Tallet seks og fire verdensledere er løsningen
Kronikk

Tallet seks og fire verdensledere er løsningen

For mange år siden fikk jeg en utfordring; jeg måtte stille meg opp mot mannen min, og fikk beskjed om at jeg så et sekstall og at han på andre siden så et nitall. Sammen skulle vi løse oppgaven slik at vi så det samme. Hvordan?
26.april 2022 Hanne Norman Berentzen

Selvfølgelig startet jeg med en sterk overtalelse for å få ham til å innse at det var mitt sekstall som var virkelighet. Men han stod på sitt og argumenterte for nitallet. Mer om dette snart. Nå som covid ser ut til å roe seg, har krigen i Ukraina igjen gjort oss oppmerksomme på at vi alle er i samme båt her på denne kloden. Krigen får konsekvenser for oss alle. Og jorden eier vi sammen. Covid, som trolig startet i Kina, endret våre liv og vårt samfunn. Krigen i Ukraina gjør det samme. Som utfordringen med tallene, krever den nye situasjonen rundt oss at vi møter utfordringene med en annen innstilling enn før. For ingen kan melde seg ut eller gå fri for det som skjer. Så hvordan jobber vi for å få til et felles eierskap for jorden og verdiene vi har?

Akkurat som en leder har ansvar for å sette retning og eierskap hos sine medarbeidere, må hver og én av oss ta ansvar og lederskap for jorden. Vi må spørre oss selv om valgene vi tar vil gagne det store globale fellesskapet.

Globalt fellesskap
Ingen av oss er bedre enn det svakeste leddet og i et større perspektiv gjelder det for hele menneskeheten. Dermed er det kun globalt fellesskap som gjelder.
Samtidig får krigen frem følelser; vi er triste, kjenner avmakt og sinne. Men nettopp nå er det avgjørende at vi ikke blir fanget i et emosjonelt univers, der vi skaper fiendebilder. Det er ikke oss mot dem. Hvordan skal vi da alle være her og samhandle fremover? Hvordan løfter vi oss alle i en helhetsorientering som har fellesskapet i hovedfokus?

Krig har uendelig mange ofre og tapere. Ingen er vinneren og i alle fall ikke når vi allerede ligger på etterskudd med å være omsorgsfulle nok for kloden.
Det er fire verdensledere som må sikre oss en felles fremtid, og det må de klare sammen. Joe Biden, Vladimir Putin, Xi Jinping og Ursula von der Leyen. De skal levere diplomati, kompromisser og ikke minst gi slipp og avklare, på vegne av oss alle. Hvordan skal de klare det? Hva kan vi bidra med i dette? For kan vi tillate oss og bare se på? Kan vi tillate oss å pushe våpen når vi vet at våpen ikke er løsningen på en krig som bør ta slutt? Hvordan kan vi gjøre disse ledere gode? De er de vi har, uansett hva vi måtte tenke, føle og kjenne på. Det er de som sitter med fasiten.

Vårt dypeste sinnelag
Tilbake til talløvelsen med min mann. Krigen river meg i hjertet. Men vi skal videre herfra, og hvordan gjør vi det? Hvis jeg hadde fortsatt å presse på at mannen min skulle se mitt sekstall, hadde vi kanskje stått der ennå. Løsningen er ikke alltid å få folk over på min side. Det var først da vi forstod at vi kunne velge å se tallet fra den andres side at vi fant løsningen. Det gjorde at vi vant oppgaven. Da vi valgte å se at et sekstall er et nitall opp ned. Talløvelsen lærte meg at det ikke nytter å holde på sitt. Og at det å velge å se ting fra en annen side, se helhet og forstå gir helt nye perspektiver som ofte er bedre enn det jeg tenker og ser alene. Det krever stor raushet og det å være klok. Hvis jeg forventer at andre skal se det fra min side, så må jo også jeg velge og gå på den andre sin side for å forstå. Ellers kan vi jo ikke bygge og leve side om side i vårt felles hus/på jorden vår.

Vi ønsker våre medborgere fra Ukraina hjertelig velkommen. Det blir tøft å få deres virkelighet inn på livet, hard og brutalt. Det er ikke bare våre fire verdensledere som har en krevende oppgave foran seg. Vi skal hente ut vårt dypeste sinnelag, vår egen diplomatiske holdning og samhandling fra hjertet. Tiden vi lever i krever det av oss. Varmt hjerte, raushet og kloke beslutninger.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.