Pizzabakeren kåret til Årets bedrift 2023!
Pizzabakeren stakk av med seieren på Årets bedrift 2023. Foto: Marius Johnsen

Pizzabakeren kåret til Årets bedrift 2023!

Pizzabakeren Invest er kåret til Årets bedrift i Stavanger-regionen. Prisen ble utdelt på et fullsatt festarrangement i Atlantic Hall torsdag kveld. De andre fire finalistene var Westcontrol, NAVTOR, Envirex Group og Tytlandsvik Aqua.
16.november 2023 Tekst: Julia Sandstø og Marius Johnsen

SE BILDENE FRA KVELDEN HER!

Årets bedrift er en svært prestisjetung næringslivspris, og deles i kveld ut for 37. gang. Stavangerordfører Sissel Knutsen Hegdal sto for utdelingen av prisen, som består av en flott, massiv skulptur laget av den avdøde kunstneren Hugo Frank Wathne.

– Tusen takk, dette er stort. Vi er ydmyke, våre ansatte skal ha mye av æren. Vi har rundt tre tusen ansatte som er under 18 år, mange har sitt første møte med arbeidslivet gjennom Pizzabakeren. Vi skal forvalte dette ansvaret godt. Vi skal være fair, men stille krav og vi er stolte over at våre ansatte får en erfaring de kan ta med seg inn i hvilket som helst yrke etterpå. Dette er vi stolte av og skal fortsette med, sier daglig leder Ernst Kåre Dybing fra scenen med statuetten i hendene.

Daglig leder i Pizzabakeren Invest, Ernst Kåre DybingOrdføreren ga juryens begrunnelse på hvorfor Pizzabakeren Invest stakk av med seieren:

– Årets vinner har levert resultater og marginer over en lengre periode som bedrifter flest bare kan drømme om. Den har hatt en vekststrategi som gjør at virksomheten strekker seg langt utover Stavanger-regionens grenser. Gründerne gikk inn i et marked for å utfordre etablerte aktører, og lyktes usedvanlig godt med det!

– Vi må kunne si at årets vinner, i løpet av 20 års drift, driver med noe relativt matnyttig. Dermed var de blant bedriftene som faktisk ble enda mer relevante da Norge måtte stenge ned, på grunn av pandemien. I 2021 økte omsetningen, inklusive franchisetakerne, med over 180 millioner kroner. I 2022 økte den med over 170 millioner kroner. Total omsetning i 2022 var på 1.5 milliarder kroner. Antall ansatte stiger jevnt og trutt, og siste oppdaterte tall er 3000.

– Det er ellers verdt å merke seg at veldig mange unge har fått sitt første møte med arbeidslivet i denne virksomheten. Og veldig mange kunder har fått seg et møte med Drengen eller Meksikaneren en kveldstime, enten hjemme med familien eller på jobben. Slike møter skjer faktisk 8.5 millioner ganger i året – i hele Norge.

– Eventyret startet for 20 år siden med to gründere – familien Gulliksen og familien Jelsa. Det har vært eksterne investorer underveis, men for to år siden ble selskapet kjøpt tilbake og selskapet er igjen eid hundre prosent av familiene Gulliksen og Jelsa.

– Så la oss skru tiden 20 år tilbake. Da åpnet nemlig den første Pizzabakeren på Klepp. Gründerne ville sjekke markedet. Ideen var at dersom de kunne lykkes på Klepp, kunne de klare det alle andre steder også.

– Det var nettopp det som skjedde, og i dag har Pizzabakeren 200 utsalgssteder.

Spesielt de siste tre årene har vært formidable, både når et gjelder omsetning og utvikling i antall bakerier. Ellers er det åpnet utsalg på to flyplasser.

Mine damer og herrer: Det er en glede å kunne meddele at vinneren av «Årets bedrift 2023» Pizzabakeren Invest!

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…