Stavanger-selskap vinner Mastercard's Lighthouse MASSIV program

Agritech-selskapet Desert Control fra Stavanger er den første vinneren av Lighthouse MASSIV, Mastercards program for å oppdage og skalere opp bærekraftsselskaper.
31-08-2020 Desert Control
Vinner av Mastercard's Lighthouse MASSIV ble annonsert under arrangementet Latitude 59, fredag 28. aug, 2020

Stavanger-baserte Desert Control har utviklet en patentbelagt flytende nanoleire for å motvirke ørkenspredning. Selskapet estimerer at ørkenspredning, eller jorddegradering, har en direkte innvirkning på livskvaliteten 100 millioner mennesker i områdene rundt Sahara-ørkenen. Etter lovende resultater fra et pilotprosjekt i Dubai, kan det norske selskapet potensieltspille en viktig rolle i det afrikanske prosjektet Den store grønne muren, et planlagt grønt belte på tvers av Sahel-regionen sør for Sahara.

– Å vinne Lighthouse MASSIV er en stor ære, særlig fordi det var så mange andre inspirerende selskaper med. Programmet har vært en stor mulighet for oss. Takket være Mastercard, har vi allerede inngått nye strategiske samarbeid over hele verden, sier Ole Kristian Sivertsen, daglig leder i Desert Control.

Som vinner av MASSIV-programmet, blir Desert Control invitert til å pitche for Start Path, Mastercards globale akseleratorprogram.

– Desert Controls flytende nanoleire er et eksempel på en nordisk nyvinning som kan gjøre verden rikere og tryggere. MASSIVs visjon om å være en impact-enhjørningsfabrikk som hjelper samfunnsnyttige selskaper å vokse gjennom samarbeid med andre selskaper. Desert Control er akkuret den type selskap vi gleder oss over å kunne støtte, sier Mats Taraldsson, leder for digital utvikling og fintech-engasjement i Mastercard Norden og Baltikum.

Små selskaper som kan gjøre en stor forskjell I motsetning til akseleratorprogrammer, er Lighthouse MASSIV tilpasset selskaper som jobber for å løse globale utfordringer. Ved å samarbeide med selskaper med stort potensial til å gjøre en forskjell, forsøker Lighthouse MASSIV å gjøre inkluderende vekst til en realitet for dem som trenger det mest. Disse selskapene deltok også i Lighthouse MASSIV-programmet:

  • Jamii.one, en gruppesparingsapp utviklet for å styrke den økonomiske situasjonen til kvinner i Afrika sør for Sahara.
  • Normative, et bærekraftsrapporteringsprogram brukt av selskaper og investorer over hele verden.
  • Hiveonline, en folkefinansieringsplattform utviklet for å støtte finansielt ekskluderte gründere.
  • Aion Sigma, et selskap som tilbyr rimelige smarttelefoner til folk uten kreditt- eller internettilgang.
  • Red Flash, en mikrobeskatningstjeneste som skal styrke lokale myndigheter i Afrika.

Mastercard, som arrangerer Lighthouse MASSIV-programmet i samarbeid med Invenio Growth, håper å kunne styrke alle disse selskapene, og dermed bidra til å gjøre verden til et rikere og tryggere sted.

Andre liknende nyheter

Feirer 10-årsjubileum og flytting til nye lokaler i Stavanger

TMF Group feirer 10 år med vekst, kvalitet og samarbeid i Norge.

Rosalie Poen ny konsernsjef i Lyse

Hun starter i den nye stillingen etter sommerferien og overtar etter Eimund Nygaard, som har vært konsernsjef i 27 år.

Christian skal gjøre Cegal mer synlig globalt

Ny markedsdirektør skal gjøre Cegal bedre kjent blant verdens største energi- og teknologiselskaper.

© Næringsforeningen 2019-2025 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra Intuvio