
Fullelektrisk båt i Lysefjorden
Der er selskapet Rødne som står bak, og Enova har bidratt med ca 30 millioner kroner til båt og ladeanlegg.
Den elektriske hurtigbåten vil ligge til havn i sentrum av Stavanger, med ladeløsning fra Lyse.
– Dette er faktisk verdensrekord! Ingen elektrisk passasjerbåt går så langt og så fort, og i tillegg er det et klimatiltak med 270 000 liter diesel spart i året, sier Lars André Rødne, daglig leder i Rødne, i en pressemelding.
Den nye hurtigbåten bygges på verftet hos Brødrene Aa i Hyen. Båten vil være lik søsterskipet «Rygerdronningen», men motoren vil være fullelektrisk. Allerede til våren vil den nye hurtigbåten være klar for å fjordcruise inn i Lysefjorden med Preikestolen, lydløst og med null utslipp.
Ladeanlegg
Infrastrukturen består av et ladeanlegg i Stavanger havn med lade- og batterikapasitet levert av Lyses datterselskap Smartly. Når hurtigbåten skal legge fra kai og frakte turister inn i Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 Teslaer samtidig i form av den batterikapasiteten som kreves, heter det i pressemeldingen.
– Målet er å bygge ladeanlegg som skal kunne betjene alle fartøy med ladebehov. Vi bygger infrastruktur og ruster oss for fremtiden, og vi ønsker å bruke et konsept som også kan brukes i andre havner i Norge, sier Grethe Høiland, konserndirektør infrastruktur i Lyse.
Verdifull kompetanse
Enova, Klima- og miljødepartementets selskap som bidrar til omlegging av energibruk- og produksjon, har vedtatt støtte til Rødnes nye elektriske hurtigbåt og Lyses tilhørende lade- og batterianlegg.
– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
Havnedirektør Merete Eik er også svært godt fornøyd med at Stavanger Havn skal huse en av verdens første og raskeste fullelektriske passasjerbåt og tilhørende ladeanlegg.
– Det gleder oss at bedrifter i regionen er så langt fremme, og at det satses på gode klimatiltak, sier Eik.
Andre liknende nyheter
Unge Ledere: Fikk inspirasjon av disse næringstoppene
Framtidens ledere i regionen fikk et unikt innblikk i en toppleders hode da flere av regionens næringstopper «bjöd på» seg selv med personlige erfarin…
Nye SUS er best i landet på pris: – Hele Norge bør lære av Stavanger-regionen
I andre deler av landet forstår man ikke hvordan man klarer å bygge så effektivt i Stavanger. Det koster 74.000 kroner per kvadratmeter å bygge Nye SU…
Disse har kjøpt Veldegården
K2 Stavanger, med Stangeland Gruppen og NorSea som store eiere, har kjøpt Veldegården i Tananger havn.