Finalist III: Altibox
Toril Nag og Thomas Skjelbred gleder seg over å ha landets mest fornøyde bredbånds- og tv-kunder. -Fornøyde kunder er et viktig fundament for videre vekst, sier Nag.

Finalist III: Altibox

Det startet i en kjeller i Lyse i 2002. I dag er Altibox og partneskapet Norges største fiberleverandør og nærmer seg 600 000 abonnenter med fibertilknytning.
20.november 2019 Av Ståle Frafjord

Altibox AS og Lyses televirksomhet
Etablert: 2002
Hovedkontor: Stavanger
Forreningsområde: IP-telefoni og internettprodukter over fiberkabel
Ansatte:700 (hele Lyse-konsernets televirksomhet)
Omsetning: 3,5 MRD, herav Altibox 2,2 MRD NOK
Driftsresultat: 460 MNOK, herav Altibox 199 MNOK
Eier: Lyse AS (100%) som igjen eies av 16 kommuer i Rogaland

Da Lyse-konsernet startet satsingen på fiber i privatmarkedet i 2002, var målet å nå 28.000 kunder innen 2017. På den tiden het selskapet Lyse Tele AS, og fokus var Sør-Rogaland. Men selskapet traff starten på en ny teknologisk bølge – digitalisering – der selve forutsetningen for et digitalt samfunn er fiber.

Uten fiber vil verken 5G, skytjenester eller smarte byer kunne eksistere. Altibox er blitt Telenors største utfordrer både på fast internett og TV , og mer enn 1,2 millioner nordmenn bruker daglig Altibox sine kommunikasjons- og underholdningstjenester.

– Gjennom etableringen av vår televirksomhet, kjent under merkenavnet Altibox i hele Norge og deler av Danmark – var vi den første aktøren i landet som satset på fiber og digitale tjenester i privatmarkedet, sier konserndirektør for Lyses televirksomhet og styreleder i Lyses datterselskap Altibox, Toril Nag.
Nag ledet virksomheten operativt fra oppstarten i 2002 og har i dag ansvaret for Altibox i Norge og Danmark samt Lyses fiberselskaper i hele landet.

- Høy kundetilfredshet var en forutsetning for oss som ny aktør i telemarkedet, og kundene har hele tiden vært de som satte retningen for oss. Dette sammen med god lokal forankring gjennom partnerskap med energiselskaper og kommuner i Norge og Danmark har skapt en eventyrlig vekst og de mest fornøyde kundene i 10 år på rad. I tillegg er Altibox blitt en av Norges sterkeste merkevarer og ligger blant topp 20 på tvers av bransjer.

En unik historie

Historien om Altibox og Lyses fibervirksomhet er historien om et selskap som har vært i kontinuerlig vekst siden starten i 2002. Fra å være en lokal leverandør, utviklet selskapet seg til å bli en nasjonal aktør gjennom aktivt oppkjøp og samarbeid med lokale og regionale partnere.

Altibox leverer i dag tjenester via 40 lokale og regionale bredbåndsselskaper i Norge og Danmark, hvorav Lyse har eierposter i flere. I regionen er det Lyse Fiber som bygger ut fiberinfrastruktur og tilbyr kundene Altibox-tjenester. Rogaland er fylket med mest fiber i Norge, og utbyggingen pågår fortsatt.

Først ute
Thomas Skjelbred leder Altibox AS, som er den delen av Altibox-verdikjeden som utvikler de digitale tjenestene innen kommunikasjon og underholdning. Tjenester har i ti år fått høyest score i uavhengige kundetilfredshetsmålinger.
- Vårt største konkurransefortrinn var at vi var tidlig ute og sammen med partnerskapet fikk kundene over på fremtidsrettet fiber. Men vi var også tidlig ute med innovative tv-løsninger, på et tidspunkt få av våre konkurrenter hadde noe tilsvarende å vise til. Blant annet var vi allerede i 2002 ute med filmleie på TV – noe som var svært uvanlig på den tiden. Vi var også først med å la våre kunder se TV innholdet på både PC, nettbrett og mobil. Vi fornyer oss hele tiden og er takknemlige for at kundene scorer oss høyest i målinger på innovasjon og gode tjenester, sier Skjelbred.

Unikt samarbeid

I dag krever brukerne raskt, stabilt og god trådløs tilgang i alle rom i huset.

- Det er svært viktig for oss å sørge for god trådløsdekning i hele hjemmet, og ikke minst må det være brukervennlig og enkelt å både sette opp og bruke wifi-en, sier Skjelbred.
Som første bredbåndsleverandør i Europa, annonserte Altibox tidligere i år et samarbeid med Google om å levere deres wifi-løsninger.

- Vi er overveldet over den positive responsen vi har fått fra kundene som har oppgradert til Google wifi, forteller Skjelbred.

Fortsatt vekst

Behovet for fiber er fortsatt veldig stort, og det bygges som aldri før.
- Vi har en ambisjon om å nå ut med «fiber til alle» i løpet av de neste 3 årene. Fiber i distriktene fører mye positivt med seg, både for næringslivet, det offentlige og innbyggere, påpeker Tor Morten Osmundsen, som leder Lyse Fiber.
Vekstambisjonene til
 Altibox-partnerskapet er ikke nedjustert fremover. Kravene til stadig høyere kapasitet i nettet tvinger seg fram for både husholdninger og bedrifter, og  fremtidens mobilnett vil kreve ytterligere fiberutbygging.

Lysekonsernet og Altibox-partnerskapet har ambisjoner om å fortsatt være sentral i å videreutvikle landets digitale infrastruktur. Blant annet har virksomheten introdusert sensornett og trådløse løsninger som muliggjør at en mengde sensorer kommuniserer sammen og gir innbyggerne smartby-opplevelser.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.