Derfor vil Obinna bli hos Beyonder
Obinna Eleri (27) har tatt veien fra Nigeria, via UiS, til batteribedriften Beyonder på Forus. Han representerer en ny generasjon unge, høykompetente personer som vil bidra til den grønne omstillingen. Foto: Lars Idar Waage

Derfor vil Obinna bli hos Beyonder

Obinna Eleri er 27 år, fra Nigeria, elsker Stavanger, og er i full gang med et doktorgradsprosjekt i en av de mest spennende bedriftene i regionen. Han framstår rett og slett som idealtypen på den kompetansen vi vil trenge mye mer av i årene som kommer.
30.juni 2021 Av Frode Berge

Obinna Eleri og Beyonder er tilsynelatende en perfekt kombinasjon. For å starte med bedriften, så snakker vi om en lokalt forankret virksomhet som har kommet langt i utviklingen av ny, spennende batteriteknologi. En bedrift med store ambisjoner, og offensive investerings- planer.

Stolt «Beyonder»

Obinna har jobbet for fullt hos Beyonder med sin doktorgradsavhandling (PhD) siden februar i fjor. Før dette hadde han
et seks måneders langt internship som ingeniør. Han framstår allerede som en stolt «Beyonder».

– Kort fortalt utvikler vi en ny batteriteknologi der sagflis og sand er viktige bestanddeler. Målet er masseproduksjon av batterier som er mer miljøvennlige enn dagens. Batterier som er kraftigere, har bedre lagringskapasitet, kortere ladetid og lengre levetid enn dagens. Vi snakker om batterier som skal spille en viktig rolle i elektrifiseringen av bla tunge kjøretøy, ferjer og fartøyer, forteller han.

Beyonder er en av de mange lovende nyetableringene som har sett dagens lys på Forus de siste årene. Der holder de til i det gamle Aftenbladet-trykkeriet. Bedriften har allerede kommet langt i teknologiutviklingen, og skal etter planen etablere en pilotproduksjonslinje i egne lokaler i løpet av 2022-2023. Deretter er målet å starte opp fullskala produksjon på et egnet sted der tilstrekkelig krafttilgang og annen infrastruktur er på plass. Kalberg på Jæren er en mulig, framtidig lokasjon for bedriften.

Glad i Stavanger

Obinna Eleri kom til Norge og Stavanger i 2017, da som mastergradsstudent i petroleumsteknologi.
– Jeg ville jobbe i oljenæringen, og da var det naturlig å søke utdanningsmuligheter i Norge. Norge har topp teknologimiljøer, et fantastisk forvaltningsregime for oljenæringen, og Universitetet i Stavanger har kjempegode petroleumsprogrammer. Den tunge oljekompetansen som er bygget opp her, gir et veldig godt grunnlag for den grønne omstillingen vi må igjennom.

Doktorgradsstudenten mener i tillegg at norsk ledelseskultur og arbeidsmiljø gir oss viktige fortrinn.

– Hjemme i Nigeria jobbet jeg en periode på et oljeraffineri. Der så jeg knapt sjefen, og hele organisasjonen var veldig hierarkisk. De ansatte ble vist lite tillit. Her i Beyonder har vi et utrolig godt arbeidsmiljø. Vi har lunsj sammen hver dag, lederne er tett på, de bryr seg om hele deg, og de er like mye mentorer som sjefer. Jeg som ansatt blir gitt mye tillit og ansvar. I tillegg gjør vi kjekke ting sammen i helgene, og har blitt et veldig sammensveiset lag. Jeg er ikke i tvil om at arbeidsmiljøet og ledelsesfilosofien som preger Norge, gir et konkurransefortrinn i den omstillingen dere må igjennom.

Vil bidra

Selv er han en av stadig flere i en ny generasjon, som ønsker å bidra til det grønne skiftet. Dette med faglig ballast fra petroleumsnæringen. Bidrag han aller helst ønsker å gi her i Stavanger.

– Jeg har hatt en fantastisk tid her så langt. Norge og Stavanger er trygt, fredelig, velorganisert, og dere har funnet en fin balanse mellom jobb og fritid. Jeg har fått meg kjæreste som er fra Stavanger, og jeg håper å bli her i lang tid framover, avslutter Obinna Eleri.

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.