
SAS-besøk: – Kommer til å ha et ekstremt attraktivt tilbud
Det er nye tider i SAS etter pandemien. Nye eiere, ny ledergruppe, ny strategi og nye tanker. SAS er «gjenfødt», og framover skal det satses. Nylig møtte SAS fylkesordfører Ole Ueland, Stavanger-ordfører Tormod Wilson Losnedal, Sola-ordfører Janne Stangeland, sjef for forretningsutvikling i Avinor, Elisabeth Strømstad, Per Morten Haarr, reiselivsdirektør i Region Stavanger, samt Næringsforeningen – som også var vertskap for møtet.
– Sola og Stavanger-markedet er viktig for SAS. Et stort marked. Vi er veldig opptatt av vi skal lykkes sammen og skape et attraktivt flytilbud, sier norgessjef i SAS, Kjetil Håbjørg.
Målet med møtet var å gi nøkkelpersoner i Stavanger-regionen status på arbeidet i selskapet, fortelle om nye planer og strategier og høre hvilke forventninger Stavanger-regionen har til SAS.
SOLA: Stavanger får en ny direkterute
Ut i verden via København
I høst ble det kjent at SAS ønsker å gjøre København og Kastrup til en global hub, som skal konkurrere med andre globale hubber, som London, Amsterdam og Frankfurt. Kapasiteten på Kastrup skal utvides. Flere ruter. Flere muligheter til å reise ut i verden.
Hva betyr København-utvidelsen for Sola og Stavanger-regionen?
– København skal bli en stor global hub som kobler Stavanger og Skandinavia til verden. Vi kommer til å ha et ekstremt attraktivt tilbud. København har en god plassering. Vi vil skape et nettverk som ikke eksisterer i dag. Verden kommer til Sola, via København, sier Håbjørg.
Det kan bety flere avganger mellom Stavanger og København. SAS vurderer også å tilby en ny businesslounge på Sola.
LES OGSÅ: Først i verden: Sola blir elflyplass
Vurderer businesslounge
SAS vil satse mer på en stor hub i København i stedet for mange direkteruter fra og til de skandinaviske byene – uten at tilbudet i Norge skal reduseres.
Norske passasjerer har blitt godt vant. Vi ønsker direkteruter, til så mange destinasjoner som overhodet mulig.
SAS viser til Hamburg.
– En by med to millioner innbyggere. Likevel må man reise fra Hamburg via Frankfurt eller München for å nå ut i verden, sier Håbjørg.
– Men dersom det er en god businesscase, så åpner vi selvsagt også direkteruter der det er marked for det, sier salgssjef Thomas Reinsborg.
LES OGSÅ: Speed-dating: – «Cut the crap», rett på sak
– Øker betydelig
SAS kaller den nye satsingen for bølgeutvikling.
– Reiser man fra Sola så kobler man på de fire «bølgene» videre fra Kastrup og videre ut i verden. Om morgenen, 36 destinasjoner. Formiddag og midt på dagen, 38 destinasjoner. Ettermiddag og tidlig kveld, 31 destinasjoner. Kveld, 14 destinasjoner. Internasjonale forbindelser fra Stavanger via København øker betydelig fra 46 til 74 destinasjoner som kan nås begge veier med en transfer-tid på under 120 minutter fra neste sommer, forteller Håbjørg.
Norgessjefen viser de ulike bølgene og destinasjonene som kan nås på storskjermen.
– Vi mener at dette gir Stavanger-regionen store muligheter, uansett hvor de skal i Europa eller verden, sier han.
Og, det skal være mulig å komme hjem og sove i egen seng.
– Det går kveldsfly Fra Kastrup til Stavanger om kvelden. Det betyr at man kan dra ut tidlig om morgenen, og komme hjem igjen sent på kvelden – om man vil, sier Håbjørg.
LES OGSÅ: Nye E39: Norges mest samfunnsnyttige veiprosjekt
Avinor: – Fortsatt i startgropen
Stavanger lufthavn Sola er fortsatt en flyplass hvor de største segmentene er forretningstrafikk og utgående fritidstrafikk. Lufthavner som Bergen, Tromsø og Oslo har høyere andel innkommende fritidstrafikk.
Tall fra aktivitet på Stavanger lufthavn Sola. Illustrasjon: Avinor
– Norge totalt ser en vekst i innkommende turisme. Stavanger-regionen er fortsatt i startgropen. Ved hjelp av midler fra Rogaland fylkeskommune skal det jobbes med å øke interessen for Stavanger-regionen, sier Elisabeth Strømstad, forretningsutvikler i Avinor ved Stavanger lufthavn Sola.
Hun forventer ikke den store passasjerveksten de nærmeste årene – gitt de gjeldende makroøkonomiske utsiktene, og energibransjens utsikter.
– Men vi håper at det tette samarbeidet mellom Region Stavanger, Næringsforeningen, regionen og Avinor vil være med å øke antall gjester som velger å legge turen til Stavanger Regionen, sier Strømstad.
Satser
Arbeidet er startet med midler fra Rogaland fylkeskommune skal bidra til å øke interessen for regionen i relevante markeder i Europa og verden.
– Vi trenger å styrke merkevaren for Region Stavanger slik at turistene kjenner til regionen og får informasjon om alt det fine man kan se og oppleve. Region Stavanger, i samarbeid med Avinor og Næringsforeningen, vil være den utøvende parten i dette samarbeidet hvor fokuset vil være på tilstedeværelse i viktige markeder i Europa og verden for øvrig, forklarer Strømstad.
En del av arbeidet vil også være et tett samarbeid med alle flyselskap som flyr til og fra Stavanger lufthavn, Sola.
Selv om Strømstad gjerne skulle hatt flere fritidsreisende til Sola, ser hun likevel lyspunkter.
– Det som er gledelig å se er at det er en fin økning i turister fra USA, Tyskland, Spania og Storbritannia.
Andre liknende nyheter
Disse fikk stipend: – Store økonomiske forskjeller i Stavanger
KFUK/KFUM Stavanger og Familiebosatt Stavanger er vinnere av Legatet Richard Johnsens Minnefond. – Veldig kjekt at vi kan bidra til at hverdagen kan b…
Rosenbergs havvind-avtale med Ventyr: – Viktig steg for regionen
Torsdag kom nyheten om at Ventyr tildeler Worley Rosenberg en avtale om at Rosenberg er den foretrukket leverandør for utviklingen av offshore transfo…
Snur om utenlandske studenter: – Godt nytt for UiS og næringslivet
– Mellom 85 og 80 prosent av utenlandsstudentene blir værende igjen i regionen og Norge etter endt utdanning. Når næringslivet skriker etter arbeidskr…