«Slå motstanderen flat – bruk advokat!»
Kronikk

«Slå motstanderen flat – bruk advokat!»

Overskriften til denne kronikken var en gang trykket på lightere som et herværende advokatfellesskap fikk produsert og delte ut i hopetall til byens drosjesjåfører. Mye har forandret seg siden da, både i samfunnet og i advokatverden.
18.november 2019 Av Finn Eide, partner og advokat i Deloitte Advokatfirma

Hensikten var selvfølgelig at drosjesjåførene skulle dele disse ut til sine kunder. Dette var på 1990 tallet -  den gang den lokale advokatstanden stort sett besto av mindre, lokale firma – og da som regel knyttet sammen som kontorfellesskap.  De fleste advokater drev som enkeltpersonforetak – eller som enkeltmannsforetak, som det het da.  Det fantes advokatforetak, men de største i vår region talte da kun 7-8 advokater.

Kundene, den gang som nå, var en blanding av privatpersoner, næringslivskunder og offentlig virksomhet.  En vesens forskjell var dog at den enkelte advokat drev som en landhandler og betjente kunden med alle dennes behov, uansett rettsområde.  Advokatene kom nok mer inn i saken når det oppsto konflikt enn hva tilfellet er i dag, særlig vis-à-vis næringslivskunder.

Større firma

I dag er den lokale advokatstanden mer enn fire ganger så stor i antall advokater, og det finnes knapt et eneste enkeltpersonforetak i vår region som ikke er knyttet til et større fellesskap.  De fleste advokater i regionen er tilknyttet større firma – både lokale, nasjonale og internasjonale.

De største herværende advokatfirmaene i dag har mellom 30 og 50 advokater – og er gjerne også en del av et nasjonalt firma med totalt 200 advokater eller mer.  Den enkelte advokat er i høy grad spesialisert, særlig gjelder dette de som retter seg mot næringslivet og offentlig sektor.

Advokaten brukes også stadig mer som en rådgiver for å unngå senere konflikter – eller bare for å sørge for at alt er i orden i en virksomhet. Også de som driver virksomhet vis-à-vis det private marked er i dag spesialisert innen områder som f.eks. straff, familie, barnevern og forbrukersaker.

Kompetent

Totalomsetningen i norske advokatfirma er i dag rundt NOK 17 milliarder (ca NOK 12 milliarder er såkalt forretningsjus), hvorav jeg vil anta ca NOK 1 milliard omsettes i Rogaland.  I Stavanger-regionen har vi et meget kompetent advokatmiljø – og i større eller mindre grad spesialister innen de fleste relevante fagområder.

En ser likevel at en del virksomheter søker til Oslo når de behøver advokathjelp. Min oppfordring til lokalt næringsliv og offentlig sektor er å bruke lokale advokater der det er mulig, for å vedlikeholde og bygge opp en kompetanse som det ofte er nødvendig å ha tett på seg og lett tilgjengelig. Det er dumt å gå over bekken etter vann.

Økt mer

Over de siste 25 år er mitt inntrykk at omsetningen av advokattjenester har økt mer i Oslo enn andre steder i landet.  Dette skyldes generelt økt rettsliggjøring i samfunnet, men også sentralisering.  Oslo er hovedkontorbyen, mens Stavanger i stadig økende grad er blitt en filialby – heldigvis med noen fantastisk gode unntak. Dette får så være – slik er det, og slik blir det nok.

Det som likevel bekymrer meg, er at næringslivet i Oslo-regionen later til å ta inn over seg nye krav og forventninger langt raskere enn hva tilfellet er i vår region.  I løpet av det siste drøye tiår, har det blitt stilt stadig større krav til virksomheter – med store konsekvenser - dersom en ikke er «compliant».  Her kan nevnes dokumentasjonskrav for internprising innen skatteområdet, personvernregler, HMS, hvitvaskingsregler osv.  Mitt inntrykk er at næringslivet her «i provinsen» ikke følger dette godt nok opp – verken næringsliv eller forvaltning ønsker å bruke dyre advokater og konsulenter for å bli «compliant».  En slik holdning og unnlatelse kan bli meget dyr både for en virksomhets ledelse, virksomheten selv og dens eiere.  Det som fremsto som et dyrt advokatoppdrag kan fort ende opp med betydelig høyere beløp i bøter, skatt eller omdømmetap – i tillegg til en betydelig advokatregning for bistand til å gjøre det beste ut av situasjonen.

Større mangler
I forbindelse med oppkjøpsbistand; gjennomføring av due diligence, ser vi stadig at lokale virksomheter ikke er «compliant» – ofte er det større mangler enn hva en ser ved virksomheter som er eid ut fra Oslo eller utlandet.  Dette bidrar til å redusere verdien til selskapet, eller i verste fall blir det en såkalt «partykiller» som gjør at kjøper ikke tør å investere i det som ellers er en fremtidsrettet og god bedrift, med spennende teknologi og flinke mennesker.

Verden har blitt mer transparent – det er ikke mulig å skjule seg noe sted, forventningene har blitt større og aldri før har det vært stilt større krav til den som skal drive virksomhet.  I en rettsliggjort verden har heller ikke behovet for juridiske tjenester noensinne vært større.  Hvis en går tilbake til lighterreklamen i overskriften, bør en nå skrive om budskapet til «Unngå å bli slått flat – bruk advokat» - og da helst en dyktig lokal en.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.