Fullelektrisk båt i Lysefjorden
Rygerdronningen får et helelektrisk søsterfartøy som settes inn i turisttrafikken til Lysefjorden i løpet av våren.

Fullelektrisk båt i Lysefjorden

Allerede til sommeren vil en ny elektrisk hurtigbåt frakte turister inn i Lysefjorden.
19.desember 2019 Av Ståle Frafjord

Der er selskapet Rødne som står bak, og Enova har bidratt med ca 30 millioner kroner til båt og ladeanlegg.

Den elektriske hurtigbåten vil ligge til havn i sentrum av Stavanger, med ladeløsning fra Lyse.

– Dette er faktisk verdensrekord! Ingen elektrisk passasjerbåt går så langt og så fort, og i tillegg er det et klimatiltak med 270 000 liter diesel spart i året, sier Lars André Rødne, daglig leder i Rødne, i en pressemelding.

Den nye hurtigbåten bygges på verftet hos Brødrene Aa i Hyen.  Båten vil være lik søsterskipet «Rygerdronningen», men motoren vil være fullelektrisk. Allerede til våren vil den nye hurtigbåten være klar for å fjordcruise inn i Lysefjorden med Preikestolen, lydløst og med null utslipp. 
 
Ladeanlegg
Infrastrukturen består av et ladeanlegg i Stavanger havn med lade- og batterikapasitet levert av  Lyses datterselskap Smartly. Når hurtigbåten skal legge fra kai og frakte turister inn i Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 Teslaer samtidig i form av den batterikapasiteten som kreves, heter det i pressemeldingen.

– Målet er å bygge ladeanlegg som skal kunne betjene alle fartøy med ladebehov. Vi bygger infrastruktur og ruster oss for fremtiden, og vi ønsker å bruke et konsept som også kan brukes i andre havner i Norge, sier Grethe Høiland, konserndirektør infrastruktur i Lyse. 

Verdifull kompetanse
Enova, Klima- og miljødepartementets selskap som bidrar til omlegging av energibruk- og produksjon, har vedtatt støtte til Rødnes nye elektriske hurtigbåt og Lyses tilhørende lade- og batterianlegg.    
– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
 Havnedirektør Merete Eik er også svært godt fornøyd med at Stavanger Havn skal huse en av verdens første og raskeste fullelektriske passasjerbåt og tilhørende ladeanlegg. 
– Det gleder oss at bedrifter i regionen er så langt fremme, og at det satses på gode klimatiltak, sier Eik.  


Andre liknende nyheter

Unge Ledere: Fikk inspirasjon av disse næringstoppene

Framtidens ledere i regionen fikk et unikt innblikk i en toppleders hode da flere av regionens næringstopper «bjöd på» seg selv med personlige erfarin…

Nye SUS er best i landet på pris: – Hele Norge bør lære av Stavanger-regionen

I andre deler av landet forstår man ikke hvordan man klarer å bygge så effektivt i Stavanger. Det koster 74.000 kroner per kvadratmeter å bygge Nye SU…

Disse har kjøpt Veldegården

K2 Stavanger, med Stangeland Gruppen og NorSea som store eiere, har kjøpt Veldegården i Tananger havn.

© Næringsforeningen 2019-2025 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra Intuvio