Hellvik Gruppen kjøper Aalgaard Bygg

Hellvik Gruppen AS satser videre i utfordrende tider og Kjøper Aalgaard Bygg AS. – Som en del av vår strategi om ytterligere vekst satser vi for fullt videre. Aalgaard Bygg AS er en god match for oss, sier Thor-Inge Thrana, adm. dir. i Hellvik Gruppen AS.
30.juni 2020 Hellvik Hus
Tore Vassvik (f.v.), økonomisjef i Hellvik Gruppen AS, Svein Olav Aalgaard, daglig leder Aalgaard Bygg AS og Thor-Inge Thrana, adm. dir. i Hellvik Gruppen AS.

Selv om det i forbindelse med den globale pandemien er utfordrende tider i bygg- og anleggsbransjen har Hellvik Gruppen AS og Aalgaard Bygg AS fortsatt stor tro på boligmarkedet i Rogaland. Derfor satser Hellvik Gruppen AS videre, og kjøper alle aksjene i Aalgaard Bygg AS. Det betyr at Hellvik Gruppen AS, som fra før har avdelinger i Stavanger, på Bryne og på Hellvik, utvider sitt lokale nedslagsfelt i regionen til også å gjelde blant annet Gjesdal og Sirdal.

– Det er ikke hver dag det skjer oppkjøp i denne bransjen, spesielt ikke i tider som dette. Men vi er et konsern som satser videre med en klar ambisjon om strategisk vekst. Dette oppkjøpet styrker markedsandelen vår i Rogaland, og vi øker tilstedeværelsen vår i områder hvor vi ikke har vært sterkt nok til stede fram til nå. Selskapene utfyller hverandre godt, og det er derfor veldig gledelig at Aalgaard Bygg AS blir en del av Hellvik Gruppen AS. Vi ønsker alle medarbeiderne hjertelig velkommen, sier administrerende direktør Thor-Inge Thrana.

Bygg- og anleggsentreprenøren Hellvik Gruppen AS har hovedkontor på Hellvik i Eigersund kommune, og eier Hellvik Hus-kjeden. Hellvik Hus ble stiftet i 1947, og er en av landets eldste og mest erfarne ferdighusprodusenter. I 2019 hadde konsernet en omsetning på 900 millioner kroner. Aalgaard Bygg AS er lokalisert på Ålgård. Selskapet utvikler og bygger hus og fritidsboliger på Nord-Jæren og i Sirdal, med hovedtyngde i og rundt Ålgård. De siste årene har omsetningen i Aalgaard Bygg AS ligget på mellom 40 og 90 millioner kroner. Pågående prosjekter inkluderer blant annet Grødem Sjø på Randaberg og Starekvæven i Sirdal, samt Kodlidalen på Ålgård. I tillegg er planleggingen i gang av Gartneritomten på Hana, en større utbygging med leiligheter, townhouses og rekkehus sentralt i Sandnes, samt boligfeltet Midtfjell på Ålgård. På Midtfjell er Aalgaard Bygg største aksjonær i Midtfjell Utbyggingsselskap AS som eier rettigheter til 900 fremtidige boliger på Ålgård.

– Vi i Aalgaard Bygg AS er stolte og glade over få en solid, nasjonal aktør som Hellvik Gruppen AS med på laget. Vi har gjennom flere år hatt en jevn og god vekst, og vi har nå flere store og gode prosjekter på blokka. Derfor ser vi det som en betydelig fordel å ha en så erfaren og dyktig organisasjon som Hellvik Gruppen AS i ryggen i den videre satsingen. For oss er dette en stor dag, sier daglig leder og eier Svein Olav Aalgaard.

Gjennom det nye eierskapet vil Aalgaard Bygg AS få tilgang til Hellvik Gruppens kompetanse og ressurser, men den daglige driften av Aalgaard Bygg AS vil fortette som før. Svein Olav Aalgaard vil gjennom salget av Aalgaard Bygg AS bli aksjonær i Hellvik Gruppen AS.

Om Hellvik Gruppen AS

Hellvik Gruppen AS ble etablert sommeren 2019, etter en fusjon på eiernivå mellom konsernene Hellvik Hus Gruppen AS og Gravdalgruppa AS. Datterselskapene i Hellvik Gruppen AS driver virksomheter med kontorer i Førde, Bergen, Sotra, Stavanger, Bryne, Hellvik, Flekkefjord, Lyngdal, Søgne, Arendal, Jessheim og Vestby. I tillegg har konsernet en kjedevirksomhet som markedsmessig dekker store deler av Norge. Hellvik Gruppen AS har 300 ansatte, og omsatte i 2019 for 900 millioner kroner. Hellvik Hus ble stiftet 1947 og er en av landets eldste ferdighusprodusenter. Etterkommerne etter grunnleggerne er majoritetseiere i konsernet.

Om Aalgaard Bygg AS

Aalgaard Bygg AS ble etablert i 2011, og holder til på Ålgård i Gjesdal kommune. Selskapet utvikler, selger og bygger boliger på Nord-Jæren og fritidsboliger i Sirdal. Aalgaard Bygg AS bruker mye tid og ressurser på å fremskaffe areal som senere kan bygges ut, noe som har resultert i en bred portefølje av prosjekter. Aalgaard Bygg AS har 8 ansatte.

Andre liknende nyheter

Ny administrerende direktør i Smedvig AS

Odd Torland går av som toppleder for Smedvig AS. Torland fortsetter som rådgiver for eiere og ledelsen og som styremedlem i flere selskap i konsernet,…

Rubberstyle feirer 100 år!

Rubberstyle AS, en av Stavangers eldste industrielle virksomheter, fyller 100 år 14. mars.

3000 milliarder kroner fra SDØE siden 2001

Petoro leverte 277 milliarder kroner i kontantstrøm til staten i 2023. Det er den nest høyeste kontantstrømmen i selskapets historie. Siden Petoro ble…