Nina Vogt lan snakke foran folk. Hun kan formidle et budskap som mottakerne forstår. Vogt har faktisk vunnet priser og utmerkelser på nettopp dette.
Fredag 9. februar var hun hos Næringsforeningen og holdt foredrag for 100 personer.
– En god formidler. Hvor mye er medfødt og hvor mye kan lærs?
– Det vet jeg ikke, men veldig mye kan læres. Alle kan bli en god formidler, men de som i utgangspunktet er dårlige til det, å øve litt mer, svarer Vogt.
Å snakke foran forsamlinger er vanskelig. Mange av oss vil faktisk dø i stedet for å gjøre det. Så gale er det for mange. Vogt har likevel råd.
Rådene
Var du ikke på kurset? Her har to noen råd:
Vogt har allerede sagt at det må øves. Gjerne foran speilet. Gå «all in». Lat som du faktisk står foran de du skal snakke til.
– Du skal være deg selv. Det må være naturlig, men du kan øve deg på å være mer energisk. Alle må øve, også de beste. Ha gjerne noen i salen som kan gi deg tilbakemeldinger
– Hva er den største – og kanskje vanligste feilen folk gjør?
– Å se ned på et ark og lese opp det som står der – mens du gjemmer deg bak en høy pult i det ene hjørnet. Å lese direkte opp fra PowerPoint – som er tettskrevet – er helt krise. Du må gjerne ha Power Point, men ikke ha for mye der. Noen bilder, nøkkelord. Noe du vil skal henge litt ekstra igjen for mottakerne.
Nervøs?
Vogt har også noen tips mot nervøsitet:
– Svetter du mye? Ha på deg mørkere klær. Ikke ta på deg den lyseblå skjorta, dersom du er mann. Blir du rød og flammete? Kvinner bør ikke ha for mye utringning, man blir fort flammete på brystet. En metode mot rødhet er å puste, og putt armene i været mens du står oppreist. Gjør dette i tre minutter. Tørr i munne, drikk vann. Skjelver du? Brett arkene flere ganger, så folk hører skjelvingen i arkene, forklarer Vogt.
Det var 100 deltakere på det tre timer lange kurset. Vi tok en prat med tre av dem.
Hilde Haugen er avdelingsleder hos BUHR AS, som leverer HR-tjenester. Haugen har vært leder i ulike roller i mange år, og har alltid lurt på hvordan hun framstår når hun formidler – enten for medarbeidere eller kunder.
– Jeg er her for å få litt tips, lære meg noen teknikker i kommunikasjon. Lære mer om hvordan jeg kan være lett og ledig samtidig som man er seriøs, forteller Haugen.
BUHR AS har 30 ansatte i Stavanger, og 11 ansatte i Oslo.
– Jeg er her alene fra min bedrift, men det er alltid veldig sosialt å komme på arrangementer i Næringsforeningen. Man blir fort kjent med folk, sier hun.
Silia Alexandersen i Aero Norway AS forteller kjapt I den ene pausen om hva hun synes om kurset.
– Veldig motiverende å høre på. Jeg har fått noen aha-opplevelser. Mange gode tips og råd til å bli en bedre formidler, både i jobbsammenheng og privat, sier hun.
Den første deltakeren på plass i saken var Kirsti Margrethe Laedal. Selv om hun er pensjonist, var hun veldig interessert i å lære mer.
– Er man sulten på livet, er man sulten på å lære mer. Man må være «forveden». Jeg synes formidling er kjempespennende. Jeg har selv jobbet som universitetslektor på UiS, og er opptatt av hvordan man formidler et budskap, sier Laedal.