Vil hjelpe bedriftene ut i verden
Seniorrådgiver i Innovasjon Norge Rogaland, Bente Rød Eide, har bistått mange av de lokale bedriftene inn mot de internasjonale programmene.

Vil hjelpe bedriftene ut i verden

Flere regionale bedrifter har deltatt i Innovasjon Norges internasjonale programmer. Flere ønskes velkommen til å ta steget ut i verden.
27.september 2019 Lars Idar Waage

I høst skal to regionale bedrifter delta på Tech Incubator (TINC) i Silicon Valley, et fire ukers intensivt program innen tech og software, mens i vår deltok to selskaper på Entrepreneurial Marketing New York (EMNY).

– Bedrifter fra Rogaland har blitt flinkere de siste årene til å bli med på internasjonale programmer som dette. Å bygge opp et nettverk er alfa og omega og kanskje spesielt viktig for vår region. Vi er kjempeflinke til å bruke nettverket vårt her hjemme, men kanskje ikke like flinke til å få til det samme internasjonalt, sier Bente Rød Eide.

Hun er seniorrådgiver i Innovasjon Norge Rogaland, og er én av tre rådgivere som har vært spesielt knyttet mot de internasjonale kompetanseprogrammene. Den regionale deltakelsen har gitt resultater. BI Builders har allerede etablert et firma i New York og i september regner man med at kontoret blir operativt. Et stort steg for et relativt lite firma på Forus.

– EMNY-programmet i regi av Innovasjon Norge var gull verd for oss, og ga oss både faglige råd, innspill og ikke minst et nettverk i USA. Men som deltaker er du nødt til å være villig til å investere selv i programmet. Ingenting kommer gratis, verken i tid eller penger, sier Jarle Soland, administrerende direktør i BI Builders.

LES OGSÅ: First we take Forus - then we take Manhattan

Nordisk

Soland møtte Bente Rød Eide i Innovasjon Norge ved en tilfeldighet rett før programmets oppstart i vår. Der fikk hun høre om planene for bedriften, og tenkte det ville passe perfekt for EMNY-programmet, som egentlig var fullsatt. Men BI Builders fikk plass, og gjennomførte programmet.

– Kombinasjonen av et godt etablert selskap i det norske markedet og med en klar plan om å etablere seg i USA eller et annet land var spennende. Jeg så at det kunne være mye å hente for dem gjennom programmet, sier seniorrådgiveren.

Må man tenke internasjonalt tidligere for å kunne lykkes?

– Ja, det mener jeg, men tidspunktet er nok litt avhengig av bransje. Jeg jobber mye med tech og programvare, og Norge er et lite land. Mange tenker nok litt for smått i starten, og lager ikke løsninger som enkelt kan oppskaleres. Et godt råd er å heller være litt ambisiøs, forklarer Eide.

Selv om internasjonalisering er i vinden som aldri før, er ikke alle programmene fulltegnet til enhver tid. Programmene er heller ikke helnorske, og bedrifter fra hele Norden deltar. Dermed blir det også kompetanseutveksling mellom de nordiske landene og konkurranse om hvem som får bli med.

– De beste kandidatene får bli med, uavhengig av hvilket land de kommer fra. Vi har en del å lære fra de andre nordiske landene også. Svenskene er for eksempel ofte bedre enn oss på salgsbiten, mener Eide.

Viktige ordninger

Internasjonale programmer har blitt mer populært de siste årene, i takt med flere oppstartsbedrifter og en internasjonal tankegang. Noen bransjer går ut i verden med en gang, mens andre begynner i litt mindre skala i hjemmemarkedet.

– Startup-miljøene har fått mer fokus, blitt større, mer profesjonelle og har flere rådgivere. Dermed har hele miljøet utviklet seg, og spesielt innen IT og programvare, går mange globalt med en gang, sier rådgiveren.

– Hvorfor har det blitt mer fokus på dette?

– Jeg tror for vår del at det har noe med Innovasjon Norges synlighet. Vi har blitt flinkere til å selge det inn, og det ligger helt fremme i hodet hos oss. Alle går ikke inn på nettsidene og leser fra A til Å, og kjenner alle ordningene og programmene våre. Gründerne i dag har bedre opplæring og ikke minst fokus på internasjonalisering. Vår rolle er også å koble de riktige folkene. Vi har flere økonomiske ordninger, men kompetanse- og nettverksprogrammer er vel så viktig for mange i denne fasen, mener hun.

Ambisiøse

En av de største fellene norske gründere går i, er ifølge seniorrådgiveren at de blir for produktorienterte. Ute i verden er konkurransen knallhard, og ingenting selger seg selv.

– Mange tror at bare de får produktet ut, så går det av seg selv. Så enkelt er det dessverre ikke, det ligger mye hardt arbeid bak internasjonale suksesser, sier hun.

Deltakende bedrifter har gitt gode tilbakemeldinger på programmene, og selv om ikke alle har kommet seg ut i verden, har det gitt verdifull læring som kan brukes på et senere tidspunkt.

– De aller fleste sier de har lært veldig mye, og bruker sitt nye nettverk aktivt. Enkelte er veldig ambisiøse, mens andre må vi lete etter og gjerne utfordre litt. De fleste har heldigvis ambisjoner om å gå internasjonalt en gang i fremtiden, men noen har kanskje et litt for langt tidsperspektiv, sier hun.

LES OGSÅ: First we take Forus - then we take Manhattan

Innovasjon Norges internasjonale programmer:

Entrepreneurial Marketing New York (EMNY)

Intensivt kompetanseprogram for oppstartbedrifter som har fått aksept i markedet, hentet inn nok kapital, og er klare for å satse og vokse i nye markeder. Målet med programmet er å gjøre deltakerne og bedriften rigget for vekst, og at de skal sitte igjen med konkrete og relevante mål for bedriften.

Tech City Executive Accelerator (TEA)

Rettet mot teknologibaserte vekstselskaper innen AI (kunstig intelligens) og IoT (tingenes internett) som har utviklet et produkt eller konsept med stort internasjonalt markedspotensial. Deltakerne blir utfordret av eksperter på businessmodulering og pitching, og får møte investorer, potensielle kunder og samarbeidspartnere.

Tech Incubator (TINC)

Rettet mot teknologibaserte oppstartselskaper som har testet sine løsninger i hjemmemarkedet, kan vise til gode resultater og er klare for å lære om internasjonal skalering. Deltakerne vil bli utfordret av noen av USAs fremste eksperter på kommersialisering av teknologi, møte investorer, potensielle kunder og samarbeidspartnere. Selskapet må ha et produkt (minimum MP eller prototype), grunnleggende likviditet på plass og muligheten til å tilbringe fire uker i Silicon Valley.

Andre liknende nyheter

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse