Vil lage nytt roboteventyr på Jæren
Pallelasteren til Robotic Innovation kan transportere opptil 1000 kilo. Den testes i disse dager ut hos Øglend System og deletransportør Aleksander Gullestad. Både Anette Anfinnsen og Eivind Lye er fornøyd med erfaringene så langt. Foto: Lars Idar Waage

Vil lage nytt roboteventyr på Jæren

Jæren har stolte tradisjoner med utvikling og produksjon av roboter. Annette Anfinnsen og Robotic Innovation ønsker å bringe tradisjonene videre innen robotløsninger til industri, logistikksentre, helse og flyplasser.
10.oktober 2019 Av Lars Idar Waage

Inne i industrihallen kommer en liten flat sak kjørende rundt hjørnet før den parkerer under en palle, heiser opp pallen og tar den med seg til et annet sted i lokalet. Denne pallelasteren er Robotic Innovations siste produkt som nå testes ut i et pilotprosjekt hos Øglend System. Roboten, eller et autonomt og intelligent kjøretøy som det kalles, frigjør derfor menneskelige ressurser.

– All den tid folk bruker på å hente ting, kan vi erstatte med roboter, så arbeiderne kan jobbe med mer krevende oppgaver og det de egentlig skal jobbe med. Vi ser et marked for slike roboter innen både industri, logistikksentre, helse og flyplasser, forklarer Annette Anfinnsen som er daglig leder, eier og gründer i selskapet Robotic Innovation.

I drøye to og et halvt år har hun jobbet med å bygge opp bedriften som i dag har to ansatte. På et middels stort kontor midt blant Nordic Steel og DNF på Orstad sitter hun og kollega Eivind Lye. På gulvet står roboten #AlexisTheRobot som flere kanskje har stiftet bekjentskap med på flyplassen, mens Lye oppdaterer programvaren. Roboten var det første produktet og Avinor den første, men viktige kunden til bedriften.

– For oss har dette vært kjempebra og et godt utstillingsvindu. Alle går jo forbi når roboten står på flyplassen, og tilbakemeldingene har vært veldig positive. Nå videreutvikler vi denne videre og håper den kan rulles ut på flere av flyplassene i Norge, sier Anfinnsen.

 

Skepsis

Men å starte opp med ny teknologi som mange tror skal erstatte menneskers jobber, er ikke bare enkelt. Mange ser positivt på teknologien, men vegrer seg å være først ute. Hensynet til de ansatte veier også tungt, men Anfinnsen beroliger dem med at disse robotene ikke er laget for å ta jobbene fra folk.

– Mitt mål er at norsk industri skal være konkurransedyktig mot utlandet. Da vil det være til stor hjelp at man reduserer tiden personalet må bruke på å hente ting for eksempel, men jobbe med de krevende oppgavene. Da får du bedre omsetning per ansatt og blir mer konkurransedyktig, forklarer hun.

Derfor har det også vært viktig å integrere robotene i forståelse med de ansatte, på en måte som er positiv. Roboten på Sola er et eksempel på dette, pallelasteren en annen, der de ansatte ser på den som et hjelpemiddel og ikke en trussel.

– Ansatte er nok skeptiske til dette i starten, men vår erfaring er at dette går seg til og folk skjønner etter hvert hvordan de faktisk kan utnytte mulighetene, mener gründeren.

Å komme inn på et marked med ny teknoligi og et helt nytt produkt er ikke enkelt ifølge Anfinnsen. Tidkrevende prosesser gjør at det fort tar to år fra dialogen er opprettet før et pilotprosjekt er i gang.

– Da vi startet måtte vi finne ut hva markedet ville ha, hvem som ville være den første kunden og ikke minst hvem som var villige til å betale for denne type teknologi. Vi måtte derfor jobbe hardt mot markedet og faktisk skape et eget marked, forklarer hun.

 

Pilotprosjekter

I hallen hos Øglend System har pallelasteren satt i fra seg pallen et annet sted, og er nå på vei tilbake. Et av målene er at denne type teknologi kan redusere behovet for gaffeltrucker innendørs. Pallelasteren svinger inn mellom to hyller og stanser. Her er hvilestedet, mens den står og venter på neste oppdrag. Med mobiltelefonen eller en PC kan Eivind Lye eller truckfører med den, og be den kjøre nedover gangen slik at vi kan se hvordan den virker.

– Vi har lagt inn et kart over området, slik at den vet hva som er her. Så har den sensorer som registrerer andre kjøretøy, mennesker og hindringer, forklarer Lye.

Tidligere på dagen har en potensiell kunde vært på befaring for å se pallelasteren i praksis, et møte som førte til begeistring og håp om ny kunde og pilotprosjekt innen kort tid. Anfinnsen vil gjerne ha inn flere i kundeporteføljen for å ha flere referanser å vise til i markedet. Derfor er det også viktig med et prøveprosjekt for å teste ut teknololgien, både for Robotic Innovations og kundens del.

– Et pilotprosjekt varer i to måneder. Da får vi en forståelse av kundens arbeidshverdag og vi får gjort erfaringer som resulterer i at vi kan levere et best mulig prosjekt ved integrering. I tillegg er det veldig viktig at de ansatte blir vant med dette, sier den daglige lederen.

– Så må vi ikke glemme at det er viktig at vi er gode på å følge opp kundene, med både leveranse og service, mener hun.

 

Hardt gründerliv

Selve det autonome kjøretøyet er ikke Orstad-bedriftens oppfinnelse. Pallelasteren leveres av et dansk firma. For Robotics Innovation handler det ikke bare om selve roboten, men om hele systemet som skal fungere og kommunisere sammen.

– Vi leverer jo mobile robotløsninger for transport og logistikk av alt intern vareflyt. Her har vi for eksempel QR-koder, tracking av varer, flåtestyring og API mot kundes ERP-system. Vi skal være best på mobile robotløsninger og da mener jeg vi har mest igjen av å samarbeide med andre som har teknologier vi trenger for å levere den beste løsningen til kundene, mener hun

Gründervirksomhet er ofte hardt arbeid og gir lite økonomisk tilbake i starten. For Anfinnsen har det også vært slik, selv om fokuset har vært å komme i gang med å tjene penger så kjapt som mulig. Men alle har også en privatøkonomi som kan bli lidende når det stormer som verst.

– Ingen kan forstå hvor tøft det er før de har prøvd det selv. Den tøffeste biten er den private og økomiske siden av dette. Jeg kan ikke tenke på bare meg selv, jeg har unger jeg også må ta hensyn til. Heldigvis synes de det er litt stas med roboter, sier hun og smiler.

Så selv om oppstarten var tøff, har de kunnet ta ut vanlig lønn det siste året. Nå ser de virkelig lys i tunnelen for videre vekst og håper å ansette et par ekstra før jul. Flere kunder og flere prosjekter gir arbeid til flere.

– Avtalen med Avinor var en milepæl, og vi forsøker nå å lande 3-4 kunder innen kort tid. Men hadde du spurt en økonomi, hadde nok vedkommende svart at dette fortsatt er et stort risikorprosjekt, sier hun og ler.

 

Vekst

Anfinnsen tror ikke hun vil ha problemer med å finne kompetente folk til de aktuelle stillingene. Å bygge stein på stein er et velkjent begrep på Jæren og i Robotic Innovation har de tålmodighet nok til å vente. Noen forespørsler fra europeiske kunder har det også vært, men foreløpig er fokus på å bygge bedrift og et marked i Norge.

– Jeg ønsker å bygge en organisasjon på 10-12 ansatte som har mange, gode og langsiktige kunder i Norge. Så vil selvsagt vi også ut på det internasjonale markedet etterhvert, men vi er for små til å ta det steget nå, mener robot-gründeren.

Til tross for tøffe tider i starten, og mye, hardt arbeid. Annette Anfinnsen er ikke i tvil:

– Jeg ville ikke vært dette foruten, for det er helt spesielt, det er kjekt og spennende, men ekstra gøy når kunder ringer.

Andre liknende nyheter

Lokale, tilstede og nær kundene

Siden 1999 har Erga Revisjon holdt til i en ærverdig villa i Jens Zetlitz gate. Nå har de etablert seg som et av de største uavhengige revisjonsselska…

John Dahle Skipshandel mottok Risavikaprisen

Fredag ble Risavikaprisen delt ut for åttende gang. Årets vinner ble John Dahle AS.

Vil vi egentlig gjøre noe for klimaet?

Vi kommer aldri til å lykkes med det grønne skiftet dersom vi unnlater å gripe de grønne mulighetene.

© Næringsforeningen 2019-2020 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner