Rennesøy

De blågrønne øyane

Ressursgruppen for De blågrønne øyane ble etablert i 2020, etter at ressursgruppene Rennesøy og Finnøy slo seg sammen. Vi jobber for verdiskapning på øyene, og viktige saker er den blågrønne næringen, infrastruktur og attraktiv tettstedsutvikling.

Ressursgruppen har særskilt fokus på å jobbe for kommunikasjon og dialog mellom næringsliv og det offentlige i kommunen. Andre viktige saker er infrastruktur, samferdsel, tunnelsikkerhet, bo- og næringsareal, livskvalitet, teknologiutvikling, reiseliv og ikke minst landbruksnæringen og den blågrønne næringen.

De blågrønne øyane representerer en stor del av matklyngens viktige arbeidsplasser. Dette er næringer med høy verdiskaping og store vekstmuligheter. Å regulere landbruksnæringen og den blågrønne næringen er et spørsmål om muligheter. Vår fremtid er spesielt avhengig av et sunt og produktivt hav, hvor den blågrønne verdiskapingen utvikles gjennom beskyttelse og utnyttelse av hav og havbunn.

Vi tilrettelegger også for nettverksbygging; Utvikle møteplasser for næringslivet på tvers av bransjer, øy og land, og arrangerer derfor medlemsmøter to ganger i året. Utdeling av næringsprisen for de blågrønne øyane skjer årlig.

Ressursgruppen for De blågrønne øyane oppstod da ressursgruppene Rennesøy og Finnøy slo seg sammen i 2020, etter at vi ble en del av Stavanger kommune. Ressursgruppen Rennesøy ble etablert våren 2013, etter at Rennesøy Næringsforum gikk inn i Næringsforeningen. Finnøy Næringsforening meldte seg kollektivt inn i Næringsforeningen i 2017 og ble samtidig etablert som en egen ressursgruppe. Fra og med 2020, står vi sterkere sammen.

Medlemmer:

Joar Gangenes, Rennesøy Marina (leder)
Eva Bringeland, Pro Plan (nestleder)
Cato Østerhus, Østerhus AS
Tor Kristian Gyland, Green Mountain