NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo
Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åpent og blødende.
22.mars 2024 Arne Birkemo

NTP er regjeringens plan for hva de vil bygge av vei, jernbane, havner og flyplasser de neste årene. Det er opp til Stortinget hvilke prosjekter som får penger.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, mener problemet med planen som ble offentliggjort fredag er den ekstreme skjevfordelingen. Minge mener den siste NTP er en seier for Østlandet og jernbaneprosjekter rundt Oslo.

Men først til det positive Næringsforeningen vil trekker fram:

Rogaland skal være fornøyde med at Eigerøy bru, tunnel under Ålgård og Timene-Harestad ligger inne.

– Dette er meget bra! Sammen med to prosjekter i Vestland fylke: Bakka – Mo og Seljestad Røldal. Vi er og fornøyde med snarlig oppstart av rassikringsprosjektet ved Rødsliane, sier Minge.

Næringsforeningen har vært i hovedstaden og presset på for å få fortgang på firefelts vei på E39 til Kristiansand.

– Tunell under Ålgård vil løse regionens største trafikk-kork og ikke minst at Nye Veier sitt prosjekt å knytte sammen Kristiansand og Sandnes/Stavanger er sikret. Dette er meget gode nyheter, poengterer Minge.

– Såret blør fortsatt

Han kaller det Rogaland og Vestlandet har fått som plaster på et åpent, blødende sår. Det er fint med plaster, men såret er likefullt åpent og blødende.

Minge sier problemet med NTP er totaliteten, og at det er Østlandet som får mest.

Det vi har sett i dag er en utmerket «Østlandets transportplan», vi lurer bare nå på når Nasjonal transportplan skal komme. Norge mer enn det sentrale østlandsområdet. Dette dokumentet viser ingen ambisjoner for hele landet. Snarere tvert imot, sier Minge.

–  Tiden for å satse på hele landet, sør og vestlandet er tydeligvis forbi. Alle de store prosjektene legges til Østlandet.

Tiden for de store prosjektene er forbi, sier regjeringen.

Tiden for å satse på hele landet, sør og vestlandet er tydeligvis forbi. Alle de store prosjektene legges til Østlandet, kontrer Minge.

Med unntak av en intensjon om å bygge mellom Arna og Stanghelle så er det ingen store prosjekt som igangsettes vest for Drammen.

– Jærbanen er stemoderlig behandlet

Noe av det som mangler er Hordfast, satsing på Jærbanen, oppgradering av Drangsdalen, og økning av rammen til Nye Veier.

– Jærbanen har blitt stemoderlig behandlet. Jernbanedirektoratets egne tall og rapporter viser at med dobbeltspor til Nærbø og seks avganger i timen vil en oppnå en passasjervekst på 26 prosent. Jærbanen er blant jernbanestrekningene i Norge med det største uforløste potensialet, sier Minge oppgitt.

Han viser til at kommuner og fylket gjennom flere år har brukt flere millioner kroner på å betale Banenor for å utrede dobbeltspor på Jærbanen.

– Dette er penger en nå kan se langt etter. Hvis en på et senere tidspunkt vil ta opp saken må arbeidet gjøres på nytt grunnet plan foreldelse, advarer Minge.

– Bergen sviktet

Hordfast er ikke inne i NTP. Minge mener det er enkelt for regjeringen å droppe Hordfast når politikerne i Bergen svikter og et 20 år gammelt samarbeid for å bygge helt nødvendig og kritisk infrastruktur på Vestlandet bryter sammen.

– Dette er en gavepakke til de andre landsdelene som kjemper for å få mest mulig ut av NTP-potten, sier Minge, og fortsetter:

– Politikerne i Bergen er vel de eneste som kjemper for å få ting ut av Nasjonal transportplan, nemlig Hordfast. Byrådet i Bergens beslutning om å vrake Hordfast er et svik mot hele Vestlandet og et farvel til Vestlands-samarbeidet.

I mange år har Hordfast vært den viktigste felles næringspolitiske saken mellom Bergen og Stavanger.

Planen har alltid vært at man først skulle få på plass Rogfast, og deretter fokusere på resten av strekningen. Nå er Rogfast vedtatt, byggingen er i gang og Rogaland har brukt enorme ressurser for å få dette på plass.

– Hva skjer nå? Rogfast får selvsagt fortsatt en viktig effekt. Sunnhordaland, Haugalandet og Stavanger knyttes enda tettere sammen, og ser sørover mot Kristiansand hvor det bygges fire felts motorvei. Dette er også et særdeles viktig felles bo- og arbeidsområde. At Bergen nå dropper ut av Hordfast kan føre til at vi vil se en annen næringsstruktur framover, og hvor den opprinnelige Vestlands-drømmen rakner.

Nye prosjektene som ligger inne:

* E39 Figgjo–Ålgård

* E39 Lyngdal–Ålgård

* E39 Smiene–Harestad

* E134 Bakka–Mo

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.