17. oktober 2025
Anders Ohm, daglig leder i Pedersgata Utvikling sier det viktigste for han er at Pedersgata har blitt en destinasjon i seg selv. – Tenk vi har fire spisesteder som er nevnt i Michelinguiden, to med stjerner. Foto: Arne Birkemo
ÅRETS BEDRIFT 2025:
Finalist I: Børstet støvet av gammel storhet
Pedersgata Utvikling eier 50 bygninger i Pedersgata, som tilsvarer cirka 70 prosent av næringseiendommene i området. «Kongen av Pedersgadå», daglig leder Anders Ohm, er glad for at området har blitt en destinasjon.
For 39. gang skal prisen Årets bedrift i Stavanger-regionen deles ut. Juryen har nominert fem finalister. Vinneren kårespå festmiddagen i Atlantic Hall 13. november.
Årets bedrift deles ut av Næringsforeningen i Stavanger-regionen og Handelsbanken.
I fjor var det Westcontrol som stakk av med prisen.
– Jeg vet ikke om jeg lenger kan kalles «Kongen av Pedersgadå». Nå er vi så mange som jobber sammen for å utvikle denne flotte gata. Vi er sju ansatte, og leiemodellen vår er basert på leietakers omsetning. Vi har også et markedsråd med representanter fra ulike bransjer som møtes fire ganger i året. Det er et helt team som står på for gatas beste hver dag, sier Anders Ohm, daglig leder i Pedersgata Utvikling.
Tilfeldig start
Eventyret startet i 2010 da Ohm kjøpte Pedersgata 12. Planen var enkel: Pusse opp og selge. Byutvikling sto ikke på agendaen, men resultatet ble så vellykket at han begynte å lure: «Hva om man rehabiliterer hus for hus, kvartal for kvartal?»
De første årene solgte han eiendommene sine etter oppussing. I 2020 kom Smedvig inn på eiersiden med 70 prosent – og med kapital som gjorde det mulig å eie og utvikle husene videre.
– Hadde jeg holdt på alene, ville dette tatt flere generasjoner. Med Smedvig på laget ble det mulig å tenke større og gjøre ting fortere, forteller Ohm.
Les om de andre finalistene:
Finalist II: Vil doble omsetningen om to år
Finalist III: Eventyrlig utvikling på kort tid
Finalist IV: Interwell i ny drakt
- Etablert: 2011
- Hovedkontor: Pedersgata 8, Stavanger
- Forretningsområde: Eiendomsutvikling og forvaltning
- Antall ansatte: 7
- Omsetning 2024: 25 millioner kroner
- Driftsresultat 2024: - 700.000 kroner
Fine tall
I dag omfatter porteføljen 50 hus, 85 leiligheter og noen mindre kontorlokaler. I gaten er det totalt 83 virksomheter, hvorav halvparten er innen mat og drikke. De siste fem årene har Pedersgata fått 240 nye arbeidsplasser.
– Ikke alle er fulltidsstillinger, men det er likevel betydelig. Vi er også stolte av at nesten alle driverne er lokale entreprenører. Med unntak av Fly Chicken og Delicatessen, er resten lokale gründere, sier Ohm.
Veien videre
Langs hele gata, fra Nytorget til Bravo i nummer 71, ligger det nå spennende restauranter i nyoppussede bygg. Spørsmålet er hvor langt nedover gata utviklingen skal fortsette?
– Mot Jammerdalen er det flere bolighus, og det er grenser for hvor mange serveringssteder Stavanger kan ha. Kanskje blir det mer aktuelt med andre typer innhold enn mat og drikke. Men sentrum vokser i den retningen, så vi følger med på utviklingen, forklarer Ohm.
Den største utfordringen nå er høye byggekostnader og renter.
– Utover det går alt veldig bra, sier han.
- Deles ut av Næringsforeningen i Stavanger-regionen og Handelsbanken.
- Prisen har blitt utdelt siden 1987, da vant Laerdal Medical.
Kriteriene: - At bedriften har sin hovedaktivitet i Stavanger-regionen.
- At bedriften har vært i stabil virksomhet i noen år.
- At bedriften har utmerket seg på ett område det siste eller de siste par årene.
Har blitt en destinasjon
For Ohm er det viktigste at Pedersgata igjen har fått status som en destinasjon.
På 1950- og 60-tallet var Pedersgata en paradegate med banker og flotte klesbutikker, men på 1980-tallet startet forfallet. Folk flyttet ut av sentrum, kjøpesentrene kom, og gata forfalt i 30 år. Først rundt 2010 begynte snuoperasjonen. Nå har Pedersgata hentet tilbake mye av sjarmen. Besøkende kommer fra hele landet – og utlandet – for å spise. To av restaurantene har fått Michelin-stjerne, og to har anbefaling.
– Oljealderen er på hell, og skal vi tiltrekke oss kompetansen som trengs for å etablere ny næringsvirksomhet må sentrum ha attraktive mat- og kulturtilbud. Pedersgata er et forsøk på å bidra til dette, avslutter Ohm.