25.okt

BOLIGKONFERANSEN 2023: Utvikling i skiftende tider

Hva skjer med boligrentene, hvordan påvirkes boligprisene og ikke minst – hvordan skal vi bygge framover? Boligkonferansen gir deg svar på det viktigste for bransjen akkurat nå. Blant årets foredragsholdere er seniorøkonom Sara Midtgaard, Cathrine Vigander fra ELEMENT Arkitekter, Are Oust fra NTNU Handelshøyskolen og ikke minst nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre. Vi tar også debatten om samarbeid på tvers av kommunegrensene, det blir get together, middag – alt i den den nyåpnede storstuen «Fiskepiren».

Det er utvilsomt usikre tider i boligbransjen. Etterspørselen i bruktmarkedet er fortsatt god, boligreserven lavere enn før pandemien – samtidig som salget av nye boliger går betydelig tregere på grunn av høyere renter. Hvordan vil det utvikle seg framover, hva skjer med rentene og verdensøkonomien. For å gi oss svar på dette har vi med oss leder for strategi og forretningsutvikling hos EiendomsMegler 1, Gaute Thise Jacobsen, seniorøkonom i Handelsbanken, Sara Midtgaard og professor i finansiell økonomi ved NTNU Handelshøyskolen, Are Oust.

Samtidig stiller samfunnet nye krav til en bærekraftig utvikling. Hva vil det bety for Stavanger-regionen? Hvilke muligheter vil det gi oss? Vi har med oss Maren Hersleth Holsen, divisjonsleder for Plan & Urbanisme i arkitektselskapet Henning Larsen, Henrik Lundberg, byarkitekt i Stavanger og Cathrine Vigander, partner og daglig leder i ELEMENT Arkitekter.

Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg utgjør i fellesskap Norges tredje største sammenhengende storby. Nå er fire nye ordførere på vei inn i sine respektive rådhus. Hvordan vil de samarbeide? Hilde Øvrebekk, journalist og kommentator i Stavanger Aftenblad, leder debatten.

Konferansier for dagen er advokat Johan Helgø, som også er leder i Ressursgruppen for bygg og anlegg.

Konferanseprogrammet avsluttes av ingen ringere enn nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre, som snakker om hvordan Stavanger blir til gjennom bygg og bygninger, hva som skiller oss fra Austlandet og hvordan vi misforstår vårt aller viktigste bygg fullstendig.

KONFERANSEPROGRAMMET AVSLUTTES 16.00!

Dagen fortsetter med en valgfri og uformell festmiddag, etter at Sparebank 1 SR-Bank også i år inviterer til en gratis get together før middagen. Husk å huke av ved påmelding!

For mer informasjon, vennligst kontakt Egil Hollund i Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen én uke før arrangementets start.

Boligkonferansen arrangeres i samarbeid med SpareBank 1 SR-Bank:

10.00 Registrering og kaffe.

11.00 KONFERANSESTART Velkommen, ved konferansier Johan Helgø.

11.10 Boligmarkedet i Stavanger-regionen, ved Gaute Thise Jacobsen, leder for strategi og forretningsutvikling hos EiendomsMegler 1.

11.30 Økonomiske utsikter, ved Sara Midgaard, seniorøkonom i Handelsbanken.

11.50 Boligbobler og budrunder, ved Are Oust, professor i finansiell økonomi ved NTNU Handelshøyskolen.

12.10 Q&A

12.20 PAUSE Lett lunch og mingling.

13.00 Alle snakker om grønn byutvikling, men hva betyr det egentlig?, ved Maren Hersleth Holsen, divisjonsleder for Plan & Urbanisme i arkitektselskapet Henning Larsen.

13.20 Stavangers suksesskriterier, ved Henrik Lundberg, byarkitekt i Stavanger.

13.40 Vi står midt i et paradigmeskifte: Det betyr nye muligheter, ved Cathrine Vigander, partner og daglig leder i ELEMENT Arkitekter.

14.00 Q&A

14.15 PAUSE

14.50 Samarbeid på tvers av kommunegrensene, politisk debatt, ledes av Hilde Øvrebekk, journalist og kommentator i Stavanger Aftenblad.

15.20 Byggene som bygger oss, ved Aslak Sira Myhre, nasjonalbibliotekar.

16.00 Get togheter by SpareBank1 SR-Bank

17.00 MIDDAG

20.00 SLUTT

Foredragsholdere