– Det er hele strekningen som nå er fokuset. Ved å nå sette fokus på hele veien mellom Bergen og Stavanger går vi bort fra å snakke om enkeltprosjekter, eller å sette prosjekter mot hverandre, sier Tormod Andreassen, næringspolitisk leder i Stavanger-regionen.
Tirsdag var han i Bergen på strategi- og workshopseminar om hvordan et nytt selskap skal etableres.
13 kommuner og 2 fylkeskommuner i Vestland og Rogaland fylke er invitert med på eiersiden til det nye selskapet som har fått navnet Stavanger2Bergen. For å sikre en raskest mulig realisering må kommuner, fylkeskommuner, næringsorganisasjoner og enkeltbedrifter i storregionen Stavanger-Bergen stå samlet.
LES OGSÅ: Næringsforeningen i Oslo - diskuterte disse sakene med Rogalandsbenken
1 million mennesker
– Det viktige er å binde sammen én million mennesker. Bygge infrastruktur som gjør at vi kan samhandle enda mer og få et større bo- og arbeidsmarkedsregioner. Med en helthetlig utbygging får vi fra nesten fem timer reisetid til to timer. Det er en «game changer», understreker Andreassen.
Vestlandskysten er Norges fremste eksportregion. Her finnes naturressurser, teknologi og kompetanse. Både Stavanger og Bergen taper arbeidskraft til Oslo-regionen. Strekningen Stavanger-Bergen er det tettest befolkede området på E39. Her kan man skape en magnet som er sterk nok til å bremse folkevandringen til hovedstaden.
Det er viktig for både Stavanger, Bergen og kommunene imellom å få realisert hele strekningen så snart som mulig. Rogfast er allerede godt i gang, og med delstrekningene Smiene – Harestad, Bokn – Stord, Stord – Os, Ringveg-øst og Klauvaneset - Vågsbotn bygges det en felles bo- og arbeidsregion i Norges sterkeste eksportregion fra Mongstad til Egersund.
I samarbeid med Statens Vegvesen skal det etableres en porteføljestrategi basert på planavklaring og modenhet, og som utnytter synergier mellom delstrekningene.
LES OGSÅ: Fortgang på E39: Kalsås hyller lokalt initiativ
LES OGSÅ: Kan starte tidligere på E39: – Det er en festdag
Status for delstrekningene:
Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025- 2036:
Alle disse strekningene kan legges inn i en pakkeløsning med egen stortingsproposisjon for statlig og «annen» finansiering.