
Undersøkelse: Hvordan påvirker formuesskatt din bedrift?
Klikk her for å delta i undersøkelsen.
Skatt er et tema som ofte skapet debatt her i Norge, og der forskning sier at formuesskatt skaper muligheter og ikke påvirker bedrifter på en negativ måte, sier selve bedriftene noe helt annet. Silje Myren Johansen og Lars Mæhle, masterstudenter ved Norsk Handelshøyskole (NHH), syntes disse polariserende meningene burde bli undersøkt.
Johansen og Mæhle har tatt for seg oppgaven om å kartlegge effektene av formuesskatt på næringslivet som ikke vises i skattedata, de har da nådd ut til Næringsforeningen og våre medlemsbedrifter, å bidra med innhøstingen av data for å sette et realt perspektiv på hvordan skattepolitikken virker i praksis ved bruk av en undersøkelse.
– Mye frustrasjon
– Formuesskatten engasjerer mange, og bedriftseiere har lenge uttrykt frustrasjon om at konsekvensene de opplever ikke reflekteres i forskningen. Vi håper å kunne imøtekomme den kritikken og bidra med nye perspektiver i debatten, forteller Johansen og Mæhle om temaet.
Norske bedrifter vet selv best hvordan de blir påvirket av formuesskatten, ved å ta i bruk en spørreundersøkelse håper studentene å analysere effekter av skatten som ikke nødvendigvis reflekteres i eksisterende data.
3-5 minutter
Undersøkelsen tar 3-5 minutter, og alle svar blir behandlet anonymt. Spørsmålene handler blant annet om hvordan skattesystemet påvirker investeringsbeslutninger, innovasjon, og likviditet. Dine erfaringer og vurderinger er viktige for å kunne gi et mer nyansert bilde av virkeligheten i norsk næringsliv.
Andre liknende nyheter
Kvinnedag – og mannedag – hver dag
Hvorfor markeres ikke mannedagen noe særlig hver november? Fordi menn venter på at noen skal gjøre det for dem? Eller fordi de det er lite å stå på ba…
Den nye NHO-sjefen: – Klart jeg skal stikke hodet fram og mene ting
Norsk eierskap, rammevilkår, nok kraft, nok kompetanse og arbeidskraft. To do-listen til Christine Sagen Helgø har allerede begynt å bli full. – Og li…
Ti konkrete tips: Slik blir du en bedre selger
– Kunden velger ikke det beste alternativet, kundene velger alternative de oppfatter som best, forteller Arne Johan Kvamme-Espeland – som holdt semina…