
NTP-forliket: – Fra vondt til verre
SV, Høyre, Frp, Venstre, KrF og Rødt ble onsdag enige om flere større samferdselsprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025 til 2036.
– Det er all grunn for Vestlandet og Rogaland å føle seg lurte av fagre løfter. Her er det ingenting om hverken Smiene-Harestad eller Hordfast, konkluderer Minge.
Østlandet hadde allerede vunnet en overlegen seier med regjeringens forslag til Nasjonal transportplan. Med denne forliket i opposisjonen blir seieren knusende!
Partiene som nå har forhandlet frem forliket er enige om:
- Ringeriksbanen skal bygges sammen med E16 Skaret – Hønefoss, et prosjekt til cirka 43 milliarder kroner.
- Dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord skal med i første seksårsperiode. Kostnad, cirka 12,3 milliarder kroner.
- De skal bruke mer penger på fylkesveiene, etter en fordelingsnøkkel fra 2010 som Rogaland kommer særdeles dårlig ut av.
- Majorstuen stasjon får 500 millioner kroner i oppstartsmidler.
- Det skal bli økt kapasitet på Ofotbanen.
- De skal starte bygging av ny RV 19 til Moss.
- Og sist men ikke minst, RV 15 Strynefjellet er lagt inn.
– RV 15 Strynefjellet er en vei som verken er regulert eller planlagt. Det er ikke engang gjort trasévalg. En aner ikke hvor mye dette vil koste, påpeker Minge.
Skjevfordelingen som startet med samferdselsminister Jon-Ivar Nygårds forslag, forsterkes og forverres altså.
– Her er det ingenting til resten av landet. Jernbanen rundt det sentrale Østlandet stikker av med alt. Vårt håp om at et forlik i Stortinget med borgerlig side skulle bidra til å utjevne en historisk skjevfordeling, ser ut til å ende i et gigantisk mageplask, fastslår Minge.
Han fortsetter:
– Vi krever nå at de borgerlige partiene i deres alternative NTP, sørger for at Smiene–Harestad er fullfinansiert i første periode og at Hordfast fullfinansieres. Hvis ikke dette kommer, så vil dette være tidenes ran av en hel landsdel.
Men selv om de borgerlige skulle prioritere Hordfast og Smiene-Harestad, så er nå problemet nå at de har brukt 43 milliarder på Ringerikebanen, 500 millioner på stasjon på Majorstuen og 12 milliarder på Vestfoldbanen.
– Dette er det flertall for. Da hjelper det lite om de borgerlige lover mer, når de ikke får flertallet med seg, sier Minge.
Andre liknende nyheter
Rogaland-selskap vil bygge verdens største turbinblad med 3D-printing
Det er 104 flytende havvindkonsepter i verden, 15 i Norge. To av dem er RA Wind, som vil 3D-printe verdens største turbinblader, og Flex2Future som ko…
VIDEO: Fullt hus på «Landet som ble for rikt»
Boken er både hyllet og utskjelt. Mandag snakket forfatteren Martin Bech Holte i 55 minutter og svarte på spørsmål fra enn fullsatt sal i Rosenkildehu…
Nye medlemmer ble kjent på Nettverksfrokost
Fredag morgen ble 15 nye medlemmer kjent med hverandre og Næringsforeningen på Nettverksfrokost. – Jeg ble medlem fordi kolleger hvor jeg har jobbet f…