18. januar 2023
Flytrafikken nærmer seg normalen
Rutetilbudet på Stavanger lufthavn er svært viktig for næringslivet, og for attraktiviteten til Stavanger-regionen. Vi er en internasjonalt orientert region, og bedriftene forventer et rutetilbud som raskt og effektivt tar dem til de viktigste destinasjonene og hub-ene i Europa.
Avinor jobber systematisk ovenfor flyselskapene for å fremme Stavanger lufthavn som en god destinasjon. Aktiv utbygging av en god og framtidsrettet infrastruktur på flyplassen er en viktig del av arbeidet.

Stavanger lufthavn, Sola virker å ha ristet av seg ettervirkningene av koronapandemien. Avinor og Næringsforeningens undersøkelse om næringstrafikken gir grunn til å forvente en forsiktig økning i reiseaktiviteten i 2023.
Oppdatert kunnskap om næringslivets planer, behov og forventninger, er avgjørende for at Avinor skal kunne en gjøre en god jobb. Derfor utarbeider selskapet, i samarbeid med Næringsforeningen, en årlig, omfattende, reisevaneundersøkelse rettet mot næringslivet.
Tilbakemeldinger
- Årets undersøkelse er den andre i rekken. Den er basert på tilbakemeldinger fra 280 lokale bedrifter, og har følgende hovedkonklusjoner:
- Bedriftene forventer en svak økning i det totale reiseomfanget i 2023.
- En del av reisingen vil bli erstattet av videokonferanser.
- Rundt en tredjedel av respondentene regner med at reiseaktiviteten i 2023 er tilbake på nivået før koronapandemien.
- Oslo og Bergen er fortsatt de største destinasjonene innenriks.
- København, Amsterdam, London og Aberdeen er de største internasjonale destinasjonene.
- Amsterdam, København og Oslo er fortsatt de viktigste hub-ene for reisende fra Stavanger.
- Rutenettverket og billettpriser er de viktigste faktorene som på virker reiseomfanget.
- Reisetid- og kostnader er de største hindrene for å foreta flyreiser. Koronapandemien er ikke lenger en problemstilling.
Nesten halvparten av de forretningsreisende har et bevisst forhold til klima og miljøkonsekvenser av å reise med fly.
Nyttig informasjon
Anette Sigmundstad er direktør ved Stavanger lufthavn. For henne utgjør undersøkelsen et nyttig kunnskapsgrunnlag.
– Tilbakemeldingene fra næringslivet er at det nå er tidsbruk og kostnader som påvirker reisevirksomheten mest, og ikke pandemien. For oss er det positivt å se at det alt i alt planlegges for noe høyere reiseaktivitet neste år, både til og fra Stavanger, sier Sigmundstad.
Det å kunne tilby ruter med god frekvens til attraktive destinasjoner og hub-er vil alltid være avgjørende for attraktiviteten til en flyplass.
– Derfor var det svært positivt at Lufthansa gjenopptok ruten til Frankfurt i vår. Dette er en av de viktigste hub-ene i Europa. Arbeidet med å legge til rette for at flere flyselskaper etablerer, og viderefører, ruter til Stavanger må foregå kontinuerlig. Private og offentlige aktører i regionen må dra lasset sammen.
Sigmundstad poengterer at det i årets undersøkelse for første gang er stilt spørsmål om bevissthet rundt klima og miljø. Det viser seg at nesten halvparten av bedriftene har en klar politikk for å bidra til bedre miljø, og lavere klimautslipp.
– Det er grunn til å forvente at denne andelen vil øke i årene som kommer. Dette understreker behovet for å fortsette utbyggingen av en klima- og miljøvennlig flyplass på Sola. I tillegg underbygger tilbakemeldingene fra næringslivet grunnlaget for et utslippsfritt flytilbud. Her i Stavanger jobber gode krefter med sikte på å få etablert en helelektrisk flyrute mellom Stavanger og Bergen i 2026. Det hadde vært fantastisk om vi lykkes med dette, avslutter lufthavndirektør Anette Sigmundstad.
Fakta:
For andre året på rad gjennomførte Avinor Stavanger lufthavn og Næringsforeningen i Stavanger-regionen en undersøkelse om flyreisevanene blant bedrifter i regionen. Her ble reisemønstre og holdninger/forventninger til framtidig flyreiseaktivitet for 280 bedrifter og virksomheter kartlagt. Undersøkelsen ble også gjennomført for Oslo, Bergen og Trondheim, og vil bli gjentatt også de kommende årene.