Tusen takk for hjelpen!
Fra venstre: Steinar Skadberg, Harald Minge, Egil Aasen, Dag Mosssige og Tormod Andreassen.

Tusen takk for hjelpen!

Over åtti strømaggregat og kilometer med strømkabler til bruk i Ukraina har i løpet av dagen blitt fraktet til Forum-området. Bedrifter har stått i kø for å hjelpe det krigsrammede landet. Initiativtakerne til aksjonen er imponert over giverviljen.
16.desember 2022 Av Ståle Frafjord

– Responsen har vært overveldende, sier administrerende direktør Harald Minge i Næringsforeningen og Dag Mossige, gruppeleder i Arbeiderpartiet.
Allerede kl 08.10 i dag morges ble det første strømaggregatet som skal til Ukraina, kjørt inn og levert i Rubbhallen på Stavanger Forum-området. Helt frem til aksjonen satt sluttstrek fredag ettermiddag, trillet trailere, varebiler og privatbiler fulle av utstyr inn i hallen, der både brukt og nytt utstyr ble lagret før det sendes videre til Ukraina.

Fantastisk samarbeid
Bedrifter fra hele Nord-Jæren har vært involvert i innsamlingen som skal sikre oppvarming og lys til det krigsherjede landet.
– Vi har hatt et fantastisk samarbeid med Stavanger kommune, og vi har et næringsliv som virkelig stiller opp. Senest i dag bombet Putin kritisk infrastruktur i Ukraina og mørkla byer. Denne hjelpen er helt nødvendig, og nå sendes den ned til Ukraina før jul, sier Minge.
Også Dag Mossige er overveldet.
– Det viser nok en gang den solidariteten denne befolkningen besitter. Jeg tror denne aksjonen har truffet en nerve, særlig fordi det dreier seg om helt basale behov som strøm, varme og vannforsyning. Jeg er veldig imponert over den rausheten og gavmildheten bedrifter og privatpersoner har utvist i form av utstyr som skal gå direkte til befolkningen i Ukraina og deres frihetskamp, sier Mossige.

Først ute
Den som var først ute med å levere utstyr var Frode Sandal i Hike Kommunikasjon i Stavanger. Bedriften fikk kjøpt det siste aggregatet som var for salg hos Bondekompaniet, fikk lastet det inn i privatbilen til Sandal som selv fraktet det til Forum-området.
– Dette er et fantastisk initiativ.  Dette er praktisk, noe vi kan gjøre noe med og som vi kan bidra positivt til - også fra vårt byrå. Alle kan kjøpe et aggregat om man har penger til det. Det er en flott måte for oss å ta et lite ansvar i en dugnad som vi støtter fullt og helt, sier Sandal.

Viktigere
En rekke bedrifter hadde varslet om at de ønsket å levere både aggregat og annet utstyr som vil bli brakt videre til Ukraina via Oslo. Utstyret skal sikre oppvarming og lys til sykehus, skoler, barnehager, gamlehjem og boliger i Ukraina gjennom vinteren. Daglig leder i Saferock, Espen Lea, var en av dem som selv kjørte til Forum-området i formiddag for å levere et aggregat som bedriften kjøpte i morgentimene i dag. Teknologibedriften teller ti ansatte.
– I stedet for å gi julegave til de ansatte ville vi heller være med å bidra i denne aksjonen og gi et aggregat til dem som fryser i Ukraina. Det er så mye viktigere. Det synes de ansatte var veldig greit. Vi har alt det vi trenger i Norge, og de ansatte trenger ikke en vannflaske med logo på eller noe tilsvarende. De vil heller være med å bidra til noen som trenger det, sier Espen Lea
På Forum-området har Egil Aasen, eiendomsforvalter på Forum-området, og Steinar Skadberg, driftsleder i Stavanger Forum, jobbet i hele dag med å ta imot det som har kommet. De har hatt en travel dag.
– Til dette gode formåler er det bare en ære å få lov til å bidra, sier Åsen og Skadberg.

Tett dialog
Russlands krigføring og målrettede angrep på sivilinfrastruktur gjør at vinteren i Ukraina kan bli ekstremt krevende. Stavanger kommune har sammen med Næringsforeningen i Stavanger-regionen hatt en tett dialog med ukrainske myndigheter ved ambassaden i Oslo, som særlig har peket på behovet for generatorer og strømkabler.
Utstyret som samles inn på Forum-området vi bli fraktet i første omgang til Oslo, og videresendt Ukraina.

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger