
Rogalandsbedrifter vant fem priser
Prisene for årets kjøtt, årets foredlet kjøtt, årets meieriprodukt, årets søtsak og årets øl for sesongen 2022 gikk alle til produsenter i Rogaland.
Det ble delt ut totalt 13 priser i ulike kategorier under arrangementet på Clarion Hotel Air Air på Sola torsdag kveld. Sirkus Renaa Fabrikken stakk av med prisen for årets søtsak - sjokoladeplate med pasjonsfruktkaramell – et produkt juryen karakteriserer som en sjokolade som er perfeksjonert og balansert til fingerspissene.
I klassen for årets øl var det JÆRPILT Gulrotkake Surøl fra RYGR Brygghús på Klepp som sikret seieren. I juryens begrunnelse heter det blant annet at ølet har et tydelig råvarepreg med fokus på lokal forankring.
Rent bord
I kjøttklassen gjorde produsenter fra Rogaland rent bord. Familiebedriften Nyyyt fra Bjerkreim fikk prisen i klassen årets kjøtt for produktet Tørrmodna T-Bone, mens den tradisjonsrike slaktebedriften A. Idsø vant klassen for årets foredlet kjøtt for produktet Coppa di Prima - en speket svinenakke av frilandsgris. Slaktebedriften vant også pris i fjor under Det Norske Måltid for sitt kaldrøkte pinnekjøtt.
Den siste prisen til Rogaland gikk i Jerseymeieriet på Bryne i klassen for årets meieriprodukt. Bedriftens Jerseymelk er ifølge juryen et produkt hvor man tas med til det ekte og opprinnelige.
Heder
I tillegg til 13 produsentpriser ble det også utdelt en egen hederspris. Den gikk i år til forfatter og programleder Arne Hjeltnes. Han fikk prisen for måten han har formidlet norske mattradisjoner og fremsnakket norske produsenter.
− Arne Hjeltnes har en genuin lidenskap for de norske produsentene, og har løftet dem frem gjennom sin synlige rolle i flere tiår. Det er på høy tid at han ble hedret av bransjen og får den oppmerksomheten han fortjener, sier daglig leder i det Norske Måltid, Kristin Austigard.
Vekst og kompetanse
Det Norske Måltid har helt siden 2008 jobbet for å fremme norsk mat. Gjennom konkurransen ønsker man å løfte norske produsenter frem i lyset, og gjennom det bidra til å skape vekst og kompetansebygging og å gjøre flere produsenter kjent for norske forbrukere.
Gjennom hele året tråler Det Norske Måltid landet rundt for å gjennomføre regionale konkurranser som til slutt ender opp i nasjonale nominasjoner og kåringen av det beste produktet i de respektive klassene.
Fra 2020 ble det Norske Måltid et nasjonalt omdømmearrangement, på lik linje med Matstreif og IGW.
Øvrige vinnerne for sesongen 2022
250 produkter deltok denne gang i forbindelse med årets kåring. Delfinalen ble avholdt i Trondheim i september i fjor, og resulterte i totalt 39 finalister. Dette er de øvrige vinnerne som fikk tildelt pris for sine produkter under Årets Måltid:
Årets bakst: Gårdsbakeriets groviser, Bakke Gård
Årets drikk: Eplemost Aroma - Fiskum fruktpresseri
Årets grønne: Donko Shiitake Økologisk - Soppkompaniet
Årets ost: Ungkaren - Hitra Gårdsmat
Årets sider: Stora Marit - Hardangerbonden
Årets sjømat: Glassvarfilet, benfri med skinn - Reinhartsen
Årets sjømat foredlet: Mildrøkt aquavitlaks - Garnviks Røkeri
Andre liknende nyheter
Den norske leverandørindustrien gjør det bra både ute og hjemme
Til tross for høy aktivitet på hjemmemarkedet, nådde eksporten et «all time high» i 2024. Det internasjonale markedet blir stadig viktigere, og det fo…
Speed-dating: – «Cut the crap», rett på sak
50 personer fra 50 ulike bedrifter datet hverandre på Næringsforeningens B2B speed-dating. – En utrolig effektiv måte å utvide nettverket, treffe kund…
Energiråd Ung: Unikt innblikk i politikk og energi
Turen til Oslo har gitt Energiråd Ung verktøy til å delta mer aktivt i samfunnsdebatten og arbeide strategisk for å fremme gode løsninger.