Lydløst til kai i Stavanger

Stavanger og Ryfylke setter verdensrekord. Rederiet Rødne har stolt tatt imot verdens raskeste, elektriske katamaran. Nå får grønn turisme et tydelig symbol i Ryfylkefjordene.
27.april 2020 L. Rødne & Sønner

Torsdag 23. april ble en merkedag for både rederiet fra Sjernarøyane, samt reiselivsnæringen i Stavanger og Rogaland. Da ankom Rødnes full-elektriske flaggskip «Rygerelektra» sin hjemmebase i Vågen i Stavanger. I en ellers mørk reiselivshverdag, preget av koronautbruddet, seilte et fremtidshåp inn Byfjorden.

– Nå er dagen her. Det har vært et spennende år med planlegging, bygging, sjøsetting, testing og sluttføring av ny, maritim teknologi. Det er klart Korona-krisen legger en demper på feiringen av «Rygerelektra» sin hjemkomst. Men, vi har grunn til å være stolte i dag, mener rederiets daglige leder Lars A. Rødne, og legger til at mannskapet nå får god tid til å teste og bli kjent med båten.

 

Stort løft

Rødne ligger ikke akkurat på latsiden når det gjelder store investeringer. Mindre enn to år etter at nyvinningen «Rygerdronningen» ble bygget, er rederiet klar med en nesten identisk båt, hva utsende og størrelse angår. Forskjellen er likevel vesentlig, da «Rygerelektra» er batteridrevet. Det elektriske vidunderet har plass til 297 passasjerer og har kostet 120 millioner kroner å bygge.

– Det er et stort løft for et lite familieeid selskap som Rødne. Men, et godt samarbeid og støtte fra Enova, kraftselskapet Lyse og Stavanger havn har gjort satsingen mulig, forteller Lars A. Rødne.

 

Internasjonalt grensesprengende

Når Rødne bygger båter er det nesten uten unntak verftet Brødrene Aa som står for byggingen. I Hyen i Gloppen kommune har vestlandsverftet levert som avtalt, og det er en type båt som også var nytt for Brødrene Aa.

– Vi har bygget en høyteknologisk katamaran som er grensesprengende i forhold til fart og rekkevidde. Den vil operere i hastigheter opp til 20 knop, og har lengst rekkevidde av alle batteridrevne passasjerbåter som er bygget, forklarer Tor Øyvin Aa, som er daglig leder av familiebedriften i Hyen.

«Rygerelektra» vil kunne gå 50 nautiske mil på en ladning, eller Stavanger-Preikestolen tur-retur om du vil. Båten er bygget i karbonfiber med en skrogutforming for store batteripakker.

– Et utrolig spennende prosjekt for en solid og dyktig kunde, påpeker Tor Øyvin Aa.

– Svært godt levert av Brødrene Aa, nok en gang, smiler Lars A. Rødne tilbake.

Dette er den 20. båten Brødrene Aa har bygget for Rødne gjennom 50 år. Og Rødne sin nestor, den evigunge pensjonisten Anders Rødne, har fulgt samtlige 20 båter fra verft til base disse 50 årene.

 

Grønn turisme

– Med «Rygerelektra» understreker vi Rødnes satsing på miljø og forpliktelse til grønn turisme. For oss er det viktig å ta vare på miljøet slik at kommende generasjoner også får oppleve vår vakre, uberørte natur sett fra fjorden, forteller Lars A. Rødne.

Energinerdene koser seg nå med gigatall vedgående «Rygerelektra». For vanlige folk kan vi opplyse at når hurtigbåten skal frakte gjester inn Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 Tesla-biler samtidig. Såpass mye batterikapasitet kreves.

– Vi i Rødne ønsker at «Rygerelektra» blir en båt for alle. Det er vårt håp at både lokalbefolkning, norske og utenlandske turister ønsker å oppleve en komfortabel, nesten lydløs og utslippsfri tur i de vakre fjordene i Ryfylke og Rogaland, sier Lars A. Rødne.

Dato for skipsdåp, visningstur og når det igjen er lov å legge fra kai med gjester, er per i dag uvisst. Men, en skal ikke være i tvil om at Rødne skal gi klar beskjed når det er klart for disse gladmeldingene.

Andre liknende nyheter

Tampnet overtar BP-fiber i Mexicogolfen

Tampnet overtar BPs 1200 kilometer lange fibernettverk i Mexicogolfen. Transaksjonen som ble sluttført med BP tirsdag 30. mars, var en betydelig milep…

Hvem fortjener å vinne Reiselivsprisen 2020?

Fylkeskommunens Reiselivspris deles ut til personer, bedrifter eller organisasjoner som har arbeidet for å fremme reiselivet i fylket. 7. april er fri…

Desert Control går på børs

Stavanger-selskapet Desert Control vil hente 150 til 200 millioner for videre satsing, og er klar til kommersiell utrulling av LNC, en flytende leire…

© Næringsforeningen 2019-2021 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner