Owen fikk Stavanger Børs-stipendet 2021
Owen Yang er stolt mottaker av Stiftelsen Stavanger Børs sitt stipend for 2021. Styreleder Ole Henry Slette håper stipendet vil bidra til at Owen søker seg tilbake til Stavanger etter å ha fullført finansstudiene på University College i London. Foto: Lars Idar Waage

Owen fikk Stavanger Børs-stipendet 2021

Owen Yang er i ferd med å skaffe seg en blytung utdanning innen finans. Utdanningen er dyr, og stipendet på 100.000 kroner fra Stavanger Børs kommer godt med.
13.september 2021 Av Frode Berge

Stiftelsen Stavanger Børs
• Stavangerhaddesinegenbørsi hundre år, helt fram til 1989, da den ble avviklet. De gjenværende pengene ble da lagt inn under Stiftelsen Stavanger Børs.
• Stiftelsenskalbidratilåstyrke finans- og forvaltermiljøet i Stavanger. Det årlige stipendet på inntil 100.000 kroner, som ble etablert i 2018, er ett av bidragene til dette.
• Stipendetdelesuttilstudenter som har tilhørighet til Stavanger, og som tar utdanning innen finans på master eller MBA-nivå.
• Søknadsfristenfor2022er15. april. Du finner søknadsskjema på www.naeringsforeningen.no

Stavanger-regionen har en finansklynge i vekst og utvikling, og er avhengig av å tiltrekke seg de skarpeste hodene på
området. Stavanger Børs sitt finansstipend er én av ordningene som skal bidra til dette.

Stipendet er på inntil 100.000 kroner, og deles ut hvert år til en motivert finansstudent som ser for seg en jobbkarriere i Stavanger.
Ole Henry Slette er leder for styret i stiftelsen Stavanger Børs. Han leder i tillegg næringsforeningens ressursgruppe for finans og kapitalforvaltning. Slette, som til daglig er leder for Handelsbankens virksomhet i Stavanger, håper stipendet bidrar til å rekruttere unge talenter til regionen.

– Vi har en finansklynge og et investormiljø her i regionen som er både sterk og spennende. Miljøet omfatter store aktører som Skagen Fondene og Equinor, alle de store bankene, Hitec Vision, Nysnø, og en rekke mindre, familieeide selskaper. I den omstillingen vi er inne i, vil finansklyngen bli stadig viktigere for oss. Da har vi behov for talenter som Owen Yang, og jeg håper dette stipendet vil bidra til at han søker seg til Stavanger når han er ferdig med studiene. Jobbmulighetene vil være gode, sier Slette.

Vil tilbake

Owen Yang har levd mesteparten av livet i Stavanger. Han har nylig fullført en Bachelor i økonomi og politikk ved University of Oxford, og har nettopp tatt fatt på et masterstudium i finans på University College i London.

– Det skjer mye spennende i Stavanger i overgangen fra olje- til energiby, og det er en veldig god kultur for entreprenørskap her. I tillegg er det godt miljø og tette sosiale nettverk her. Jeg ser for meg å dra tilbake til Stavanger og søke jobb her når jeg er ferdig. Det er dyrt å studere i London, så et stipend på 100 000 kroner kommer veldig godt med, sier Owen Yang.

Andre liknende nyheter

Nye toner med Helen

Når man først planlegger et par ukers hardt tiltrengt sommerfri, fremstår kanskje ikke det å dra på bobilferie for aller første gang langs svingete, t…

Nominer kandidater til Risavikaprisen 2021

Hvem mener du fortjener å bli tildelt Risavikaprisen 2021? Nå er det tid for å nominere din kandidat.

Bør du ta sjansen på at arveavgiften ikke gjeninnføres?

Høstens valg blir delvis et skattevalg. Økte forskjeller og miljø er blant sakene som vil stå høyt på dagsorden.