Banebrytende avtale for Desert Control

Stavanger-selskapet Desert Control har inngått en avtale med Mawarid Holding Investment i Abu Dhabi.
09.juni 2021 Desert Control
Desert Control har inngått den første avtalen av sitt slag med Mawarid Holding Investment. En pilot hvor selskapets LNC skal brukes på flere skog- og landbruksområder som selskapet forvalter. Tilstede var H.E. Abdul-Jaleel Alblouki (Chairman Mawarid), Ayman El Gayar (CEO Mawarid Holding Investment), og Atle Idland (DC) i tillegg til CEO i Desert Control, Ole Kristian SivertsenFoto: Desert Control

Avtalen, som er den første av sitt slag for Desert Control, innebærer en pilot hvor Desert Controls Liquid Natural Clay (LNC) skal brukes på flere skog- og landbruksområder i De forente arabiske emirater som Mawarid forvalter. Lykkes piloten, får Desert Control en kraftfull samarbeidspartner i en viktig region. Desert Controls formål er å hindre ørkenspredning og sørge for dyrking av mat i tørkeutsatte områder.

– Avtalen signeres kun to måneder etter at Desert Control gikk på børs, og sier noe om at produktet vårt allerede er anerkjent som banebrytende, sier Ole Kristian Sivertsen, CEO i Desert Control.

– Signeringen av denne avtalen legger grunnlaget for et langsiktig partnerskap som er i tråd med vårt mål om å videreføre visjonen til den tidligere herskeren av De forente arbiske emirater, H.H. Sheikh Zayed. Visjonen om å gjøre ørkenen grønn og bli selvforsynte gjennom egen matproduksjon videreføres av vår president H.H. Sheikh Khlifa Bin Zayed Al Nehayan og kronprins H.H. Sheikh Mohamed Bin Zeyed Al Nehayan, sier styreformann i Mawarid, H.E. Abdul-Jaleel Ablouki.

– Dette initiativet vil redusere vannforbruket, øke energieffektiviteten, beskytte våre ressurser og ivareta biologisk mangfold i økosystemene våre, samt støtte våre nasjonale tiltak for økt matsikkerhet, sier Ablouki.

– Det er en stor dag for Desert Control og vi er svært stolte av å inngå i et partnerskap med et selskap som Mawarid. Vår visjon er å stoppe ørkenspredning. Vår første signering er en viktig milepæl i vår visjon om å gjøre jorden grønn igjen, sier Sivertsen.

– Mawarids viktigste oppgave er å implementere bærekraftige løsninger som ivaretar dyreliv, natur og miljø. Ved hjelp av LNC vil vi spare vann, redusere bruk av gjødsel, utbedre ørkenjord, bekjempe ørkenspredning og samtidig redusere kostnadene. Avtalen med Desert Control vil ha en positiv innvirkning på miljøet i hele UAE, i tillegg til flere land i GCC og MENA-region, sier Ayman El Gayar, CEO i Mawarid Holding.

Pilotprosjekt med stort potensial

Første del av avtalen er et pilotprosjekt med mål om å reversere jordforringelse og redusere vannforbruket innen jordbruk, skogbruk og naturvern. Prosjektet har en kontraktsverdi for Desert Control på 375 000 USD og forventes å være ferdigstilt i midten av oktober. Er prosjektet vellykket, betyr det store muligheter for det norske agritech-selskapet som ble børsnotert tidligere i år. Desert Control og Mawarid har en felles intensjon om å etablere et partnerskap for å levere store prosjekter og sikre effektiv distribusjon og applikasjon av Liquid Natural Clay i UAE.

– Desert Control vil fortsette utvikling og produksjon av Liquid Natural Clay, mens partnerskapet - Desert Control og Mawarid sammen - vil utvikle markedskanalen og spesialisere seg innen applikasjonsløsninger for bruk av LNC for å utbedre jordbruk, skogbruk, samt rehabilitering av grønne økosystem og naturvern, sier Sivertsen.

Desert Control har et globalt marked for LNC og intensjonen er å styrke partnerskapet med Mawarid gjennom eksklusive rettigheter for UAE. Eksisterende prosjekter vil ikke påvirkes av eksklusiviteten. Videre er muligheten stor for å utvide avtalen til å inkludere prioritert partnerskap for områder i andre jurisdiksjoner over hele Midtøsten og Nord-Afrika.

Forvalter landbruk, skog, naturreservater og matsikkerhet

Mawarid og datterselskapene, inkludert Barari Natural Resources, forvalter landbruk, naturreservater, skog og matsikkerhet i De forente arabiske emirater, samt hele Midtøsten og Nord-Afrika.

Pilotprosjektet har som formål å demonstrere vannbesparelsen LNC potensielt kan bringe. Lykkes prosjektet vil dette ha stor betydning for bærekraftig skog- og jordbruk i De forente arabiske emirater, og blir dermed også en referanse for hvordan man kan lykkes med det i de svært tøffe klimatiske forholdene i Midtøsten.

– Desert Control har allerede bevist vannbesparelsene fra LNC i flere valideringsprogrammer utført av uavhengige forskningsorganisasjoner i UAE. Dette prosjektet har imidlertid som mål å utvide dette ved bygge en plattform for oppskalering i et solid partnerskap, sier Sivertsen.

70 prosent av alt ferskvann på jorda brukes til landbruk og matproduksjon. Når matjorden brytes ned, øker vannforbruket ettersom vannet renner rett igjennom jord med mye sand. Behovet for mat de neste 40 årene vil være større enn de vi har produsert de siste 500 årene. Noe som igjen vil øke behovet for en allerede knapp vannressurs. Når 12 millioner hektar jord går tapt til ørkenspredning årlig er det både et stort behov og et stort marked for en løsning. Desert Controls visjon er å være en del av den løsningen.

Utvider med syv nye bedrifter

Syv nye VB Partnerbedrifter med en samlet omsetning på over 175 millioner kroner og rundt 100 ansatte innlemmes i VB Gruppen.

Lyse verdt 58 milliarder

Lyse er verdt 58 milliarder, etter en økning på 11 milliarder på to år. Det plasserer Lyse-konsernet som et av Norges 20 mest verdifulle selskaper sam…

– Tett CCS-allianse med Norge

Wintershall Dea vil være representert på Niedersachsens og Norges stander på Hannover Messe 2024. Selskapet vil vise fram et forskningsprosjekt fra Un…