Vil bygge Nordens beste bydel
Hinna Park vil være den annerledes bydelen, og bydelen som virkelig fungerer som en bydel og timinuttersby. Det skal Kjetil Haver, Anja Tollefsen Lussand og Tore Andre Eide sørge for når alt er ferdig utbygd. Foto: Henrik Moksnes/Bitmap

Vil bygge Nordens beste bydel

Første fase nærmer seg ferdigstilt og nå skal de være med å utvikle den neste utbyggingen. Først om 15-20 år har Jåttåvågen blitt helt til Hinna Park. En ny bydel i Stavanger, ifølge dem selv.
11.mars 2020 Av Lars Idar Waage

Hinna Park AS
Etablert: 2001
Daglig leder: Tore Andre Eide
Forretningsområde: Eiendomsforvaltning
Lokalisering: Stavanger
Omsetning: 13,6 millioner NOK (2018)
Antall ansatte: 3
Internett: hinna-park.no
Ledelsen i Hinna Park sitter ikke på prangende kontorer med byens beste utsikt i et av de mange næringsbyggene i området, men på kontorer på bakkeplan i områdets servicesenter. På den måten får de mer og bedre kontakt med brukerne av området, både beboerne og dem som jobber her.

– Hinna Park skal være unikt. Det er mange knagger som definerer de enestående kvalitetene i vår region, men vårt mål er å ha noen ekstra knagger som er spesielle for oss og som gjør vårt område unikt, sier daglig leder i Hinna Park, Tore Andre Eide.

 

Bydelsutvikling

Jåttåvågen er historisk kjent for industri og bygging av betongplattformer. Over 3000 arbeidere var på det meste i arbeid i området der til sammen 17 plattformunderstell har blitt bygget. Norwegian Contractors (NC) avsluttet sin virksomhet på midten av 90-tallet og etterhvert tok Hinna Park over. Med mål om å bygge Nordens beste bydel.

– Veien dit er lang og tar tid. Å lage et nytt område, få det på kartet og etablert, tar like lang tid som det tar å bygge det. Nå har vi holdt på i snart 20 år og nå begynner folk å forstå identiteten og hva dette egentlig er. Samtidig er vi veldig priviligerte som får være med å utvikle dette, mener han.

Om 15 til 20 år er området ferdig utbygd og da kommer det til å være 1700 boliger og rundt 6000 arbeidsplasser flere enn i dag. Da mener de at de vil være en destinasjon og en bydel fullt og helt - og den første bydelen i Stavanger som fungerer som en bydel.

– Først da vil jo både servicetilbudet og menneskeflyten, samt følelsen av at det er liv her, være noe helt annet. Vi har geografiske bydeler i Stavanger, men ingen som fungerer på samme måte som for eksempel andre steder i Europa og i Oslo, forklarer Eide.

Med en rolle som privat utbygger samtidig som de har hatt mange oppgaver som til vanlig er kommunale. Opparbeidelse av infrastruktur og grøntområder som skal overtas av kommunen etter en gitt tid.

– Dessverre har det vært litt sånn at vedlikehold og skjøtsel av disse områdene blir dårligere når vi overleverer til kommunen. Dette er vår baby, og vi har vært veldig nøye med å holde det rent og pent, strø når det er glatt og holde parkene i stand. Kommunen overtar flere og flere parkanlegg, uten å få mer penger, og må derfor prioritere. Vi ser på løsninger med velforeninger for å ivareta kvalitetene ved vårt område, påpeker Eide.

 

Stadige justeringer

For selv om deler av området har fått noe kritikk, noe berettiget ifølge dem selv, så mener Hinna Park at lite ledige lokaler, høy tilfredshet hos beboere og leietakere, samt generelt positive tilbakemeldinger tyder på at området faktisk fungerer som planlagt.

– Husk at et område ikke kan fungere optimalt før det er ferdig utbygd og alle er på plass. I mange år var det en byggeplass her, uten boliger. Da fungerte ikke butikkene og kaféene. De må ha kunder og omsetning, og nå har vi på plass den første fasen av bolig- og næringsutbyggingen, sier Eide.

Salgs- og markedssjef Kjetil Haver er enig, samtidig som de ser forbedringspotensiale flere steder. Alt handler om å gjøre tilpasninger underveis, slik at resultatet blir absolutt best mulig.

– Når man kommer ned under jernbanebrua og ser hovedgaten, så er den lite imøtekommende. Det er mye glass og betong. Vi ser på mulighetene for å åpne opp fasaden i første etasje på AkerBPs bygg for eksempel. Det vil hjelpe på helhetsinntrykket, sier Haver før han påpeker:

– Store deler av grøntarealene, som vi faktisk har mange av, ligger bak de urbane byggene og er derfor ikke like synlige. Og vi må ikke glemme at dette skal være en urban bydel, med moderne bygg både innvendig og utvendig, sier han.

Hinna Park har hatt flere eiere med ulike fokus. I dag eies selskapet av Camar Eiendom og Entra Eiendom. Entra ble skilt ut fra Statsbygg i 2000. De har dermed lang erfaring med utbygging og utvikling av næringseiendom. Sammen med boligutvikleren OBOS skal disse utvikle fase to i området, også der vil Hinna Park AS få en sentral rolle.

– Vi går jo i disse gatene hver eneste dag, vi kjenner området og vi kjenner på mange måter de som bor her og de som jobber her. Så vet vi hva som bør justeres i fase to, sier den daglige lederen.

– Hva bør justeres?

– De store felles utearealene må bli mer intime. Heller flere, men mindre. Vi må erkjenne at vi er på Vestlandet med det været vi har. Vind er det for eksempel nok av. Så vil vi gjerne bygge inn NC-historien i alle uteområdene og parkene. At du kan gå i disse parkene og lære litt av historien som hører til. Personlig skulle jeg også sett at vi plantet langt flere trær, sier Eide.

 

Kollektivaksen

Utviklingen av næringsbyggene har gått suksessivt gjennom flere år. Da den gang Viking stadion sto ferdig i 2004 sto den helt alene. I dag er den omgitt av kontorbygg på to av sidene, og er knapt synlig fra hovedveien. Målet er å bygge flerbruksbygg som kan brukes lenge, av mange.

– Vi blir jo flinkere for hvert bygg fordi vi både lærer og fordi vi har god kompetanse blant eierne. Byggene skal være fleksible, kunne bygges om og være flerbruksbygg slik at bedriftene kan vokse i dem, sier Haver.

Hovedtyngden av dagens leietakere er innen olje- og gassektoren, men også tannleger, advokater, finans og rådgivning, reklame og ulike helsetjenester holder til i Hinna Park. Et av målene med å bygge Nordens beste bydel er å ha den perfekte timinuttersbyen.

– Alt du trenger innen timinutters gange. Vi er på vei og når alt er ferdig utbygd har vi det, sier Eide.

Kollektivsatsningen er en nøkkel. I dag er toget et populært fremkomstmiddel og Hinna Park har sin egen bildelingsordning, som både gjelder beboerne og bedriftene. Bedriftene bruker gjerne poolbilene på dagtid, mens de som bor i området bruker dem på kveldstid og i helgene.

– På den måten trenger færre bil, flere kan ta buss eller tog hit for å gå på jobb. Jeg tar tog hver dag, og som regel alltid når jeg skal på møter for eksempel i sentrum, sier Haver.

Den kommende bussveien blir en viktig faktor i infratrukturen. Hurtigbåtanløp er også ønsket, for å sikre en enda raskere og bedre tilknytning mellom Ryfylke, universitetet og det nye sykehuset på Ullandhaug.

– Vi blir jo et superknutepunkt mellom Stavanger, Sandnes og Ryfylke inn mot Ullandhaug-området som har universitetet og om noen år det nye sykehuset. Det vil gjøre reiseveien enklere og mer smidig for veldig mange mennesker, mener Haver.

Bussveien vil gå midt gjennom Hinna Park, men Eide er redd bussen skal få prioritet foran menneskene.

– Jeg vil helst at bussen kjører et sted der det ferdes mennesker, ikke motsatt. Litt som på Domkirkeplassen i sentrum da bussene gikk over der. Menneskene er det viktige i Hinna Park, forklarer Eide.

  

Gleder seg til mandager

Hinna Park knyttet til seg Anja Tollefsen Lussand for å jobbe med kommunikasjon og aktiviteter i området. Utekino med 1200 tilskuere er en av aktivitetene. For bedriftene har de innført uttrykket TGIM - Thank God it is Monday.

– På mandager har vi kanskje arrangert intimkonserter i en kantine eller delt ut smoothie til de ansatte. Vi trives så godt på jobb, at vi gleder oss til mandagene, forklarer Lussand.

– De gangene det er fullsatt på stadion på grunn av fotball eller konserter, er det et yrende folkeliv og området fungerer veldig godt. Men vi er litt for få folk totalt sett i denne regionen og byen, sier Eide.

Når man sammenligner og blir inspirert av andre byer, besøkes gjerne store byer i Europa som har langt flere innbyggere enn Stavanger.

– Vi er ikke København og ser ofte kule ting hos andre, men de har  langt flere folk enn oss. Vi må få ting til å fungere med færre mennesker samtidig som vi ivaretar våre ambisjoner, mener Eide.

– Hvorfor fungerer Hinna Park i dag?

– Tore Andre og Kjetil bryr seg. Helt på ekte og ikke på lat, sier Lussand.

– Det kalles entusiasme, og er et av mine favorittord, avslutter Eide.

Andre liknende nyheter

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner