Mot restart for Rogfast

Det går mot restart for Rogfast-prosjektet. Frp legger nå fram et forslag i Stortinget for å få fart på gigantprosjektet. Initiativet får støtte fra Ap- og Sp-representanter, melder Stavanger Aftenblad. – Svært gledelig, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.
13.mai 2020 Lars Idar Waage

Det er Frp-representantene Jon Georg Dale, Bård Hoksrud, Morten Stordalen, Tor André Johnsen, Helge André Njåstad, Terje Halleland, Roy Steffensen som sammen fremmer følgende forslag for Stortinget:

«Stortinget ber regjeringen raskt sørge for videre fremdrift i prosjektet Rogfast, og at prosjektet videreføres basert på gjeldende vedtak i Stortinget og gjeldende kontraktsstrategier».

Stavanger Aftenblad omtalte saken onsdag. I forhold til Vegdirektoratets bekymringer om kostnadsoverskridelser og økonomisk risiko i prosjektet, som er årsaken til at Rogfast-arbeidet stoppet opp, vil representantene ha følgende vedtak:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på et senere tidspunkt, og uten opphold i prosjektets fremdrift, hvis det viser seg nødvendig å utvide styrings- og kostnadsrammene. Staten må i så tilfelle garantere for de eventuelt utvidede styrings- og kostnadsrammer».

I fjor høst besluttet veidirektoratet å avlyse konkurransen om den første store kontrakten, fordi tilbudet fra entreprenørene var vesentlig dyrere enn forventet. Etter det har Statens Vegvesens prosjektledelse for Rogfast presentert kuttforslag på til sammen over tre milliarder kroner. Likevel varslet Samferdselsdepartementet nå i april at de vil gå gjennom saken på ny, og så sende saken tilbake til Stortinget for ny behandling.

– Vi fremmer dette forslaget fordi vi har ingen tid å miste, og vi har et genuint ønske om å få gravemaskinene og anleggsarbeidet i gang. Den regneøvelsen samferdselsminister Knut Arild Hareide nå gjør i departementet trenger ikke å forsinke fremdriften i prosjektet. Regjeringen må gjerne komme tilbake til Stortinget senere hvis det er behov for utvidede kostnadsrammer, men da uten opphold i prosjektets fremdrift, sier stortingsrepresentant Roy Steffensen til Aftenbladet.

Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale er altså med på å fremme forslaget, som nå tas opp i Transportkomiteen på Stortinget.

– Det var nødvendig å ta en ekstra runde på kostnadsveksten i Rogfast, for å kutte kostnader. I løpet av denne våren har det gitt kostnadskutt på opp mot fire milliarder kroner. Ytterligere kutt kan komme når risikoen i prosjektet blir ytterligere redusert gjennom utbyggingsperioden. Kostnadene er kuttet, og prosjektet er fortsatt lønnsomt. Nå er det bare å få i gang byggingen igjen så raskt som overhodet mulig, sier Jon Georg Dale.

Både stortingsrepresentant Øystein Langholm Hansen (Ap) og Geir Pollestad (Sp) støtter forslaget, ifølge Stavanger Aftenblad.

– Det vil forundre meg veldig mye om ikke vi i Arbeiderpartiet stiller oss bak dette forslaget. Jeg skal iallfall gjøre det jeg kan for å få stortingsgruppa med, sier Langholm Hansen til avisen.

– Det er et bra forslag. Stortinget må få satt skapet på plass i denne saken. Mitt mål er selvsagt at Sp skal støtte forslaget og jeg er i gang med å få Senterpartiet med på forslaget. Er optimist for å få dette til og Rogaland Sp er helt klokkeklare på at Rogfast må tilbake på sporet, sier Pollestad.

Går Ap og Sp sammen med Frp og støtter forslaget, har det flertall på Stortinget. Det er som musikk i ørene til Harald Minge i Næringsforeningen.

– Dette er et veldig bra initiativ fra Frp, og forhåpentligvis et stort skritt i riktig retning for å få fortgang på Rogfast. Vegdirektoratets manglende vilje til å lytte til kompetansemiljøer koster denne regionen dyrt. Nå håper vi at Stortinget tar ansvar og skjærer gjennom, slik at vi kan sikre framdriften og komme i gang igjen. Stortinget kan ha tillit til at Rogfast-organisasjonen har godt kontroll på kostnadene. Dette er jo et villet prosjekt med stor tverrpolitisk oppslutning, påpeker Minge.

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Har kuttet 3 milliarder i Rogfast

Prosjektleder Gunnar Eiterjord mener utgiftene til Rogfast kan reduseres med 3 milliarder kroner, og at arbeidet med den undersjøiske tunnelen kan ko…

Ministeren: – Rogfast kommer

– Rogfast kommer. Det som skjer nå er ingen omkamp, forsikret samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) da han deltok på Logistikkdagen i dag.