–Når vi kun snakker om leanprosesser, så virker det mot sin hensikt
Eirik Bjørnø, Viking Fotball.

–Når vi kun snakker om leanprosesser, så virker det mot sin hensikt

Leandagen 2022 ble avholdt på Clarion Hotel Stavanger onsdag den 8. juni. Daglig leder i Viking Fotball, Eirik Bjørnø, fortalte hvordan Viking sin snuoperasjon satt i gang smidige prosesser og et nytt tankesett. Klubben fant ut at de er nødt til å bety mest mulig, for flest mulig.

De andre foredragsholderne som også snakket om lederskap og kontinuerlig forbedring var Laila Neverdahl i EiendomsMegler 1- SR-Eiendom, Morten Warland i Stavanger Symfoniorkester, Kenneth Gilje i Gilje Tre, Delia Castaneda i Equinor, Lauritz Løvø, og den kjente leanforskeren, Niklas Modig. Basert på personlige erfaringer, så delte de raust om hvordan de skaper flyt og effektive prosesser.

HER SER DU FLERE BILDER FRA LEANDAGEN 2022

Laila Neverdahl, EiendomsMegler 1 SR-Eiendom.

Morten Warland, Stavanger Symfoniorkester.

Daglig leder i Viking fotball forklarte at det handler om mer enn bare gode prosesser. Det handler om å skape en kultur som ikke bare aksepterer endring, men en arbeidskultur som også ønsker seg kontinuerlig forbedring.

– 2017 er for oss år null. Dette er det absolutte lavpunktet i vår historie. Vi hadde nettopp tapt 7-1 på SR-Bank Arena, mot Vålerenga. Dette er i fotball, ikke i hockey. Er det noen som var på kampen? Én ​person, ja. Det skjønner jeg. Det var kun 520 publikummere der. Inkludert i tallet er også de 11 Vikingspillerne. For de så på også. Når vi snakker kultur og om å bli bedre, her hadde vi ikke noe valg. Vi var helt nødt til å bli bedre, forklarer Bjørnø til salen.

Brainstorming med Salvesen og Bjørnø
Dårlige resultater sendte Viking ned i førstedivisjon, og et annet sted på veien så endte fotballklubben opp med å gå fra 16 000 publikummere til 509 pluss 11 spillere. Viking Fotball sto i fare for å bli slått konkurs og administrasjonen gikk fra 16 til 4 ansatte i løpet av noen få brutale dager. Den gjenværende administrasjonen måtte tenke annerledes.

– Ok. Vi har rykket ned, ingen ser på oss og er nødt til å bli bedre over hele linja. Vi er nødt til å ta steg. Da ble vi enig om å ha en brainstorming-seanse. Når Salvesen og meg er der, så er det ofte vi som snakker og de andre som hører på. Det kommer ikke alltid noe konstruktivt ut av det, men etter noen timer så kom det et innspill om at vi er nødt til å bety mest mulig, for flest mulig, sier Bjørnø.

Denne arbeidssetningen og strategien viste seg å være akkurat det som klubben trengte.

–Dette er det Viking skal være. Vi er nødt til å bety mest mulig for våre samarbeidspartnere. For sesongkortholdere, for spillere, for ansatte. Vi fire i administrasjonen hadde ikke hatt en sjanse til å snu dette her alene. Vi hadde ikke en million til å utarbeide en ny strategi, for å deretter betale et PR-byrå for å kommunisere hva vi skulle gjøre. Vi valgte denne setningen, påpeker Bjørnø ærlig.

Alle betyr noe i organisasjonen
Å bety mest mulig, for flest mulig, resulterte i at alle som kontaktet Viking med kritikk, fikk en personlig telefon fra administrasjonen i en periode. Kanskje ikke dette var den mest smidige prosessen erkjenner Bjørnø, men det var et viktig steg i å bli litt bedre for hver dag, og ikke minst å se hele organisasjonen som en enhet.

–Cupfinalebildet. Var det noen som var der? Ser dere noe spesielt på bildet? Trenerteamet, assistenttrenere og keepertrenere er på første rad. To av tre fra markedsavdelingen sitter ute på siden, og det har aldri skjedd før. Og materialforvalteren står med kongepokalen. Det oppsummerer kulturen vi ønsker å ha i Viking. At alle betyr noe, alle sitt bidrag i klubben er avgjørende for at vi skal komme i mål, konkluderer Bjørnø.

Alle i organisasjonen spiller en viktig rolle, forklarer Eirik Bjørnø til salen.

Organisering og styring er ikke samme sak
Forsker ved Handelshögskolan i Stockholm, Niklas Modig, har jobbet med leanmetodikken i en årrekke. Han har skrevet leanboka som blir betegnet som «bibelen». I tillegg var Modig den første utenlandske som fikk studere konseptet lean hos Toyota i Japan. Lean-eksperten poengterte for publikum at det ikke er så vanskelig å forstå, vi har snakket om det i mange år, men praksisen varierer i stor grad innenfor ulike organisasjoner.

–En kunde, pasient, eller medarbeider har et behov. Vi jobber sammen for å hjelpe med det behovet. Dette er det eneste man trenger å forstå. Forstår man dette, så kan man arbeide i fem år for å finne ut hvordan man kan gjøre det bedre. Hva er kundens behov? Har vi hjulpet med å dekke behovet? Hvilken del skal jeg gjøre, hvilken skal du gjøre? Det det som det handler om, forklarer Modig.

Der hvor det ofte går galt, er når bedrifter skal organisere seg. Organisering og styring er nemlig ikke samme sak, forklarer lean-eksperten.

Niklas Modig på Leandagen 2022.

– Når vi skaper bedrifter så ansetter vi folk, vi organiserer oss og tenker gjerne at du tar ansvar for denne delen av verdikjeden. Det som ofte ødelegger, er at vi tar frem KPIer for hvert ledd i en organisasjon. Innkjøp har dette målet, dere på forsendelser har et annet mål og produksjon blir målt på dette. Da bygger man en mur, for alle tenker kun på sitt område, hvordan de best skal optimalisere dette. Organisering og styring er nemlig ikke samme sak. Da mister vi flyten også begynner vi å fokusere på KPIene i stedet, konkluderer Niklas Modig.

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.