– Slik forblir Norge en industriell stormakt

Næringsliv, studenter, politikere og akademia samlet seg på Verdiskapingsforum som ble avholdt ved Universitetet i Stavanger 11. november. Regionen har konkrete eksempler å vise til, i forhold til hvordan Norge skal beholde posisjonen.

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) på Verdiskapingsforum 2022.

– Olje og gasseventyret kommer ikke til å ta slutt, men det blir en naturlig nedtrapping på grunn av at etterspørselen går ned og verden omstilles gradvis. Havvind, hydrogen, batteriteknologi og karbonfangst og lagring vil sørge for at Norge forblir en industriell stormakt når olje og gass blir mindre viktig, sa næringsminister Jan Christian Vestre til salen.

Dette baseres på verdikjeder som har en stor global etterspørsel, men også fordi Norge har noen særskilte fortrinn. Grunnet vår kompetanse, våre naturressurser, mineraler, arealer og tilgang på fornybar energi så er mulighetene mange.

Trykk her for å se flere bilder fra Verdiskapingsforum

– Vi har fantastiske ressurser, er geografisk riktig plassert, har forskningsmiljøer og er best i verden på offshoreoperasjoner.

– Vi har laget verdens ledende forskningssenter for karbonfangst og lagring, en teknologi som FNs klimapanel sier er avgjørende for å nå Parisavtalen. Hva skjer as we speak? Norge bygger verdens første fullskala anlegg for Co2 på norsk sokkel, Northern Lights, påpekte næringsministeren.

Ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) sa at næringslivet i Stavanger er variert og i rivende utvikling.

Selskapene i regionen
Ordfører Kari Nessa Nordtun snakket om alt det spennende som skjer i regionen. Små oppstartsbedrifter som i løpet av et par år har gått fra få til flere hundre ansatte i energihovedstaden.

– Vi har mange tradisjonsrike og tunge energikjemper her i regionen, også har vi de nye. Et av disse selskapene er Easee. Og jeg møtte dem på det første bransjetreffet jeg arrangerte når jeg nylig var blitt ordfører. I 2020 så var de en liten gjeng som satt på Ullandhaug, mens nå er de et stort selskap på godt over 300 mennesker, forklarte ordføreren.

Instituttleder for Maskin, bygg og materialteknologi ved Universitetet i Stavanger, Mona Wetrhus Minde, poengterte viktigheten av samarbeid.

Samarbeidsavtale på havvind
Universitetet i Stavanger har sammen med Universitetet i Bergen og NorSea, underskrevet en samarbeidsavtale hvor det nå samles kompetanse for å løfte kunnskapen på havvind. Samarbeid mellom akademia og næringsliv er essensielt i skiftet vi står i.

– Samarbeid er kjempeviktig og årsaken til vi har snakket så mye om det i dag. Flex to power er et prosjekt hvor Universitetet i Stavanger har jobbet med ulike aktører i regionen. Forskere og studenter ved vårt institutt har da gått sammen med næringsliv og andre aktører, for å utvikle metoder som henter ut vindkraft, bølgekraft og solkraft fra én og samme installasjon. Det er vi litt stolte av og det viser viktigheten av å samarbeide, konkluderer Minde.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.