-E håper på flere tilgjengelige hoder som kan tenke på tvers av sektorer i fremtidens arb…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner