Rogalandsbedrifter vant fem priser
Jubel blant de ansatte i familiebedriften Nyyyt fra Bjerkreim som fikk prisen i klassen årets kjøtt under Det Norske Måltid.

Rogalandsbedrifter vant fem priser

Hele fem lokale bedrifter stakk av med seieren under årets prisutdeling på Det Norske Måltid.
03.februar 2023 Av Ståle Frafjord Foto: Bitmap

Prisene for årets kjøtt, årets foredlet kjøtt, årets meieriprodukt, årets søtsak og årets øl for sesongen 2022 gikk alle til produsenter i Rogaland.
Det ble delt ut totalt 13 priser i ulike kategorier under arrangementet på Clarion Hotel Air Air på Sola torsdag kveld. Sirkus Renaa Fabrikken stakk av med prisen for årets søtsak - sjokoladeplate med pasjonsfruktkaramell – et produkt juryen karakteriserer som en sjokolade som er perfeksjonert og balansert til fingerspissene.
I klassen for årets øl var det JÆRPILT Gulrotkake Surøl fra RYGR Brygghús på Klepp som sikret seieren. I juryens begrunnelse heter det blant annet at ølet har et tydelig råvarepreg med fokus på lokal forankring.

Rent bord
I kjøttklassen gjorde produsenter fra Rogaland rent bord. Familiebedriften Nyyyt fra Bjerkreim fikk prisen i klassen årets kjøtt for produktet Tørrmodna T-Bone, mens den tradisjonsrike slaktebedriften A. Idsø vant klassen for årets foredlet kjøtt for produktet Coppa di Prima - en speket svinenakke av frilandsgris. Slaktebedriften vant også pris i fjor under Det Norske Måltid for sitt kaldrøkte pinnekjøtt.

Den siste prisen til Rogaland gikk i Jerseymeieriet på Bryne i klassen for årets meieriprodukt. Bedriftens Jerseymelk er ifølge juryen et produkt hvor man tas med til det ekte og opprinnelige.

Heder
I tillegg til 13 produsentpriser ble det også utdelt en egen hederspris. Den gikk i år til forfatter og programleder Arne Hjeltnes. Han fikk prisen for måten han har formidlet norske mattradisjoner og fremsnakket norske produsenter.
− Arne Hjeltnes har en genuin lidenskap for de norske produsentene, og har løftet dem frem gjennom sin synlige rolle i flere tiår. Det er på høy tid at han ble hedret av bransjen og får den oppmerksomheten han fortjener, sier daglig leder i det Norske Måltid, Kristin Austigard.

Vekst og kompetanse
Det Norske Måltid har helt siden 2008 jobbet for å fremme norsk mat. Gjennom konkurransen ønsker man å løfte norske produsenter frem i lyset, og gjennom det bidra til å skape vekst og kompetansebygging og å gjøre flere produsenter kjent for norske forbrukere.
Gjennom hele året tråler Det Norske Måltid landet rundt for å gjennomføre regionale konkurranser som til slutt ender opp i nasjonale nominasjoner og kåringen av det beste produktet i de respektive klassene.
Fra 2020 ble det Norske Måltid et nasjonalt omdømmearrangement, på lik linje med Matstreif og IGW.

Øvrige vinnerne for sesongen 2022
250 produkter deltok denne gang i forbindelse med årets kåring. Delfinalen ble avholdt i Trondheim i september i fjor, og resulterte i totalt 39 finalister. Dette er de øvrige vinnerne som fikk tildelt pris for sine produkter under Årets Måltid:

Årets bakst: Gårdsbakeriets groviser, Bakke Gård
Årets drikk: Eplemost Aroma - Fiskum fruktpresseri
Årets grønne: Donko Shiitake Økologisk - Soppkompaniet
Årets ost:
Ungkaren - Hitra Gårdsmat
Årets sider:
Stora Marit - Hardangerbonden
Årets sjømat:
Glassvarfilet, benfri med skinn - Reinhartsen
Årets sjømat foredlet: Mildrøkt aquavitlaks - Garnviks Røkeri

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…