Unge styrekandidater bidrar til vinn-vinn!
Dette er en gruppe som har både forutsetninger og ambisjoner om å gjøre en forskjell i arbeidslivet i årene som kommer. De er alle deltakere i Næringsforeningens program Styrekandidaten 2022. Sittende fra venstre: Marianne Bjelke-Andersen, Torbjørn Wiig Petersen og Vilde Eikeskog. Stående fra venstre: Frederico Alves, Guro Skjæveland og Eirik Hogstad. Samantha Smith Johansen, Øystein Tennebø Fure og Synne Netland var ikke tilstede da bildet ble tatt. Foto: Marius Johnsen

Unge styrekandidater bidrar til vinn-vinn!

Næringsforeningen har siden 2016 gjennomført programmet Styrekandidaten. Programmet gir en unik kombinasjon av nyttig lærdom for unge styremedlemmer, og verdifull tilleggskompetanse for bedriftene som deltar.
22.februar 2022 av Frode Berge

Styrekandidaten innebærer kort fortalt at bedriftene som deltar stiller en styreplass (i en deltakende observatørrolle) til disposisjon for en ung, motivert kandidat i ett år. Kandidatene går gjennom en utvelgelsesprosess som styres av InterSearch.

Det er Næringsforeningen sin ressursgruppe U37 som har initiert prosjektet. Kristina Renberg og Sander Brimsøe Thomassen sitter i ressursgruppen U37, og er ansvarlige for årets program.

– Vi mener mangfold i et styrerom er essensielt for å lykkes, og det er dette vi jobberfor å få til! Mangfold lønner seg, også på bunnlinjen.

Renberg og Thomassen sier at de vil bidra til å gi unge mennesker en påvirkningskraft inn mot lokalt næringsliv og mener dette er spesielt viktig med tanke på de endringene regionen står ovenfor. At den yngre generasjon gis en stemme i lokale styrer vil være viktig for utviklingen av lokalt næringsliv, både i arbeidet mot «det grønne skiftet» og for å sikre at regionens næringsliv skal forbli attraktivt i årene som kommer. De mener at de unge kandidatene i styrerommet vil kunne påvirke bedriftene i en strategisk retning som tar hensyn til deres generasjon, noe som igjen vil bidra til å skape en mer fremtidsrettet region.

Høy motivasjon
De nyslåtte styremedlemmene for 2022 har nylig blitt utpekt. Vi møtte en svært kompetent og høyt motivert gruppe da vi samlet dem til fotoseanse i Rosenkildehuset. Forventningene til egne bidrag, og eget utbytte av styrehospiteringen, er store og kan oppsummeres som:

* Bidra med kunnskap om digitalisering.

* Bidra med kunnskap og engasjement om bærekraft.

* Være et korrektiv. Bidra til mangfold ved å være en tydelig «ung» stemme.

* Få kunnskap om strategisk styrearbeid.

* Heve egen kompetanse.

*Utvide egne nettverk.

Sterk konkurranse
Konkurransen om å få delta er høy, og Grete Christoffersen i InterSearch, kan bekrefte at kandidatene holder et høyt nivå.

- Alle søkerne vi mottok til U37 styrekandidatene var meget kvalifiserte og dyktige personer som garantert vil bidra i styrene med nye ideer. InterSearch er veldig stolte av å bidra til at unge mennesker får mulighet til å være med å utvikle Stavanger regionen. U37 er virkelig et godt program som gir bedrifter i regionen en mulighet til å få ekstra ressurser og mangfold inn i styrerommet. Det anbefales alle bedrifter som har behov for nye perspektiv for å sikre konkurransefortrinnet i et marked i endring, sier Grete Christoffersen.

Disse kom igjennom nåløyet, og er styrekandidater i 2022:

Marianne Bjelke-Andersen
Styrekandidat hos: Westport.

Vilde Eikeskog
Styrekandidat hos: Rønning Ellektro.

Frederico Alves
Styrekandidat hos: Stavanger Symfoniorkester.

Torbjørn Wiig Petersen
Styrekandidat hos: MUNU.

Guro Skjæveland
Styrekandidat hos: Risa.

Eirik Hogstad
Styrekandidat hos: Profitbase.

Samantha Smith Johansen
Styrekandidat hos: Tidewave.

Øystein Tennebø Fure
Styrekandidat hos: Forny Norge AS.

Synne Netland
Styrekandidat hos: Forny Norge AS.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.