
– Hordfast må bygges nå!
– Ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim er avgjørende for konkurransekraften langs kysten. Kun ti prosent er bygget så langt, påpekte Bernt Jæger, administrerende direktør i Næringsforeningen Haugalandet.
Torbjørn Brosvik, daglig leder i Stord Næringsråd, fulgte opp:
– Vi må ha Hordfast prioritert i Nasjonal Transportplan (NTP). Det vil kutte reisetiden mellom Stavanger og Bergen med 45 minutter, det knytter sammen én million innbyggere på Vestlandet i en region som står for 33 prosent av fastlandseksporten, sa Brosvik.
Det har skapt skarpe reaksjoner at byrådet i Bergen har foreslått å utsette Hordfast, i kommunens innspill til NTP. Næringsforeningene på Vestlandet er i alle fall unisone i sin støtte til prosjektet – noe det ble gitt tydelig beskjed om i møtet med stortingspolitikerne på Vestlandet.
– Det er et svik mot Vestlandet dersom Bergen snur ryggen til Hordfast, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.
I tillegg til samferdsel og E39, var også formueskatten, lakseskatten, utflytting av statelige arbeidsplasser og innleiereglene noe av det som var på agendaen – på det som var det første felles benkemøtet med næringslivet på Vestlandet etter pandemien.
Andre liknende nyheter
Minge talte til masterstudentene: – Bli i Stavanger
Harald Minge var hovedtaler da 275 ferske masterstudenter ved UiS hadde sin masterseremoni mandag. – Dette er utrolig kompetente studenter fra 37 fors…
Vi forbereder oss på krig og sabotasje
Næringsforeningen forbereder høsten. Hvem skulle trodd at beredskap for krig og sabotasje skulle havne høyt på dagsorden.
Kartla versting-bygg: Kan spare strøm tilsvarende 12.000 elbiler
Ved å energioppgradere de 50 dårligste næringsbyggene i Sør-Rogaland kan samfunnet spare strøm tilsvarende fem prosent av forbruket i Stavanger kommun…