Blått kvantesprang: Tinder for havindustrien
Tor Arnesen fortalte om hva Blått Kvantesprang på Ipark på Ullandhaug. Foto: Arne Birkemo

Blått kvantesprang: Tinder for havindustrien

Blått Kvantesprang skal bli landslaget for havnæringene, og sørge for at norske bedrifter blir verdensledende – enten det er havvind, karbonlagring, hydrogen eller marinemineraler.
15.februar 2024 Arne Birkemo

Tor Arnesen, styreleder i Stavanger-klyngen Energy Transition Norway står i atriet i Ipark på Ullandhaug og forteller om den nye storsatsingen, Blått kvantesprang. Den nye satsingen utviklet av Energy Transition Norway, GCE Ocean Technology og GCE Blue Maritime, som skal løfte og utvikle en verdensledende havbasert verdikjede i Norge. Et landslag, med bedrifter som skal drive Norge til toppen av det grønne skiftet.

Noen lange steinkast unna ligger Hafrsfjord. Stedet der Harald Hårfagre samlet Norge til ett rike i slutten av 800-tallet.

Er det det Arnesen prøver på igjen? Å samle «Norge» på nytt? Arnesen smiler.

– Det er jo noen som har samlet Norge til ett rike i Stavanger før. Vi prøver å gjøre det igjen, men det er ikke Stavanger som gjør dette alene. De tenker den samme tanken i Bergen og Ålesund. Blått kvantesprang er kommer fra Vestlandet. Det er Stavanger, Bergen og Ålesund som tråkker opp løypa, men vi håper å få tillit og godt samarbeid med miljøer, klynger og spisskompetansen i andre deler av landet også, sier Arnesen.

– Som Tinder

Blått kvantesprang handler om å samarbeide, løfte hverandre, løse utfordringer og teknologisk utvikling for å bli best i verden på havindustri.

– Vi er Tinder for bedrifter. Vi sørger for at bedrifter – store og små – møter og dater hverandre. At de blir kjent, bygger tillit og får til godt samarbeid. Det kan være små selskaper med en god idé og store selskaper som trenger hjelp til morgendagens utfordringer, forteller Arnesen.

Tanken er at de norske havnæringene kan spille en sentral rolle i å utvikle løsninger på klima- og energikrisen. Ikke bare i Norge, men også internasjonalt.

Blått kvantesprang skal ta det beste som er utviklet i hver region og gjøre det nasjonalt og internasjonalt.

– Det foregår så mye spennende rundt i de ulike regionene, men det er kanskje bare dem selv som vet om det. Blått kvantesprang vil hjelpe mindre teknologibedrifter med gode løsninger til pilotering, skalering og kommersialisering. Det er mange nye bedrifter som går dukken på grunn av manglende kapital eller kompetanse. Vi skal hjelpe dem gjennom «dødens dal», sier Arnesen.

Landslaget på havet

Han sammenligner Blått kvantesprang med et landslag.

– I stedet for at bedrifter og regionale klynger skal holde på med sitt, vil Blått Kvantesprang være som et landslag som samler de beste. Og landslaget skal ut i verden og konkurrere.

– Vi ønsker flere medlemmer, men vi vil ha «spillere» til landslaget, ikke «tilskuere» som bare er med for å heie. Vi må se på hva Blått kvantesprang kan tilby bedriften, og hva bedriften kan tilby Blått kvantesprang. Som Tinder, så nytter det ikke bare å kikke, man må stille opp på date og bidra, sier Arnesen.

Tor Arnesen: Foto: Karianne Skjæveland/Energy Transition Norway

Framtidens utfordringer står i kø.

Ideen om superklynger som ikke bare skal tenke regionalt, men nasjonalt og internasjonalt er inspirert fra andre land, spesielt Canada.

– Dette er ikke noe vi har funnet på selv. Vi har sett på hva andre land har gjort og hatt suksess med for å hjelpe sine bedrifter inn i det internasjonale markedet. Hvorfor ikke lære av dem? Nå gjør vi dette på havnæringene. Jeg håper andre gjør det på andre områder, blant annet håper jeg helseteknologi vil gjøre det samme, sier Arnesen.

Med de tre klyngene, Energy Transition Norway, GCE Ocean Technology og GCE Blue Maritime, i Stavanger, Bergen og Ålesund er det nå 460 medlemsbedrifter.

Blått kvantesprang er fortsatt i støpeformen. Målet er oppstart i 2025.

Andre liknende nyheter

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…