18.mar

Hva betyr krigen for næringslivet?

Invasjonen av Ukraina får store konsekvenser for mange av regionens bedrifter! Hele den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa er dramatisk endret! På dette møtet får du overblikket!

Europas energimarked endrer seg fullstendig på grunn av krigen! Hvilke konsekvenser får det for Energihovedstaden og nasjonen Norge som en trygg og stabil leverandør? Analytiker Helge André Martinsen fra DnB har svarene.

Putins krig fører til død og ødeleggelse og sender millioner på flukt. Svaret fra Vesten er omfattende sanksjoner. På dette webinaret stiller flere av landets fremst eksperter opp for å snakke om konsekvensene. Hva frykter lokale bedrifter som Kverneland Group med sterke bånd til Ukraina? Hva tror Skagenfondene vil skje med finansmarkedene og hva mener Zero-sjefen kan bli klimaeffekten av krigshandlingene?

Siste nytt om krigens utvikling får du av oberstløytnant Palle Ydstebø fra Kvitsøy, og i tillegg møter du en kjent jærbu som har vært ambassadør i både Russland og Ukraina.

Påloggingslenke sendes ut to timer før start. Har du problemer med pålogging, kontakt Trude Hembre på hembre@naeringsforeningen.no

Møteleder: Harald Minge, adm. direktør i Næringsforeningen.

Program

11.00 Velkommen, ved Harald Minge, administrerende direktør Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

11.05 Hvordan påvirker krigen energimarkedet, ved Helge André Martinsen, analytiker DNB Markets.

11.20 Konsekvensene for finansmarkedene, ved Stein Svalestad, Head of Fund Intelligence Team og Lead Portfolio Manager SKAGEN Select fondene.

11.35 Bakgrunnen for konflikten, ved Øyvind Nordsletten, Jærbu og tidligere ambassadør i både Ukraina og Russland.

11.50 Hvordan utvikler krigen seg nå? ved oberstløytnant Palle Ydstebø, sjef for seksjon for landmakt ved Krigsskolen.

12.05 Krigens betydning for Kverneland Group, ved Arild Gjerde, direktør for salg og marked i Kverneland Group.

12.20 Slik påvirkes klimaet av Ukraina-krisen, ved Sigrun Gjerløw Aasland, daglig leder Zero.

12.30 Takk for i dag, ved Harald Minge.

Foredragsholdere

Øyvind Nordsletten

Bakgrunnen for konflikten
Jærbu og tidligere ambassadør i både Ukraina og Russland

Helge André Martinsen

Hvordan påvirker krigen energimarkedet?
Tore André Martinsen er analytiker DNB Markets

Palle Ydstebø

Hvordan utvikler krigen seg nå?

Oberstløytnant Palle Ydstebø, sjef for seksjon for landmakt ved krigsskolen

Arild Gjerde

Krigens betydning for Kverneland Group

Arild Gjerde er direktør for salg og marked i Kverneland Group