LEDER: Det nye Vestlandet
Kronikk

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i kommentarfeltene.
19.april 2024 Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen

Som ventet ble Hordfast utelatt i forslaget til nasjonal transportplan som ble presentert rett før påske. Politikerne i Bergen gjorde det enkelt for regjeringen å droppe prosjektet. Etter 25 års tillitsfullt samarbeid på Vestlandet for å få bygget en fergefri veiforbindelse, benytter bergenspolitikerne seg igjen av det som har blitt en paradegren, nemlig innfallsmetoden. Plutselig jobbet de for å få Hordfast ut av Nasjonal transportplan. De har rasert et arbeid som har pågått helt siden 1998. Spørsmålet er om vestlandsvisjonen nå er knust, og om vi dermed må tenke alternativt? Hva med Sørvestlandet?

Bergen i nord kan fort bli mørk og i bakevja dersom det ikke blir noe av Hordfast. Illustrasjon: Ståle Ådland

800 kommentarer

Her kommer altså den berømte tegningen med kartet inn i bildet. I skrivende stund har den generert rundt 800 kommentarer bare på BTs hjemmeside og på facebook. I tillegg kommer debattene på X og på mange andre plattformer. Kartet viser nemlig hvordan strekningen Kristiansand-Stord er i ferd med å utvikle seg til å bli et industrielt tyngdepunkt med fantastisk infrastruktur og etter hvert vesentlig nedkortet reisetid. Fire felt mellom Kristiansand-Stavanger er under bygging (selv om det går for sakte), Rogfast er godt i gang og videre nordover planlegges fire felt mellom Bokn og Bømlafjorden. Her er det alt gjennomført oppstartsmøter med kommunene og det foreligger forslag til planprogram. Stord blir endestasjonen. Deretter møter næringslivet en tungvint bakevje uten Hordfast. Fersk fisk og andre eksportvarer skal stå i lange fergekøer. Fortsatt lang reisetid gjør at vi ikke får det felles bo- og arbeidsmarkedet Hordfast skulle føre til.

SAKEN I BT: Stavanger-topp med knusende dom over Bergen. – En blindvei og bakevje

Godt posisjonert

Framtidens næringsliv vil bygges der infrastrukturen er god! Sørvestlandet vil bestå av en enhetlig verdikjede som kan arbeide effektivt og forutsigbart sammen. På strekningen finner du all kompetansen, fagmiljø og servicebedrifter, mens de store verftene ligger på rekke og rad. Haugalands-regionen inkludert Sunnhordaland, Stavanger-regionen og Kristiansand blir tre samarbeidende industrielle tyngdepunkt som samarbeider tett, og som nå er i gang med nye industrieventyr, enten det gjelder havvind, CCS, hydrogen, olje- og gass, havbruk, mineraler eller andre muligheter.

I dette bildet kan vi jo si at Stavanger-regionen er særdeles godt posisjonert. Over lang tid har vi utviklet næringsliv og infrastruktur. Ting tar tid, men det felles målet har alltid vært der. Når bedriftene skal ta investeringsbeslutninger må de kunne forvente forutsigbarhet når det gjelder rammebetingelser.

Nedprioritert

Hva nå? Skal Stavanger-regionen fortsatt satse på Hordfast, eller skal vi bare gå for Sørvestlandet og kalle det en naturlig prioritering – slik bergenserne prioriterer hytteveien til Voss og bybanen? Er det smart å bruke innflytelseskapital på Hordfast når bergenserne likevel faller oss i ryggen? I forkant av Nasjonal transportplan tok Næringsforeningen til orde for både E39 sørover og Hordfast i møte med samferdselsministeren, noe vi fikk kritikk for i etterkant. Vi manglet visstnok magemål, ifølge de som bør vite at infrastruktur på Vestlandet har blitt nedprioritert i mange tiår til fordel for vei og bane på Østlandet.

Det er nødvendig med en samling i bånn og noen avklaringer. Viktige veivalg må tas.

MINGE OM NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

LES OGSÅ: Næringsforeningen på rogalandstingit: – Dette må dere passe på, Rogalandsbenken

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.