
Nye grep: Derfor går det smidigere i Dusavika
Den 1. september 2023 klippet NorSea snoren for det som kalles NLP (Norwegian Continental Shelf Logistics Project). Et prosjekt som skal gjøre basen smartere, tryggere og mer bærekraftig.
Sammen med Vår Energi og Equinor har NorSea gjennomgått alle deler av logistikken på basen. Hva kan gjøres bedre og smidigere, spurte de seg selv.
Åtte måneder senere forteller May Britt Lilletvedt, CEO i NorSea Logistics at de er storfornøyde med prosjektene og grepene som er gjort.
Onsdag denne uken arrangerte Næringsforeningen og fagrådet Den grønne landsbyen i Randaberg bedriftsbesøk hos NorSea i Dusavika med omvisning på basen.
LES OGSÅ: – Opplegget er en gavepakke til bedriftene i regionen
May Britt Lilletvedt, CEO i NorSea Logistics.
Lilletvedt sammenligner grepene som er gjort med det som skjer på en flyplass.
– I stedet for å ha separerte flyter hvor hver aktør har sitt eget varehus, sine egne lagringsområder og sitt eget system, tar vi nå og samkjører. Når du skal fly, så sjekker du ikke inn bagasjen på ulikt vis avhengig av hvem du flyr med. Det er strømlinjet. Det samme har vi gjort i Dusavika, sier Lilletvedt og fortsetter:
– På basen opererer vi nå gjennom én flyt. Vi har ett felles varehus, felles transportrute og felles manifestering. Videre jobber vi med å også få ett kontrolltårn på basen, sier hun.
Gevinsten
Effekten av NLP har sørget for færre håndteringer av kolli, færre maskiner brukt i operasjoner, bedre trafikkregulering på basen – mindre kryssende trafikk, dedikert venteareal for tungtransport, kortere kjøreavstand, mindre utslipp og bråk.
NorSea kan håndtere større volum med færre operatører og samme maskinpark. NLP har også skapt bedre plass og kapasitet på basen, som gir bedre optimalisering.
– Effektiv logistikk er mer miljøvennlig logistikk. Og færre håndteringer gjør større sikkerhet. Dette har vi fått til sammen med Equinor og Vår Energi. I Norge er det ganske banebrytende, sier Lilletvedt.
NorSea eier cirka 280.000 kvadratmeter av den 600.000 kvadratmeter store basen i Dusavika.
B2B speed-dating: – Dette må vi gjøre igjen
Lang historie
NorSea har nesten 60 års historie i norsk offshoreindustri. Selskapet er en betydelig eier av strategisk havneinfrastruktur og en komplett leverandør av havnetjenester, base- og logistikkløsninger til kunder innen olje- og gassindustrien, offentlig virksomhet, havbruksnæringen, vindindustrien, og andre maritime næringer.
NorSea er også industriell partner med Ventyr, som skal bygge den første havvindparken i Norge - Sørlige Nordsjø II.
NorSea var med fra starten av, Lykkeland-tiden, og har planer om å være med på nye offshore-eventyr. De siste årene har de også bygget opp en stadig økende virksomhet innen fornybare næringer som havvind, havrom med mere og driver for tiden ni forsyningsbaser og havneanlegg i Norge, samt i Danmark, Storbritannia og Canada.
NorSea-logistikk-sjefen synes det er flott å få Den grønne landsbyen på besøk.
– Det betyr mye at vi får vist fram og kan dele erfaringer. Det gjør Dusavika mer attraktiv. Bedriftene som kommer på besøk får et innblikk i det som skjer i Dusavika, og kanskje de ser noen muligheter for dem selv. Slike besøk er kjempeviktige, sier Lilletvedt.
HINNA PARK: Slik ser det ut i Aker-selskapenes nye storstue - tilbyr publikum foodcourt, bakeri og møteplasser
Teknologisenter
På bedriftsbesøket fikk deltakerne også være med inn i Baker Hughes sitt Technology Solutions Center i Dusavika. Energiteknologiselskap leverer løsninger til energi- og industrikunder over hele verden, fortalte administrerende direktør, Tom Huuse.
Baker Hughes har 60.000 ansatte i hele verden. 2200 av dem i Norge.
– Vi har planer om å øke tilstedeværelsen i Norge, sier direktør Huuse.
Andre liknende nyheter
Kvinnedag – og mannedag – hver dag
Hvorfor markeres ikke mannedagen noe særlig hver november? Fordi menn venter på at noen skal gjøre det for dem? Eller fordi de det er lite å stå på ba…
Den nye NHO-sjefen: – Klart jeg skal stikke hodet fram og mene ting
Norsk eierskap, rammevilkår, nok kraft, nok kompetanse og arbeidskraft. To do-listen til Christine Sagen Helgø har allerede begynt å bli full. – Og li…
Ti konkrete tips: Slik blir du en bedre selger
– Kunden velger ikke det beste alternativet, kundene velger alternative de oppfatter som best, forteller Arne Johan Kvamme-Espeland – som holdt semina…