Janove på FOLK 2024: Lær av Kaizers
«Dine gamle dager er nå», heter foredraget til Janove Ottesen, som er en av flere foredragsholdere på årets FOLK.

Janove på FOLK 2024: Lær av Kaizers

Alt Janove Ottesen og Kaizers Orchestra har gjort og skal gjøre, er planlagt til minste detalj. Gjerne år i forveien. Debuten, avslutningen for et tiår siden, comebacket i fjor, hypen. Alt var planlagt. På FOLK deler Janove hvordan næringslivet kan lære av Kaizers Orchestra.
07.november 2024 Arne Birkemo

– Folk spør oss: «Er dere overrasket over at dere solgte ut så og så mange konserter i så mange byer på så kort tid». De spør om vi «ble tatt på senga over den store interessen, pågangen». Nei, vi er ikke det. Vi er de som er minst overrasket. Det ble akkurat slik vi planla det – for tre år siden, sier Janove Ottesen.

På konferansen FOLK skal Janove holde foredraget «Dine gamle dager er nå», som handler om hvordan Kaizers Orchestra planla comebacket i fjor. Om hvordan bandet jobber med planlegging, visjoner, kreativ markedsføring og gjennomføring – i det skjulte. Markedsføringen var kraftfull og oppsiktsvekkende.

 

– Fant ut hvem vi skulle være før vi debuterte

Store planer. Visjoner. Detaljerte delplaner har vært en stor del av jærbandet helt siden starten. Allerede før Kaizers Orchestra kom opp fra kjelleren på Bryne, var planen klar.

Janove Ottesen gleder seg til å stå på scenen på FOLK 2024.

– Vi bestemte oss tidlig. Vi fant ut hvem vi ville være før vi debuterte. Vi skulle bli Norges største og beste liveband. Musikken vår skulle være bra live. Vi ville lage verdens feteste konserter. Bare det. Lage hits? Egentlig ikke. Musikken vi lager er ikke pop-oppskriften på hits. Det er alt for skranglete og sært. For annerledes enn det som kjennetegner hits. Nå ble jo noen av låtene hits, men det var ikke målet. Vi hadde ett eneste mål: Verdens beste liveband. Og alt vi gjorde derfra var å underbygge målet, forteller Janove.

Når Kaizers Orchestra slapp den første plata gikk bandet ut offentlig og sa at de skulle bli Norges beste liveband.

– Vi ble stemplet som litt tøffe i trynet. Litt cocky. Vi hadde jo hatt null suksess. Akkurat gitt ut en plate, og så komme med noe slikt. Det var aldri vår intensjon å være cocky. Vi hadde bare god selvtillit. Og vi hadde forberedt oss. 90 prosent av det som har skjedd oss var planlagt, sier Janove.

 

Slik var det på FOLK 2023

 

Er som et fotballag – alle har sin rolle

Janove sier denne mentaliteten og kulturen er en stor del av ikke bare bandet, men hele apparatet rundt Kaizers Orchestra.

– Alle gjør sin jobb, og alle vil gjøre den best mulig. Ingen får til dette alene. Vi bruker mye erfaring fra fotballen. Det går ikke alene. Man må ha et lag. At alle vet hva de skal gjøre, når de skal gjøre det, for at vi skal jobbe mot det ultimate målet.

 

– Vet du hva du egentlig vil?

Å sette seg et mål, og gjennomføre planen, er noe som er overførbart til næringslivet.

– Om du vet hva du vil, så har du kommet langt. Mange vet ikke hva de egentlig vil. Tenk selv. Hva er det dypeste du vil? Velg én ting. Det er vanskelig. Både for en bedrift og privatperson.

– Bedriften må vite hva de vil aller mest. Hva vil du få til? Og hvordan sørger vi for å bli best i verden på akkurat det? Vær så tydelig du kan. Definer målet, og sørg for at alle valg underbygget det store målet.

– Joda, det er ikke alt som er 1:1 overførbart. Poenget med foredraget er å gi inspirasjon. Jeg har ikke fasiten, men jeg vil få folk til å få noen aha-opplevelser. Få dem til å tenke – enten det er om bedriften eller personlig utvikling.

 

Mer produktive

Kaizers Orchestra lærte at den langsiktige planleggingen gjorde at de ble mer produktive.

– De første årene spilte vi konserter hele tiden, og hver dag spurte vi oss de samme spørsmålene. «Når reiser vi? Når er vi framme? Når er det middag? Når er det rigging og soundcheck? Vi gadd ikke ha det slik. Derfor laget vi en standard når vi var ute og reiste. Alle visste når alt skulle skje. Da får du mer ut av dagen. Du er mer effektiv. Du lever et bedre liv. Og du jobber mot det ultimate målet. Du vet du er på rett vei, sier Janove.

 

LES OGSÅ: Trainee SørVest: – Bygger både ansatte og bedrift

 

– Gøy med foredrag

De siste tiåret har Janove holdt oppimot 70 foredrag. Foredraget han skal holde på FOLK er helt nytt.

– Det er gøy med foredrag. Jeg får mye igjen selv også. Jeg liker meg jo på scenen. Men jeg hadde aldri trodd jeg skulle holde foredrag. Det begynte med noen forespørsler fra næringslivet. De ville høre mer om hvordan vi i Kaizers Orchestra jobbet. Hva som ligger bak sluttproduktet. Først sa jeg nei, så kom det fem forespørsler til. Jeg sa nei til dem også, men så begynte jeg å tenke at det kanskje var en god idé med foredrag. Responsen er lik hver gang. Folk er overrasket hvor profesjonelle, hvor langsiktige og hvor mye arbeid vi legger ned i planlegging, kreativ markedsføring, gi agn til fansen, mystikken og bookingene – før man står på scenen foran full sal – sluttproduktet.

– Det er rart med det. Vi ville lage verdens beste konsert. Når man når det målet, så åpner det dører til andre ting i livet – som foredrag. Man får mye annet kjekt på kjøpet når man treffer blink på den ene tingen som var målet, sier Janove.

 

Disse kommer på FOLK

Lederkonferansen FOLK er i år på Quality Hotel Residence i Sandnes, fredag 8. november. Hovedtema på årets konferanse er verdiskaping, visjoner, kompetansedeling og ledelse.

FOLK arrangeres av Næringforeningen i Stavanger-regionen i samarbeid med Rogaland Sparebank.

I tillegg til Janove Ottesen kommer følgende inspirerende innledere:

Roger Finjord kommer med foredraget «Jakten på det gode laget». Finjord deler humoristiske historier, samtidig som har tar publikum med inn i alvoret i lederskap og samspillet mellom mennesker.

Nina Vogt: Er ekspert i presentasjonsteknikk og muntlig kommunikasjon. Hun gir tips til å bli en bedre formidler på scenen.

Anne Lindmo, vår trofaste konferansier på FOLK for sjette gang, vil snakke om ledelse med ledere: Bjørg Tomlin (CEO Upheads), Odd Langhelle (Axelar og Blinkfestivalen) og Roger Finjord (daglig leder i Finnmark Fotballkrets).

 

SJEKK UT FINALISTENE TIL ÅRETS BEDRIFT: 

Finalist I: Moderne 128-åring bikket milliarden

Finalist II: Dobler omsetningen til nærmere tre milliarder

Finalist III: Har verdensrekord i boring

Finalist IV: Utvider Tau-fabrikken med 3500 kvadratmeter

Finalist V: – Risa er mer enn en arbeidsplass, vi er en storfamilie på 700 stykker

Andre liknende nyheter

SAS-besøk: – Kommer til å ha et ekstremt attraktivt tilbud

Toppledelsen i SAS i Norge traff ordførere, Region Stavanger og Avinor hos Næringsforeningen. – Stavanger-regionen er et veldig viktig marked for SAS.…

Inviterer toppledere til totalberedskapskurs

Statsforvalteren i Rogaland, HV-08 og Sør-Vest politidistrikt inviterer til Totalberedskapskurs for toppledere etter sommeren. Søknadsfristen er aller…

Den norske leverandørindustrien gjør det bra både ute og hjemme

Til tross for høy aktivitet på hjemmemarkedet, nådde eksporten et «all time high» i 2024. Det internasjonale markedet blir stadig viktigere, og det fo…

© Næringsforeningen 2019-2025 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra Intuvio