Topp stemning på Jærmøtet
Annette Anfinnsen, Inge Brigt Aarbakke og og Bjørn Risa i panelsamtale på Jærmøtet.

Topp stemning på Jærmøtet

Billettene gikk raskt unna og stemningen var elektrisk blant de 300 i salen. Jærmøtet 2022 tok sikte på å vise frem mulighetene og alt det spennende som skjer på Jæren. Dagen innfridde til forventningene, og her er en oppsummering over hva som skjedde.

Se bildene fra festen her

På Boretunet så dreier det seg om natur, surfing, aktiviteter og opplevelser. André Gilje og Ylva Fjestad fra Boretunet startet showet med å fortelle litt om deres planer fremover og hvorfor nettopp Jæren er så spesielt.

­– Borestranda er helt unik, det er den best tilrettelagte stranda i Nord-Europa for surfing, det som vi holder på med. Vi sitter på den nye olja, og det er veldig tilrettelagt. Boretunet får nå selskapslokaler, vinterhage, spa-avdeling og en café. Vi har snart mulighet til å ta imot opp til 200 gjester på overnatting og barbecue. Dette er et helt unikt tilbud i Klepp kommune, forklarer gründer André Gilje.

Jæren viser vei
Konferansierene Jan Zahl og Leif Tore Lindø ga deretter publikum en demonstrasjon på at jærbuer kanskje ikke er det folkeslaget som bruker lange setninger i samtaler med andre mennesker. Kanskje er det nettopp derfor Berta Lende Røed, gründer og CEO i FuelBox, kunne fortelle publikum om samtalestarteren fra Jæren som har formidabel suksess og som har slått an over hele verden. Gründeren forklarte at hun hadde fått en e-post fra en kunde i Singapore som hadde brukt FuelBox som en samtalestarter på teamet sitt. Dette resulterte i at den yngste medarbeideren delte sin idé med resten av teamet, og denne idéen kan nå betale for alle fremtidige FuelBoxer som selskapet noen gang måtte ha behov for.

– Det som er kult med dette eksempelet, er at «most junior team member present», ville vanligvis ikke sagt noe som helst i et sånn møte, men denne metodikken gjorde at også han eller hun fikk komme til ordet, påpeker FuelBox gründeren.

Treneren som ikke praktiserer arbeidshierarki eller A og B-spillere, er Alf-Ingve Berntsen. Som mangeårig Bryne-trener og trener for den gylne 99-årgangen med Erling Braut Haaland på laget, forklarte han tilskuerne på Jærmøtet om hvordan han bygger lagspillere, hvor fokuset er på laget. Internasjonal presse har blitt overrasket når han forklarer at de ikke dyrker frem talenter på individnivå.

– Vi ble invitert til Oslo på trenerkurs og fikk spørsmålet om: «kan dere komme med de gode spillerne?» «Nei, det kan vi ikke. Alle eller ingen.» Så reiste vi alle 40, poengterer Berntsen.

Skyhøyt ambisjonsnivå over hele linja
Siri Rasmussen Lea, daglig leder i Ystepikene, fortalte videre om hvordan Ystepikene har rendyrket det jærske i sin forretningsstrategi, og hvordan dette har gitt gode resultater for bedriften.

– Hva er en god kommunikasjonsstrategi på Jæren? Sier vi «knallgoe osta», eller «vel edane»? Jeg sa at vi skal lage knallgode oster. «Men det er ikke sikkert at alle synes det, eller?» Jo, men det er det vi skal, sier den daglige lederen i Ystepikene sikkert.

Knut Nesse, CEO i Akva Group, ga tilskuerne i salen et solid innblikk i et allerede stort selskap, men som fortsatt har store ambisjoner om å få til et storslått jærsk industrieventyr.

– Jeg er 100% overbevist om at dette er starten på et jærsk industrieventyr, vi skal få til mye vekst her og vi ser stadig vekk etter nye talenter som kan bli med oss, forklarer Nesse.

Annette Anfinnsen som er daglig leder i Robotic Innovation, Inge Brigt Aarbakke som er daglig leder i Aarbakke og Bjørn Risa som er daglig leder i Risa, deltok i panelsamtale og forklarte tilskuerne om livet som gründer. Det kan være tøft, blod, svette og tårer må gjerne til. Ikke minst mye jobb. Motivasjon ble trukket frem som en viktig drivkraft.

– Litt av min ambisjon er å skape en industri som ikke er rundt olje og gass. Hvis ikke vi gjør dette, så vil utenlandske aktører komme og gjøre dette. Det som er bra med å være på Jæren er den kompetansen vi har i olje og gass, den kan vi bruke inn på de områdene som vi driver med, sier daglig leder i Robotic Innovation, Annette Anfinnsen.

Siv Elise Seland, daglig leder i Woodling, produserer bærekraftige strikkeplagg som distribueres over hele landet. Nå er det etablert produksjon via 3d-strikkemaskiner på Jæren.

– Det tar tid å lære hvordan man bruker maskinene, for det er avanserte datamaskiner. Vi har utdannet en dataingeniør fra oljebransjen til å programmere ferdige mønster. Den kompetansen trenger vi på huset til å ha nok fleksibilitet til å lage og tilpasse nye produkter. Den globale mote- og tekstilindustrien er i radikal endring. Digitalisering, automatisering og krav til bærekraft endrer det etablerte produksjonssystemet, forklarer daglig leder i Woodling, Siv Elise Seland.

Den innholdsrike konferansen ble avsluttet med en 3-rettes middag. Gjestene fikk korte presentasjoner fra de jærske mat- og drikkeprodusentene som leverte kortreist mat og drikke. Middagen ble servert i et romslig telt, som var satt opp for anledningen på parkeringsplassen til kommunen.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.