Tett på kunden i 40 år
Daglig leder Herbjørn Vestvik opplever det som en fordel at Kallesten Regnskap & Revisjon kan tilby både regnskaps- og revisjonstjenester fra samme kontor. Foto: Henrik Moksnes, Bitmap

Tett på kunden i 40 år

Kallesten Regnskap & Revisjon har vært tett på kundene sine i 40 år. De har opplevd både vekstperioder, oljeprissjokk og finanskrise. De siste to årene har definitivt vært spesielle, men nå tror Herbjørn Vestvik og teamet hans i Tananger at vi går mot lysere tider.
30.mars 2022 Frode Berge

Ingen som har ærend i Tananger, kan unngå å legge merke til Kallesten-bygget der det ligger strategisk plassert i Estervegen. Rett og slett et kjent og kjært innslag i sentrumsbildet i Tananger der de har holdt til siden 1986.
På mange måter signaliserer den langvarige tilstedeværelsen noen av kvalitetene ved firmaet: Stabilitet, kontinuitet og soliditet. Kallesten Regnskap & Revisjon oppsummerer det ellers godt selv gjennom sitt eget slagord: Trygg økonomistyring.

Turbulens
Kompetanse på økonomistyring har det så avgjort vært behov for de to siste, turbulente, krevende, pandemipregede årene.

– Pandemien har naturlig nok satt sitt preg også på oss. Vi lever tett på kunder som har måttet forholde seg til stor usikkerhet, og til kompensasjonsordninger som har endret seg med ujevne mellomrom og i høyt tempo. I en slik situasjon blir behovet for den type råd, veiledning og bistand som vi kan bidra med, ekstra viktige, sier daglig leder Herbjørn Vestvik.

Dette betyr at Kallesten som selskap har kommet godt ut av pandemien i den forstand at behovet for den kompetansen firmaet besitter, har økt. Slik sett er selskapet i en heldig situasjon.

– Samtidig har vi stor sympati med de bransjene som har det tøffest om dagen. Bedrifter innen hotell, restaurant, uteliv og reiseliv har det beintøft. Det samme gjelder for entreprenørbedrifter som opplever at byggeprosjekter blir utsatt, sier Vestvik.

Han understreker imidlertid at bildet er blandet. Bedrifter innen varehandel, byggevare, hus og hage, og lokale håndverksbedrifter har klart seg bra.
Når også Kallesten er en bedrift som har hatt mye å gjøre de siste årene, så skyldes dette også forhold som ikke har noe med pandemien å gjøre.

– En stor del av kundemassen vår er små- og mellomstore bedrifter. Disse opplever at det totale omfanget av rapporteringskrav fra myndighetene både øker, og blir mer komplekse. Dette betyr igjen at behovet for den kompetansen vi kan tilby, blir større. I tillegg opplever vi det som en stor fordel at vi tilbyr tjenester innen både regnskap og revisjon, og at vi har denne kompetansen samlet her på huset, sier Vestvik.

Digitalisering
Parallelt med mer komplekse rapporteringskrav for bedriftene, opplever næringslivet og samfunnet generelt at digitaliseringen skyter fart. Heldigvis, får vi vel si …
Bjørn Gausland er leder for regnskapsavdelingen hos Kallesten, og har lang erfaring på området.

– Utviklingen innen digitalisering er rivende, og ny teknologi og nye løsninger blir gjort tilgjengelig i høyt tempo. For en bransje som vår betyr dette at vi kan frigjøre mye tid fra manuell papirhåndtering, til dialog og rådgivning ovenfor kundene. Det er ganske interessant at vi er 19 ansatte som jobber med regnskap og revisjon, i et bygg som nå er bortimot papirløst. Digitaliseringen er utvilsomt positiv både for oss og for kundene våre, sier Gausland.

Flat struktur
Kallesten har vært en betydelig aktør innen regnskap og revisjon over lang tid. For at en slik posisjon skal oppnås, og opprettholdes over tid, må det ligge en sterk bedriftskultur i bunn.  Marit Siqveland har, i likhet med Gausland, lang fartstid fra Kallesten. Hun understreker betydningen av trivsel og arbeidsmiljø.

– Arbeidsmiljøet vårt er veldig bra. Alle som jobber her har en omgangsform preget av åpenhet, tillit og trygghet. Vi har flate strukturer og oversiktlige forhold. Vi er en arbeidsplass der folk samarbeider godt og trives. Det viser igjen på stabiliteten i arbeidsstokken her. Vi har lite gjennomtrekk, noe som er viktig både for oss og for kundene sier Siqveland.

«Sjefen sjøl» legger til at høy bevissthet rundt verdigrunnlaget til bedriften, er en vesentlig faktor for både trivselen og kvaliteten på jobben som utføres.

– Alle som jobber her er, og skal være, bevisste på kjerneverdiene våre. Vi skal være jordnære, pålitelige og lyttende ovenfor kundene våre. I tillegg skal vi bidra til at blikkene løftes, slik at vi sammen kan håndtere utfordringer som ligger lenger fram, og ikke fokusere ensidig på de akutte gjøremålene, sier Herbjørn Vestvik.

En viktig bidragsyter til bedriftens verdigrunnlag og kultur er Kenneth Kallesten, som startet virksomheten i 1983. Han hadde de første revisjonsoppdragene i 1982, samtidig med at han jobbet som ansatt i Andersen, Bjelland, Enoksen & Co. Deretter startet han egen virksomhet og etablerte kontor i SR-bank sitt nybygg i Solakrossen våren 1983, før det ble flytting til Tananger i 1986. Kenneth er fortsatt arbeidende styreleder, og eier selskapet 50/50 sammen med Herbjørn Vestvik.
Etter mer enn 40 år i bransjen, planlegger Kenneth nå mot sin pensjonstilværelse. I den forbindelse har Herbjørn fått med seg en gruppe nøkkelansatte som i løpet av 2022 vil komme inn på eiersiden. Dette vil være med å sikre stabilitet og lokal forankring også i fremtiden.

På to hjul
Kallesten Revisjon & Regnskap er altså en virksomhet som setter trivsel, arbeidsmiljø, og en sterk bedriftskultur i høysetet. Her skiller de seg ikke nødvendigvis så veldig mye ut fra de fleste andre bedriftene i regionen. De som skal konkurrere med Kallesten om sykkelentusiasme må imidlertid stå tidlig opp morgenen. Bjørn Gausland er en av de ivrige Kallesten-syklistene.

– Vi er stolte av å være en høyt sertifisert sykkelbedrift. Sykling er viktig for miljø, helse og trivsel. Jeg, og veldig mange av kollegene mine, sykler til jobben. Her har vi god sykkelparkering både innendørs og utendørs, gode garderobeforhold, og sykkelverktøy tilgjengelig. I tillegg har vi noe mange andre misunner oss: En sykkelbonus, der alle ansatte som sykler til jobben rett og slett får en bonus plusset på lønnen sin, forteller den entusiastiske syklisten.

Om det ikke nødvendigvis går på to hjul i svingene for Kallesten Regnskap & Revisjon, så går det i alle fall framover med god styrefart. Optimismen er betydelig, og troen på at vi nå er i ferd med å passere toppen av pandemibølgen er sterk.

• Etablert: Av Kenneth Kallesten i 1983
  • Hovedkontor: Tananger (har også avdelingskontor på Karmøy).
  • Antall ansatte: 19.
  • Omsetning i 2021: 24 mill.

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger