12. mars 2020
– Altibox følger situasjonen svært nøye og har i takt med siste dagers opptrapping i bruk av hjemmekontor registrert en økning i trafikkvolumet på dagtid. Altibox har normalt en betydelig forskjell i trafikkvolum mellom dag- og kveldstid, og vi ser så langt mindre trendavvik kveldstid, sier Atle Soma som er teknologidirektør i Altibox.
Altibox opererer med romslige kapasitetsmarginer for å håndtere trafikktopper knyttet til for eksempel store sportsarrangementer og mener dette skal gå fint, selv med høyere trafikk fra hjemmekontorer og hjemmeundervisning i tiden fremover.
– Dette skal gå bra. Som leverandør av samfunnskritisk infrastruktur har vi også innført en rekke restriksjoner og tiltak internt for å sørge for å opprettholde leveransen av våre tjenester, sier Soma.
Administrerende direktør i Altibox, Tor Morten Osmundsen, er også opptatt av at de må opprettholde drift og tilgjengelighet.
– Vi er inne i en spesiell tid hvor vi må forvente at samfunnets behov til våre tjenester er større enn normalt. I en slik situasjon er vår absolutte prioritet opprettholdelse av driftsstabilitet og tilgjengelighet på tjenester.

Statistikk fra Norwegian Internet Exchange (NIX), som er et norsk knutepunkt for IP-samtrafikk, viser også at den gjennomsnittlige trafikken har gått opp de siste månedene sammenlignet med både samme tid i fjor og månedene før nyttår. (bilde)