06.sep

Bylivskonferansen i Sandnes 2023

Teknologi har hatt en betydelig innvirkning på bylivet og har endret måten vi lever, jobber og samhandler på i urbane områder. AI kan brukes til å analysere store mengder data og generere innsikt som kan hjelpe byplanleggere med å ta informerte beslutninger.

Vi setter fokuset på teknologi og digitalisering under årets Bylivskonferanse. Teknologi spiller en viktig rolle i byers innsats for å redusere miljøpåvirkningen og fremme bærekraft. Smarte byløsninger bidrar til energieffektivitet, ressursbevaring og reduksjon av klimagassutslipp.

Vi har invitert inn teknologiekspert Dr. Silvija Seres, med over 30 års erfaring med utvikling og forskning på AI systemer. Hun vil inspirere til data-drevet verdiskapning, og teknologi og digitalisering som drivere for utvikling og nye forretningsmodeller. Helge Hamre vil presentere Økonomiske Utsikter fra DNB Markets, som publiseres i slutten av august. Med høye renter og høye boligpriser, skal man da eie eller leie? Konserndirektør boligutvikling trehus i OBOS, Marianne Gjertsen Ebbesen, gir deg et svar på dette. Vi har med oss Christian Harmen Skjelbakken, skaper av Heime Proptech til å utfordre Sandnes om fremtidens boformer. Til slutt får vi besøk av politisk kommentator Trond Birkedal, som tar opp spørsmålet om regionalt samarbeid før ordførerduellen med Arne Buchholdt Espedal (Ap) og Kenny Rettore (H).

Bylivskonferansen arrangeres i samarbeid med DNB.

For spørsmål, ta kontakt med Hanne Hernes, Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

08.00 Registrering, kaffe og mingling.

08.30 Velkommen, ved konferansier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

08.40 Økonomiske Utsikter, ved Helge Hamre, senior megler i DNB Markets.

09.05 Eie eller leie? Ved Marianne Gjertsen Ebbesen, konserndirektør boligutvikling trehus i OBOS.

09.30 Sosial bærekraft og teknologi – fremtidens boformer, Christian Skjelbekk, fra Heime Proptech

09.40 Pause med enkel servering og nettverksbygging

10.10 Digitalisering og teknologi som drivere for utvikling og nye forretningsmodeller, ved Silvija Seres, teknologiekspert.

10.40 Vi leker i hver vår sandkasse, ved Trond Birkedal, politisk kommentator.

11.00 Ordførerduell! ved Kenny Rettore (H), Arne Buchholdt Espedal (Ap) og Trond Birkedal.

11.30 Takk for i dag!

Foredragsholdere

Marianne Gjertsen Ebbesen

Marianne Gjertsen Ebbesen er konserndirektør bolighus trehus i OBOS. Hun er utdannet siviløkonom med spesialisering i finans. Hun har bred erfaring fra bank- og finansbransjen, og har tidligere jobbet i Nordea, DNB og IF. Marianne kom til OBOS i 2019 og har hatt flere stillinger i konsernledelsen før hun høsten 2021 ble Konserndirektør for Boligutvikling Trehus. Marianne har flere styreverv, deriblant i AF Gruppen, et av Norges største entreprenør- og industrikonsern.

Christian Harmens Skjelbakken

Christian Harmen Skjelbakken er co-founder av Norges ledende aktør innenfor sosial bærekraft i bolig. Stavangerselskapet Heime Proptech har i dag over 18.000 boliger fra Kristiansand til Tromsø med kjerneverdi innenfor sosial bærkraft. Teknologien til Heime tilrettelegger for levende fellesareal og enklere drift av mobilitet og bygg.

Trond Birkedal

Trond Birkedal er en norsk tidligere politiker. Han var formann i ungdomspartiet Fremskrittspartiets Ungdom fra 2002 til 2008, og var senere sentralstyremedlem i Fremskrittspartiet og partiets ordførerkandidat i Stavanger.I dag er han økonomisjef og medeier i Byggmester BOB AS. Han bruker sin erfaringen fra politikken som ekstern skribent i Stavanger Aftenblad.

Presentasjoner

Økonomiske utsikter, Helge Hamre

Bylivskonferanse Sandnes 060923.pptx

Eie eller leie?, Marianne Gjertsen Ebbesen