Vestlandet samlet seg til Vestlandsk aften tirsdag, Arendalsukas andre dag. Før middag, nettverking og hyggelig samvær, var det foredrag om ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen.
BILDEGALLERI: Disse var på Vestlandsk Aften tirsdag kveld
Menon Economics, som har gjennomført rapporten, presenterte de oppsiktsvekkende funnene foran en fullsatt konferansesal ombord på Rygerelektra, båten til Stavanger-regionen, i Arendalsuka.
Ny ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen vil redusere reisetiden mellom byene med 2,5 time – fra 4,5 timer til 2 timer. Dette vil gi store gevinster for både bedrifter og privatpersoner. En dagstur til Bergen er absolutt innenfor rekkevidde for rogalendingene.
Ny vei, fri for ferjer, er en stor investering som vil gi ringvirkninger for næringslivet i regionen og bidra til næringsgevinster gjennom både forsterkede og nye klyngerdannelser.
Etter foredrag og framleggelse av rapporten om ny E39 mellom Stavanger og Bergen, var det debatt. Ordstyrer Tormod Andreassen, 2. nestleder i Frp Terje Søviknes, fylkesordfører i Rogaland Ole Ueland (H), stortingsrepresentant Liv-Kari Eskeland (H), statssekretær Tom Kalsås (Ap), fylkesordfører i Vestland Jon Askeland (H) og Anders Riise, fylkesordfører i Møre og Romsdal (H).
Hovedfunnene i rapporten:
BILDEGALLERI: Arendalsuka tirsdag på Energihovedstaden
– Nesten like mye som formueskatten
Rapporten ble presentert av Sveinung Fjose, partner i Menon Economics.
– 20 milliarder kroner i sparte bedriftsøkonomiske transportkostnader – det er mer enn samlet eiendomsskatt i Norge. Og nesten like mye som hele formueskatten. Når formueskatten får så mye oppmerksomhet, så bør også denne investeringen som gir så mye også få en del oppmerksomhet, sier Fjose.
Rapporten ble også omtalt i Bergens Tidende: Mener fergefri E39 vil spare nær 100 liv og ulykker
BILDEGALLERI: Glimt fra Arendalsuka onsdag
– Vil vi fortsatt ofre menneskeliv?
Han ga rapporten til Jan Ertesvåg, styreleder i Stavanger2Bergen.
– Dette vil være en «game changer» for Vestlandet. Vi trenger å styrke klyngene – der verdiskapingen i Norge faktisk skjer, sier Ertesvåg.
– Vi sitter på en trygg gren i dag. Om ti år kan det hende grenen ikke er like trygg. Politikerne må tenke langsiktig og prioritere, fortsetter han.
Ertsvåg trekker også spesielt frem sikkerheten, at veien blir tryggere og sparer liv.
– Med veien vi har i dag er vi faktisk villige til å ofre menneskelig. Kan vi leve med det? Nei, det kan vi ikke. Vi har en plikt til å gi innbyggerne trygge veier, sier styrelederen i Stavanger2Bergen.