Tilgjengeliggjør juridiske tjenester for privatpersoner
I 2018 satt de akkurat sånn og pratet da Dag Josef Foss ville ha Sindre Mariero med på laget, ute i sola foran Innovation Dock. Tre år senere er de i ferd med å ta Justify ut i verden. Foto: Lars Idar Waage

Tilgjengeliggjør juridiske tjenester for privatpersoner

Da Dag Josef Foss jobbet som advokat, så han at mange juridiske tjenester kunne digitaliseres og automatiseres – og på den måten gjøres tilgjengelig for langt flere. Nå vil Justify erobre verden med digitale, juridiske tjenester.
28.mai 2021 Av Lars Idar Waage

April 2018: Utenfor Innovation Dock sitter Dag Josef Foss og Sindre Mariero i hver sin solstol og drikker kaffe. Foss har sluttet som advokat og startet på gründerprogrammet Gründerhub og vil ha Mariero med på laget. Sammen skal de utvikle og lage fremtidens juridiske tjenester, bygget rundt en helt ny digital plattform.

– Gjennom min bakgrunn som advokat og erfaringer med grafisk design og IT, så jeg at det var mulig å koble juss og teknologi på en måte som kan gjøre det enklere for mennesker å ta gode livsvalg, forklarer Dag Josef Foss.

På samme måte som bankene har utviklet nettbanker og digitale løsninger som gjør det enklere for folk å håndtere privatøkonomien, så Justify for seg å gjøre det samme for juridiske tjenester for privatpersoner.

 

Proaktiv tjeneste

April 2021: Utenfor Innovation Dock sitter både Foss og Mariero i hver sin solstol og drikker kaffe. De tar samme selfien som for tre år siden mens de venter på å bli intervjuet av Rosenkilden. Tre år har gått og Justify har kommet ut til kundene.

– Konseptet og idéen utviklet seg litt over tid. Det var jo det jeg og Sindre brukte mye tid på første året, det å utvikle konseptet før vi tok om bord investorer, flere teammedlemmer og kunder. Men grunnkonseptet og idéen som lå i bunn i starten ligger i bunn enda, men i en litt annen innpakning, sier den daglige lederen.

Fortsatt handler det om å fokusere på de rette tingene og skjære ned alle mulige sidespor en kan velge, og holde på et konkret prosjekt. Deres mål er en tjeneste som dekker de behovene folk flest vil ha gjennom et liv når det kommer til juss og privatøkonomi. I dag har de lansert en teknologisk plattform som leverer samboerkontrakt, fremtidsfullmakt og testament som en tjeneste.

– Vi har bygget et system som gjør det enkelt å få orden på de behovene man har i dag og så bygger vi et system for å følge kunden over tid. Dermed har vi en helt annen tilnærming til våre tjenester enn en typisk advokat har. Vi hjelper med det behovet en har i dag, men vi har også utviklet teknologi som fanger opp endringsbehov. Det er enkelt å oppdatere, ligger alltid tilgjengelig og er lagret digitalt. Vi vil varsle kunden ved behov for endringer i valgene kundene har gjort i dokumenter og tjenester, sier han før kollega Mariero skyter inn:

– Noe av det vanskeligste for oss å kommunisere er hvor forskjellig dette er sammenlignet med det som finnes i dag. Vår tjeneste erstatter ikke samboerkontraktmaler med en digital versjon. Teknologien vi har utviklet for kontraktshåndtering over tid er helt i front i en global sammenheng. Og vi leverer alt som en fullverdig juridisk tjeneste, sier Mariero.

 

DOGA-merket

Selv om Justifys produkter på mange måter erstatter tradisjonell advokatrådgivning for samboerkontrakter, fremtidsfullmakter og testamenter, ser de ikke på seg som direkte konkurrenter. Snarere tvert i mot. Tall viser at kun ti prosent av de som har en juridisk problemstilling i privatlivet oppsøker en advokat.
– Selv om vi får en del kunder fra tradisjonelle advokater også, retter vi oss i hovedsak til de 90 prosentene som aldri oppsøker advokat, mener Mariero.

Mange kan føle på en viss usikkerhet, både ved bruk av digitale tjenester, spesielt dersom man begynner å dra på årene, men også usikkerhet ved å gjøre noe feil ved juridiske prosesser. Denne usikkerheten ønsker selskapet å redusere, om ikke å eliminere helt.

– Alle dokumenter gjennomgås av en ansvarlig advokat hos oss. Det gir trygghet til kunden om at dette gjøres korrekt. Vi har bare automatisert alle prosessene rundt, man kan få svar fra advokat og gjøre endringer i ett år uten ekstra kostnad, påpeker Foss.
Brukervennligheten og samfunnsnytten var også et poeng da Justify ble tildelt DOGA-merket for design og arkitektur tidligere i år. I juryens uttalelse heter det:

«Justify er en innovativ, smart og solid tjeneste med godt avgrenset funksjonalitet og god brukervennlighet. Tjenesten har en åpenbar samfunnsnytte ved at den gjør viktige juridiske tjenester mer tilgjengelige for folk flest. Juryen roser også Justify for at
de lykkes med å gjøre noe så komplekst som juss så enkelt for brukeren.
Justify tildeles DOGA-merket for design og arkitektur fordi det er en ypperlig designet tjeneste med stort kommersielt potensial.
Den har også et viktig sosialt aspekt ved at den gjør juridiske tjenester både enklere og rimeligere for folk flest.»

– For oss var dette veldig gøy og en pris som henger utrolig høyt og en anerkjennelse for at mye av det vi gjør er riktig. En del av min motivasjon er å gjøre juss mer tilgjengelig for folk, og det er nettopp det vi gjør, sier Dag Josef Foss.

 

Ut i verden

Da tjenestene ble lansert for fullt i mars i fjor, gikk Norge inn i en nedstengt fase. Det første året har derimot pilene pekt i riktig retning for Justify med dobling av omsetningen kvartal for kvartal siden sommeren. Selskapet har passert 9000 aktive brukere, og har et mål om å mangedoble dette i løpet av året.

– Vi har flere gode samarbeidspartnere som Sparebank 1 SR- Bank, Nord-Norge og Midt-Norge, Eika-gruppen, med blant annet lokale Sandnes Sparebank og flere titalls sparebanker rundt om landet, sier Mariero.

Partnerskapet med bankene har gitt Justify flere kunder, men også dekket et stort hull i kundereisene for bankene som nå kan tilby en større helhet i rådgivningen.

– Mange banker og rådgivere snakker om tjenestene vi tilbyr, men har ingen løsning til kundene. Noen har kanskje en enkel wordmal liggende, men ikke lov å hjelpe kunden med utfylling. Det bankene nå gjør er å pakke tjenestene våre inn som en del
av kundereisen, slik at kunden får hjelp til å komme helt i mål, forklarer han.

 

Utfordringene rundt manglende tilgjengelighet for folk flest er ikke bare et problem i Norge, men i hele verden. Gründerne legger ikke skjult på at andre markeder er aktuelle, også utenfor Norden.

– Norge og Norden er relativt små markeder, mens behovet er der ellers i Europa og verden for øvrig, men fokus nå er først og fremst på å videreutvikle tjenestene og produktene vi har nå, sier Foss.

– Hvem er den typiske kunden?

– Vi har ingen typisk kunde, noe som gjør det litt mer komplisert. Men vi har kunder i alle aldersgrupper, sier Foss.

– Faktisk har vi eksempler på kunder over 90 som har kommet til banken sin og opprettet BankID fordi de ønsker å benytte våre tjenester. Da er nemlig BankID et krav, skyter Mariero inn.

Hvor reisen til slutt ender vet ingen, men ambisjonene er store, som de har vært helt siden starten.

– Målet var å lage en helt ny type tjeneste som er relevant for alle, ikke bare i Norge, og som bidrar til en positiv forandring og som tilfører noe nytt som har stor verdi for mennesker over hele verden, sier Foss før han avslutter:

– Sammen med et fantastisk team og gode partnere så er vi på vei dit. Selv om det har vært både utfordrende og lærerike år, så har det vært gøy, og alle er like entusiastiske for prosjektet som er å gjøre juss mer tilgjengelig.

Andre liknende nyheter

Shell, BKK og Lyse går sammen om havvind

Shell, BKK og Lyse vil lede an i omstillingen av Norge, og går sammen for å bygge ut havvind. De tre selskapene planlegger å søke konsesjoner for begg…

Bekjemp ørkenspredning og tørke!

Jøss, bakken skjelver. Kjenner du det? Nei? Jordsmonnet under føttene våre med sitt livsgrunnlag kollapser i en alarmerende hastighet. Men det skjer…

Laerdal fornyer bygget

Laerdal Medical ønsker å fornye bygningsmassen ved hovedkontoret. De storstilte planene ble presentert under tv-sendingen tirsdag morgen.

© Næringsforeningen 2019-2021 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner