Søker gamle filmklipp til film om Stavanger
Geir Mæland håper å kunne presentere Stavanger-filmen «Ska sei!» i slutten av 2021, men er for tiden på jakt etter filmmateriale fra bedrifter og privatpersoner. Foto: Lars Idar Waage

Søker gamle filmklipp til film om Stavanger

Både kinoen i Trondheim og Bergen har hatt suksess med et format som ser ut som en ny trend: Byfilmer i dokumentarformat. Historiske tilbakeblikk som appellerer til det nostalgiske og patriotiske, basert på originalmateriale. Nå vil Geir Mæland lage en tilsvarende film om Stavanger. Men først vil han prøve å få tak gamle filmklipp fra byen.
10.mars 2021 Av Lars Idar Waage

Målet er å ha premiere på filmen allerede 1. november i år, men tiden er knapp. Derfor vil han gjerne komme i kontakt med både bedrifter og privatpersoner som sitter på filmmateriale fra Stavanger mellom 1900 og 2000.

– Vi søker ikke etter klipp fra konfirmasjoner og barnedåper, men fra bylivet, kulturliv, oljå, hermetikken, næringslivet eller dagliglivet for den saks skyld, forteller Mæland.

Han har allerede avtale med ODEON kino som skal vise filmen og som stiller materiale til disposisjon. Andre gode kilder er Byarkivet, NRK og Nasjonalbibilioteket.

– Klubben på Rosenberg hadde også en god del filmklipp tidligere, men disse er visstnok kastet. Heldigvis har Nasjonalbiblioteket en del, blant annet fra fra sjøsettinger. Rosenberg har jo vært en hjørnesteinsbedrift i over hundre år og her finnes gode historier «om an far å di» som vi ønsker å grave litt i og løfte frem.

100 år

Filmen skal være en hyllest til Stavanger og vise utviklingen gjennom 100 år,
med brisling og hermetikk, til olje og teknologi. Samtidig som den skal ha en munter undertone og fortelle historien på en moderne måte, men med gamle klipp.

– Jeg tror vi siddiser er mye mer stolte av byen og regionen enn vi gir uttrykk for til daglig, og ved hjelp av denne filmen håper vi å vekke lokalpatriotismen enda mer og gjerne med et skråblikk, sier filmskaperen.

I julen hadde «Bergen – i all beskjedenhet» premiere på kino. Filmen beskrives som en humoristisk, selvironisk og rørende dokumentarfilm som utforsker byens sjel og hjerte. Rundt 12.000 har sett filmen på kino, noe som er et godt besøk for en kinodokumentar.

– Kinoen ble 100 år i fjor, så det var egentlig da vi skulle sette den opp, men
det var jo ikke noen å invitere i 2020, sier Håvard Erga, direktør for ODEON Kino i Stavanger og Sandnes.

I 2018 fikk Trondheim sin byfilm «Trondheimsreisen»som fikk over 30.000 besøkende på kino før den gle gitt ut på DVD. I 2021 kan det bli Stavangers tur, noen år før 900-års jubileet til byen. Likevel kan det bli aktuelt å knytte den opp mot 2025 på en eller annen måte

– Kanskje kan vi vise den om igjen da, eller kanskje vi skal lage en ny versjon? Mulighetene er mange, mener produsenten.

Ska sei!

For å lage filmen best mulig tror de begge at tilgangen på nytt og gjerne ukjent materiale blir avgjørende. Klipp som kan være med å dokumentere og fortelle historien om Stavanger også til kommende generasjoner.

– De unge i dag er ekstra interesserte i sine røtter, og her kan vi både dokumentere og fortelle den på samme tid, sier Mæland og fortsetter:

– Vi kunne selvsagt fortalt denne som en fiksjonsfilm, med skuespillere, men det blir mer ekte med originalmateriale.

Geir Mæland oppfordrer derfor de som sitter på gamle filmklipp om å ta kontakt, enten det er digitaliserte klipp eller ei.

– Vi kommer til å digitalisere klipp fra både smalfilm, VHS og DVD i tilfelle det er noe som er aktuelt og kan brukes. Ta kontakt med meg så skal vi ta en titt. Vi er interessert i å samle så mye materiale som mulig, sier han.

– Hva blir filmtittelen?

– Foreløpig er det «Ska sei!» Den har noe begeistrenden, muntert og optimistisk
i seg som mange av oss siddiser kennetegnes av, og den gjenspeiler tonen i filmen, avslutter Mæland.

Geir Mæland kan kontaktes på ghm@lyse.net

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.

Ventyr på Stavanger-besøk: – Vil satse lokalt

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offsho…

Derfor må du på Leandagen

– Få det beste ut av bedriften og menneskene som jobber der.