Aksjetipsene for 2020
Peter Hermanruds aksjetips hadde bedre avkastning enn Alexander Stensruds i 2019. Foto: Lars Idar Waage

Aksjetipsene for 2020

Tradisjon tro presenteres ekspertenes aksjetips under året. I 2019 slo Peter Hermanrud både Alexander Stensrud og indeksen på Oslo Børs. Her finner du tipsene for 2020.
07.januar 2020 Av Lars Idar Waage

250 deltakere var samlet i Atlantic Hall for årets første høydepunkt - Aksjeåret 2020. Sjefstrateg Peter Hermanrud i Sparebank1 Markets har delt sine akskeptips siden 2005 sammen med representanter fra Skagen Fondene. Det er andre året Alexander Stensrud representerer Skagen Fondene.

Stensrud traff blink på sitt ene tips, Bonheur, som var enkeltaksjen med best avkastning i 2019. Vindkraftselskapet har hatt en eventyrlig vekst de siste årene og aksjen hadde nær 100% avkastning i 2019. Likevel måtte Stensrud slå seg slått av Hermanrud totalt, da avkastningen på porteføljen endte på 6,8 prosent mot Hermanruds 18 prosent. Til sammenligning gikk Oslo Børs opp med 16 prosent gjennom året.

Alexander Stensrud er litt bekymret for den økte gjelden i selskapene.

Målt fra 2005 leder også Hermanrud. Hadde du investert 100 kroner i 2005 og hvert år fulgt hans råd ville du hatt over 1100 kroner i dag, mens Skagen Fondenes tips ville gitt rett under 800. Det er likevel det dobbelte av indeksen på Oslo Børs som er i underkant av 400 i samme periode.

Aksjetipsene

Det var aksjene innen oljeservice som trakk mest ned for Stensruds del, og for vinner Hermanrud var det kun én aksje som hadde negativ utvikling i 2019 - nemlig Magseis Fairfield som var ned rundt 67 prosent. De andre i porteføljen var Fjordkraft, Norwegian Finance , Yara og Sparebanken Østlandet.

Utsiktene for 2020 er usikre og ikke av de beste, men det er de heller ikke for alternativene, sier Hermanrud.

Hermanrud mener blant annet at det ser litt lysere ut for oljenæringen og mener han det er nå man skal eie aksjer.

– Vi ser en del usikkerhet, men historisk sett er det fordel å eie aksjer første halvdel av året da det som regel alltid er størst vekst, sier han.

Aleksander Stensruds aksjetips for 2020:

• Bonheur
  • Sparebanken Vest
  • Kværner
  • Yara
  • Norsk Hydro
  • Flex LNG
  • Northern Drilling

Peter Hermanruds aksjetips for 2020:

• Yara
  • Europris
  • Norwegian Finance
  • Sparebank 1 MidtNorge
  • Bonheur

Begge har med Yara og Bonheur i sine tips. Yara begrunnes med svært lav pris til tross for jevn etterspørsel etter gjødsel. Europris begrunnes med at de leverer jevnt gode resultater over tid, og dermed burde hatt en høyere pris. Stensrud gir Flex LNG en til sjanse, til tross for negativ utvikling i 2019.

– Jeg har vanskeligheter med å se at dette selskapet ikke skal klare å tjene penger i et ekstremt ekspanderende marked, sier Stensrud.

Denne grafen gjorde at Hermanrud byttet ut Sparebank 1 SR-Bank med MidtNorge i siste liten.

Peter Hermanrud hadde egentlig med Sparebank1 SR-Bank som sin "sparebankaksje" inntil i går kveld, men byttet den ut i siste liten. Grunnen er at han er urolig for boligprisene i Stavanger-regionen.

– Boligprisene her har nærmest hatt et krakk for så å fortsatt gå nedover. Magefølelsen sa derfor at Trondheim er et bedre valg, sier sjefstrategen.

Fasiten får vi om ett år - under Aksjeåret 2021!

KLIKK HER FOR HELE HERMANRUDS PRESENTASJON

KLIKK HER FOR HELE STENSRUDS PRESENTASJON

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.