– Vi møtte Rogalandsbenken
Inger Tone Ødegård, Harald Minge, Egil Hollund og Tormod Andreassen representerte Næringsforeningen under benkemøtet på Stortinget tirsdag kveld.

– Vi møtte Rogalandsbenken

Næringsforeningen i Stavanger-regionen og Næringsforeningen Haugalandet møtte Rogalandsbenken tirsdag kveld. Energipolitikk, samferdsel og kompetanse sto på agendaen.
20.november 2024 Næringsforeningen

– Det er viktig for oss med god dialog med de som representerer oss på Stortinget. Vi gir dem en god innføring i hvilke saker som er viktige for oss nå, og vi får diskutert over bordet konkrete løsninger og hva som er status, forteller Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

Harald Minge la fram regionens forventninger til energipolitikken framover.Konkret handlet det blant annet om stø kurs i energipolitikken, basert på allerede vedtatte forlik.

– Vi krever ikke en ny skattepakke, men forventer fortsatt god aktivitet innen leting og innen fornybar, påpekte Minge.

Kompetanse og rekruttering er en av de største utfordringene for næringslivet framover. Inger Tone Ødegård, strategidirektør i Næringsforeningen, dro gjennom en rekke av de tiltakene som foreningen selv gjennomfører. Men vi har en lang vei å gå på nasjonalt nivå.

– Vi mangler fortsatt en nasjonal strategi for å kunne konkurrere om arbeidskraft fra andre land, påpekte Ødegård.

– Samtidig har vi i Rogaland landets laveste dekningsgrad innen høyere utdanning – og vi opplever at dreiningen i politikken på området nedprioriterer Universitet i Stavanger. Det kan ikke vi som region akseptere, sa Egil Hollund, kommunikasjonssjef i Næringsforeningen.

– Vi mangler fortsatt en nasjonal strategi for å kunne konkurrere om arbeidskraft fra andre land, påpekte Inger Tone Ødegård under benkemøtet tirsdag.Utbygging av vei finansieres gjennom bompenger og jernbane over statsbudsjettet. Når store jernbaneprosjekter på Østlandet blir prioritert og finansiert, medfører det at alle innbyggere og næringsliv i Norge indirekte er med på å finansiere disse. Denne skjevheten har vart i minst 15 år og vil fortsette i minst 12 år til.

– Det er utfordrende når vi på Sørlandsbanen har en punktlighet for godstrafikk på 63 prosent, og etterlyser finansiering av en rekke veiprosjekter – blant disse både E39 sørover og nordover, sa næringspolitisk leder, Tormod Andreassen.

– Vi er også urolige for bompengenivået i Ryfast for pendlere og faste brukere, som har blitt betydelig høyere enn forutsatt på grunn av innføring av moms på veiprosjekter og endring av rabattsystemet i etterkant, sa Hollund.

Politikerne på benken kan selvsagt ikke love noe over bordet, men på flere av sakene kom de med positive signaler.

Andre liknende nyheter

Kunsten å jubilere

18. januar åpner jubileumsåret i Stavanger med den spektakulære lysfestivalen Glød. Nye og verdenskjente lysverk skal lyse opp i vintermørket. Så følg…

Equinor og Shell lager nytt selskap

Det nye selskapet forventer å produsere over 140.0000 fat oljeekvivalenter per dag, og vil være det største uavhengige olje og gasselskapet i Storbrit…

Stavanger2Bergen på plass: – En «game changer»

Nytt selskap skal tenke «hele strekningen» og få større fart på E39-forbindelsen mellom Stavanger og Bergen.

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner