Go-Ahead tester nye muligheter for å tilby bedre internett på tog
Mange anser nå tilgang til internett som et av basisbehovene sine, sammen med mat og vann, søvn og tilgang på toalett. Mye av det norske jernbanenettverket går gjennom grisgrendt terreng med dårlig internettforbindelse.
Derfor ønsket Go-Ahead å teste muligheten for å gi kunder og ansatte bedre internett, nå som satellittbasert internett er tilgjengelig. Vi håper at dette vil kunne føre til bedre muligheter for både jobbing og avslapping på togreisen med mer stabilt internett. Ideen kom i en kreativ prosess mellom flere av Go-Aheads ansatte.
I sammen med vår IT- og nettverksleverandør Intility, har vi laget en testenhet som kan flyttes lett rundt og festes til togene våre. Den første testen ble utført i desember på strekningen Stavanger-Egersund, og ga lovende resultater. I snitt ga Starlink over 50Mbps i nedlastingshastighet. Dette ble testet opp mot bruk av mobildata. På det verste ble det målt hastigheter rundt 1-2Mbps med bruk av mobildata, mens Starlink ikke ga hastigheter under 20Mbps.
Målingene ble gjort i fart (60-120km/t) og under dårlige værforhold (overskyet og nedbør).
– Testresultatene har så langt vært gode, og vi er spent på veien videre. Det er fortsatt en lang vei fra teststadiet vi er på nå, til en full montering og integrering av dette med utstyret som allerede er i togene, forteller Kent Kolnes, teknologidirektør i Go-Ahead.
LES OGSÅ: Kjære medlemmer: Takk for det gamla og lykke til med 2025
Lønnsomt å gå på Aksjeåret: Sjekk denne gevinsten
Starlink har nylig kommet med en rail-sertifisert versjon som kan monteres på togene.
– Det er for tidlig å komme med noen lovnader om installasjon. Men hvis vi får med oss flere gode krefter kan dette muligens gjøres tilgjengelig for kunder i tog i løpet av 2025. Det er mye testing og dokumentasjon som skal gjennomføres først her, sier Kolnes.
Neste steg i testingen skjer allerede i januar, når teknologien vil bli testet ut på en lengre strekning, Stavanger-Kristiansand. Dekningen mellom Egersund og Kristiansand er per dags dato relativt dårlig, og vi har tro på at satellittbasert internett kan gjøre en forskjell her. Dette vil også gi muligheten for å teste dekningen før og etter tunneler.
Inne i tunnelene vil det ikke være mulig å sikre dekning selv med satellittbasert internett, men det går ofte en del tid på vei inn og ut av tunnelene også hvor dekningen er dårlig. Basert på testingen så langt, forventer vi å kunne se en kortere nedetid med bruk av Starlink.
– Vi tror teknologien er klar for tog i Norge, spørsmålet er om tog-Norge er klare til å kaste seg over dette å få det på plass for kundene, avslutter Kolnes.
Andre liknende nyheter
Nummer én i verden som HR-tjenesteleverandør på bærekraft
Dfind by Randstad og Dfind Consulting er, som en del av morselskapet Randstad, er blitt rangert som nummer én i verden som HR-tjenesteleverandør på bæ…
Østbygget i Akers Gnist er åpent
Over 900 ansatte i Aker Solutions og Aker BP flyttet mandag inn i Østbygget i Gnist.
Ny daglig leder i Maritimt Forum nasjonalt
Fride Solbakken har vært konstituert som daglig leder i Maritimt Forum i høst og overtar nå roret i Maritimt Forum sentralt på permanent basis.