Knowing Why etterlyser kvinnelige ledere

Kristine Sirnes i Knowing Why har vært aktiv i arbeid knyttet til likestilling og kjønnsbalanse i mer enn ti år. Knowing Why tilbyr strategisk rådgivning for virksomheter som ønsker å bygge merkevare etter nye ledelsesprinsipper som først og fremst handler om å utløse medarbeider-potensiale og tiltrekke seg engasjerte kunder. Nå spisses satsingen ytterligere mot kvinnelige ledere.
11.mars 2025 Knowing Why
Alt ligger til rette for at kvinner kan ta en større plass i media, offentlighet og i ledelse, men bare kvinner kan faktisk gjøre noe med det.

Kristine Sirnes har jobbet med kjønnsbalanse og likestilling i næringslivet i mer enn ti år. Blant annet var hun, sammen styreleder i Næringsforeningen Hanne Berentzen, initiativtaker til Næringsforeningens fagråd som handler om Likestilling og Mangfold.

Etter alle disse årene representerer menn fortsatt en nesten like stor andel av de fleste posisjoner som gir makt til å påvirke, og veien mot balanse og likestilling beveger seg altfor sakte.

Nå - kanskje mer enn noen gang, trengs mer påvirkning fra kvinner og kvinnelige ledere. Vi trenger synlige rollemodeller som representeres like mye av kvinner og menn. Forskning og undersøkelser viser at virksomheter med likestilling og mangfold i ledelsen leverer sterkere forretningsresultat, det er også bakgrunn for Sirnes sin satsning.

Mange kvinner ønsker ikke synlighet fordi det pådrar de ekstra arbeid, mer negativ oppmerksomhet enn sine mannlige kolleger, og ofte oppleves det som et høyere press i hverdagen generelt.

Gjennom å lære og utøve nye prinsipp i et nettverk med andre ledere som står i felles utfordringer tror Sirnes kvinner som deltar vil oppleve mer trygghet og økt trivsel i tillegg til nødvendig kompetanse for å vise til sterke resultat.

Initiativet handler ikke om å bytte menn ut med kvinner, men om å få kvinner til å ønske å bygge virksomheter som gir sterkere og bedre resultat for både eiere, kunder og samfunn.

I dag opplever Sirnes det journalister og rekrutterere til styrer ofte påstår - at potensielle kvinnelige kandidater kan være vanskelige å finne fordi de har valgt bort synlighet. For å bidra til bedre kjønnsbalanse og likestilling må kvinner selv gjøre seg synlige og tilgjengelige for nye muligheter.

Andre liknende nyheter

Betydelig vekst for IdentityStream

– Dette er en fantastisk anerkjennelse av IdentityStreams kompetanse og innovasjonskraft, og selskapet ser fram til å videreutvikle samarbeidet med Sp…

Realiserer nytt stort vertskapssentrer på Sola

Region Stavanger og Avinor Stavanger lufthavn Sola går i gang med prosjektet om å realisere et stort, nytt vertskapssenter på flyplassen til glede for…

Mverdi feirer ett år: – Vi så en mulighet og grep den

For ett år siden sto Kristin Madsen ved et veiskille. Som avdelingsleder for Markedssjefene i Stavanger opplevde hun at selskapet, et Oslo-basert kons…

© Næringsforeningen 2019-2025 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner