Norges mest bærekraftige sentrum 
Kronikk

Norges mest bærekraftige sentrum 

Kan vi nå klimamålene til Stavanger ved å gjøre det lettere å være en bærekraftig kunde og samtidig gjøre Stavanger sentrum mer attraktivt?   Det tror jeg.
12.september 2019 Av Terje Eide, partner og markedsrådgiver i Markedsføringshuset AS

Fargegaten har vært en formidabel suksess for byen. Båret fram av kreative ildsjeler i geriljamodus og høy gjennomføringskraft har fargegaten skapt noe som vi alle er stolte, noe som har gitt byen en ny puls. En puls som er så sterk at den skaper liv og lønnsom aktivitet. La fargegaten illustrere hva som skjer når mange vil være med på å realisere en god idé.  

 

Jeg har levd tett på pulsen av sentrum i over 20 år. Jeg går gjennom sentrum flere ganger til dagen og har gleden av å gå eller sykle til jobb fra Kampen til Breigata stort sett hver dag. Jeg handler alt jeg kan i sentrum, men det er noe viktig som mangler. Det er alt for vanskelig å være en bærekraftig kunde.  

 

Adferd 
Driveranalysene viser at klimaspørsmålet er det som opptar de unge velgerne mest, spesielt i byene. Dette er holdninger som vil gi seg utslag i adferd.  Jeg tror at mange av oss voksne også kjenner på lysten til å bli en mer miljøvennlig forbruker, og ta et ansvar for at vårt eget og vår families fotavtrykk blir grønnere. Gretha Thunberg, Klimabrøl og skoleskulkgjengen står bak oss voksne og forventer handling. Samtidig vet vi av erfaring at det ofte er et stykke fra holdning til handling. Vi gjør faktisk ganske ofte ikke det vi sier vi er opptatt av. Som forbrukere gjør vi bekvemmelighetsvalg. Det enkle og billige foretrekkes foran «det riktige». Fair Trade kaffe og bruktklær er kun for menigheten, ikke for folk flest. Dersom bærekraftige alternativer skal blir foretrukket av de mange må det både være enkelt, kult og konkurransedyktig. Det er det ikke nå. 

 

Den grønne runden 

Det har aldri har vært et bedre tidspunkt å lansere et handels og opplevelseskonsept basert på bærekraft og samfunnsansvar. Tenk deg at du kunne vandre i ei godt merket grønn løype som startet og sluttet i fargegaten. Langs den grønne løypen finner du butikker og spisesteder som garanterer deg en bærekraftig og ansvarlig handel. Kolumbus blir partner og sørger for at du selvfølgelig får gratis buss hjem når du viser frem kvitteringen fra en «grønn» butikk. Dersom du handler tungt fraktes varene hjem til deg på den elektriske lastesykkelen. I stedet for tragiske Black Friday får vi Green Week. Du skal enkelt finne klær, sko, sminke, interiør som er produsert bærekraftig og ansvarlig. Bruktmarked, antikvariat, turistforeningen og kortreiste matprodukter er selvsagt med på runden, og så videre, dette kan lett videreutvikles. Det finnes allerede en «grønn» frisør i fargegaten – la den være begynnelsen (Zenz). Også har vi jo Fretex der – som passer perfekt! 

  

En vegg 
Det trenger i første omgang ikke være egne spesialiserte konsept. Man kan gjerne starte med en vegg i en eksiterende butikk. Kanskje vi kan spesialinvitere internasjonale «bærekraftskonsept» fra det store utland til å bli med. Det finnes mange kule konsept det hadde vært spennende og hatt i sentrum. Vi lager selvsagt en virtuell versjon av den grønne runden for netthandel, men vi vil aller helst ha folk til sentrum.  
Den grønne runden vil gjøre det mulig å bygge Norges mest bærekraftige sentrum. Dette vil styrke sentrums attraktivitet, spesielt blant de unge, som et område for både handel og opplevelser.  

  

Viktig 
Grønne samarbeidspartnere blir viktig. Det er mange gode krefter som trekker i samme retning som bør inviteres med på laget.  Turistforeningen på reiser, Kolumbus på transport, lokale investorer som tenker impact-investment og selvsagt Næringsforeningen. «Stavanger Sentrum» bør eie den grønne løypa med ansvar for markedsføring og utvikling av konseptet 

Hva tror du? Ville «Den Grønne Runden» gjort sentrum mer attraktiv for deg? 

Er det verdt et forsøk? 

Jeg utfordrer med dette Stavanger Sentrum og Kristin Gustavsen, bruk muligheten som ligger i behovet for et grønnere og mer bærekraftig samfunn – la en del av svaret bli Stavanger sentrum, med den beste handle- og servicegaten! 

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner